| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Midjebältesmontering i tunnel, svetsa eller inte?
|
1883 besök totalt |
|
Håller på att montera 6-pkt bälten och tänkte sätta det inre midjefästet i sidofästet som sitter på skenan, den är gjord för att ta upp kraften från originalbältet så det ska inte vara nåra problem. Men själva bältets första del efter infästningen är så att säga fast och själva spännet bör ju hamna utanför stolen om det ska gå att sitta bekvämt så då funkar det inte att sätta den i sidofästet utan det blir att borra upp ett hål och sätta FIA-bricka.
Bäst hade varit att sätta fästet i tunneln, är det OK eller måste det sitta i den horisontella delen av golvet?
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Re: Bältesmontering
Men där sitter den ju original på 944? Ja, gamla 944'or då från början av åttiotalet..
På min sitter den skruvad där original, men vet inte hur det ser ut bakom plåten, kan kolla imorgon em. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Re:
Kylboxen är lossad från formen nu! Blev riktigt bra! Nu ska den "bara" isoleras och monteras i båten. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Läste lite i Appendix J på SBFs hemsida och där står inget annat än att en förstärkningsplatta med minst 40 cm2 yta och 3mm tjocklek ska användas. Det står inget om golv resp. tunnelmontage och inget om plåttjocklek där den monteras.
Det står inte heller att den ska svetsas, är lite oroad över att göra plåten spröd om jag svetsar så att det lättare bllir brott i plåten vid belastning av FIA-brickan. Möjligtvis kan nån punktsvets förenkla vid montering men annars ser jag inget direkt plus med att svetsa? Återkommer med bild efter nästa helg bär jag borrat upp hålet. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Eftersom svetsning innebär ca 10 ggr så mycket jobb iom att stora delar av mattorna på golvet (som är limmade) mm måste bort så behöver jag lite mer motivering till svetsningen.....
Räcker det med ett par punkter eller ska det helsvetsas? Är det för att sprida kraften till en större area av plåten istället för att den tas upp i det borrade hålet? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Svetsa!! Studera de andra infästningarna för bälten i bilen så ser du att de är fastsvetsade och inte bara klämda på plats!
Du borde ändå ta bort mattan och antingen köra utan eller ha en svart. En banbil har inte vita mattor!
Ja, du vill sprida kraften och förstärka plåten. Annars hade man ju bara kunnat sätta en mutter och en bricka på baksidan. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Kommer själv göra samma montage. Har inte alls övervägt att svetsa.. Bara montera med FIA platta
på baksidan. Skrapa bort ev underredsmassa hade jag förstås tänkt. Vad säger SBF om detta ? Har de krav på svetsade plattor ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1883 besök totalt |