Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Galen Idé.. V8 transplantation i Ford Sierra. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11218 totalt) |
Jag fick en liten galen ide.
ang ev mitt nya bil projekt. säg vad ni tycker... Jag har fått för mej att jag vill bygga en Ford Sierra flugel replika.. dock så skulle jag vilja använda en v8 från ford med manuell växellåda. nu till frågan .. tror ni att det kommer gå att åka bana med den bilen eller kommer den att bli alldeles för tung fram ?? mvh johan.......... _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
SM i dålig rubrik men.. :P
En V8 väger inte bly, även om den såklart är tyngre än en cossiesnurra. Dessutom har du ju möjlighet att bygga motorn så långt bakåt som bara är möjligt så med en väl genomtänkt planering ska det inte behöva bli för framtungt. Berätta gärna mera om vad för slags motor du tänkt använda. Att hitta en bra manuell låda till t.ex. en gammal 302:a är inte alltid så lätt. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Beror på var du placerar motor samt hur då får till viktfördelningen. Många andra komponenter som batteri etc går ju att ha på annan plats... _________________ Roland Johansson |
||
jag vet inte riktigt vad för v8 jag hade tänkt mej.
tex mustang (nyare sak) eller bmw motor ?? nå förslag ?? fjädringen till bilen kommer jag att köpa från sellhom så hårdhet på fjädrar går ju lätt att lösa. budgeten är inte så hög till motorvalet. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Angående motor så är det svårt att säga nåt "bästa svar".
om du vill ha V8 för att ha en V8 så är ju en gammal jänkåtta roligast ljudmässigt, eftersom du nämner lågbudget så räknar vi bort högvarviga åttor. Kika på amerikanska ebay så hittar du garanterat nåt som är märkbart billigare än här i landet. Vill minnas att Fords Windsor-serie ligger på 200-250kg för en motor, minns dock inte om det är allt utom headers inräknat i det men du har ju i alla fall nåt att utgå från där. Funderat på en åtta från en Audi S4? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
visst har jag haft s4 i tankarna men inte hittat nå till bra pris.
gammal jänke 8 är lite tungre än dom modernare v8,orna. men betydligt billigare i inköp renovering/trimmning. så det lutar nog åt en sån v8,a vad tycker du/ni cheva 350 eller en ford 302,a ang växellåda så är det väl svänghjul/koppling som är det svåra ?? växellåda av märke getrag finns till billiga pengar och med lite modd så måste det gå att få dit en sån ?? svarvning/alusvetsning har jag bra kontakt på... (vattenskärning med för den delen ) _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
En 350 är ju ett klassiskt val, kostar inte nåt och trimdelarna är ännu billigare. Om du tänkt regga som ombyggt fordon så behöver du väl en motor med katalysator och då blir det nån insprutad historia, värt att komma ihåg. Ford har ju annars en del mysiga åttor på strax under 5l men jag har ingen aning om vilket pris de ligger i.
Jag TROR att folk kört med nån bmw-låda på dessa motorer och fått det att hålla men jag minns inte mycket mera än så. Ser man till sportbilar från USA är det väl bara Corvetten som haft 350+manuell låda så jag vet inte riktigt hur utbudet ser ut. 3gen camaro/firebird hade bara manuell låda till sina 305:or och en sån håller inte för aggressiv körning om du fäster den på en 350. Eftersom dethär är rejsa.nu så antar jag att du vill svänga med bilen och då känns det ju som att du vill ha mera än två växlar, annars hade ju valet varit givet.. Kikat i tyskland hur det ser ut med S4-åttor? ebay.de www.summitracing.com är ditt dregeltempel för trimdelar ikväll _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Ibland söker man långsamt:
http://www.aus-ford-uk.co.uk/html/th _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag vet inte vad man menar ovan...att det skulle vara problem med lådor. Ford 5.0 finns med insprutning och manuell.....tex. i Mustang. Det är ju bara att köpa hem ett sånt paket från usa...eller söka i Sverige. Svänghjul, koppling och lådor finns annars att köpa löst. 302/5.0 Ford är en liten motorn och bör få platts, gott och väl i din bil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Skippa fordtemat (alltid retar det någon) och satsa på en Corvettmaskin istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Jörgen Eriksson |
||
Jag håller med Butterfly, en 302 (eller 5.0 som de kallas i modern tid) med T5-låda från Mustang 1988-99 eller så blir utmärkt bra. Passar fint i Sierran och det är en trevlig maskin. Viktfördelningen blir knappast sämre än säg BMW 325-328 och liknande.
Du skulle till och med kunna ta den stela bakaxeln från Mustangen och bygga en enkel och väl fungerande bakvagn med den, billigare än att få stil på Sierrans delade pryl, speciellt om du vill köra med riktig diffbroms (och det vill du ju). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vad menar du med ny vs gammal?
5-litersblocket är en smallblock, samma bultmönster som smallblock ända ned på 1960 (50?)-talet, så lådorna funkar. Svänghjul är en hel vetenskap, men olika balansering etc... Tänk som sagt på att om bilen ska reggas så är det sprut och kat som gäller, och motorn ska vara original. Så i praktiken är det Mustang/van/pickup 1988 eller nyare som gäller då. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
det funkar bra jag gjorde det i min nyligen sålda ford sierra men ej reggad med v8 dock
det var cheva 350 med 350låda utrustad med manuellt ventilhus inte var den duktig på att svänga iaf fast då hade jag bara fjäderben från sierra v6 och sänkfjädrar väldigt trångt att bygga headers också _________________ kim henriksson skutskär |
||
allt som inte välter vid kurvtagning går väl åka bana med? och om det 2hjular så får man anpassa körstilen... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Man kan med fördel använda en T5 world class från en TVR om man vill ha en vettig växellåda till Ford smallblock 302/351. och lamelldiff ska väl inte vara omöjligt att få tag på heller, satt ju sådana i Sierra Cosworth.
_________________ Måns Puur |
||
Nybörjarsvängåkaforum Galen Idé.. V8 transplantation i Ford Sierra. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11218 totalt) |