| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker efter friktionsvärdesmätare
|
6676 besök totalt |
|
Någon som vet var man kan få tag i friktionsvärdesmätare. typ som denna ....
Har letat men hittar inga sådan här gamla verktyg (Kanske inte gamla men används mer sällan nu)
_________________ Jonas Götesson |
||||
|
Re:
Tex. friktion för snäcklager i styrsnäcka kpcm 1,0-2,5 Hittade en nu....
Den kostar bara 3874:- exl.moms
||||
Detta är ett momnet, mao en momnetnyckel borde funka. 1kpcm =9,81Ncm -->0,098Nm 2,5kpcm -->0,245Nm Hmm nu vart det problem igen att hitta en momnetnyckel för dessa moment. Där sprack mitt förslag. Men prinsipen med momentnyckel funkar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag vill minnas nån teknik för att verifiera viskodiff där en momentnyckel användes tillsammans med en definerad rotationshastighet.
Moment vid viss vinkelhastighet mao. Men då får man ju använda en simpel "böjmomentnyckel" (sån med skala och pinne), kombinerat med rejält med tålamod och noggrannhet. |
||||
|
Re:
Den metoden har jag använt när jag plockade ihop en växellåda med gott resultat, men det krävs att man är väldigt noggrann. |
||||
|
Re:
Förklara gärna lite närmre hur du gick till väga .Jag förstår inte riktigt hur du gjorde.
||||
|
Jag tog en fast nyckel med en lagom lång hävarm, samt en fjädervåg med någorlunda rätt mätområde som man fäster i änden på nyckeln och drar med vågen i 90 graders vinkel mot nyckeln.
om hävarmen är t.ex 10cm och momentet du ska dra är 2 Nm ska vågen visa följande: 10cm=0,1m Momentet=Kraft x hävarm Kraft= Moment / hävarm = 2/0,1= 20N 20N omräknat till kilo är 20/9,82 ~ 2,04kg I det här fallet får du alltså dra skruven med hjälp av din hävarm och fjädervågen tills vågen visar 2kg. När skruvar inte snurrar med den anbringade kraften 2kg är alltså åtdragningsmomentet 2Nm i princip uppnått. (Varierande friktion och mätfel är svårt att komma ifrån) Försöker mig på en schematisk bild. O är skruven, I är nyckeln som är din hävarm och klamrarna är fjädervågen. Det är viktigt att hela tiden hålla vågen i rät vinkel mot hävarmen, annars kommer värdet att bli felaktigt. I-----[]-- -> F I I o Hoppas det gav någon klarhet. Det kan kanske vara lite krångligt att anpassa metoden för ditt problem dock. Mvh Jonathan |
||||
Har en momentnyckel som går till ruggiga 4Nm, borde ju fungera om man kalibrerar den till rätt moment. Tror dock jag skulle föredra hävarm och vikt eller våg istället.. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Jag använder en momentnyckel när jag ska säkerställa att det är rätt vridmoment som krävs för att vrida runt pinjongen på bakaxlar. Dvs att lagerförspänningen är inom toleranserna. Normalt vridmoment skall vara (beroende på axeltyp) 12-30 inch-pund. (1,35 - 3,4 Nm)
Jag har en momentnyckel som är graderad i inch-pund (100 inch-pund=11,3 Nm) kanske även kpcm eller ncm och har en skvallernål, dvs 2 st visare, den ena fastnar på maximalt värde under vridningen av pinjongen. Men den var inte gratis, inte ens begagnad. _________________ Daniel Gustavsson |
||||
|
Fäst en trissa på axeln med ett snöre löpande i spåret. dra sedan i snöret med en fjädervåg.
(Eller alt ett hjul som man lindar ett papper kring) Detta tar bort många felkällor jämfört med hävarmar. Momentet = (avståndet från hjulets centrum till där linan/pappret ligger) * avläst fjädervåg (i kg) * 9,82 _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Re:
Kanon, det ska jag lägga på minnet! _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Eller är det bara startmomentet som är intressant vid lagerinspänning?
|
||||
|
På det jag sysslar med (bakaxlar) så mäts momentet som krävs för att hålla pinjongen snurrande (alltså inte startmomentet). Kanske värt att nämna är att lite knackande på pinjongen (ej roterande pinjong) med en hammare kan sänka momentet avsevärt, då någon rulle i lagret kanske inte funnit sin plats riktigt utan hoppar tillrätta då man knackar på pinjongen.
_________________ Daniel Gustavsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6676 besök totalt |