Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta styrservo, hur?
6657 besök totalt
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324


Trådstartare
Byta styrservo, hur?

Funderar på att byta ut servopumpen (tung, remdriven sak) till en eldriven. Önskar tips på vad som finns att hitta på beg.marknaden samt hur man kan styra den rackarn. Den gamle remdrivna styrs med vakum.
Bilen en T. Celica som går i långloppsserie.
Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324


Trådstartare
Det verkar vara en svår nöt, eller så har jag uttryckt mej amatörmässigt så ingen förstår
// Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag vet att skoda fabia har en pump som är eldriven, men hur den kontrolleras har jag ingen aning om. Däremot vet jag att det finns dom som använt den på andra bilar.
(Sen tror ajg det var så att någon Volvo 4xx diesel (?) också hade en elpump.)

_________________
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



På racebilar är det vanligt att man använder elektrisk servopump från Renault eller MB A-klasse.
Vi kör med den från Renault och den har funkat bra för oss. Har för mig att den kostade ca. 350 euro.
Vi kompletterade den med en liten oljekylare också.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Är det inte vanligt i dag med elektriskt servo? jag har fått för mig att flera biltillverkare går den vägen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Magnus L skrev:
Är det inte vanligt i dag med elektriskt servo? jag har fått för mig att flera biltillverkare går den vägen.


Jag har kört Honda Civic Type R med elservo och måste säga att det inte var särskilt bra känsla i styrningen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



sweanders skrev:
Magnus L skrev:
Är det inte vanligt i dag med elektriskt servo? jag har fått för mig att flera biltillverkare går den vägen.


Jag har kört Honda Civic Type R med elservo och måste säga att det inte var särskilt bra känsla i styrningen.


Det är skillnad på elektrisk servo och elektrisk pump till hydraulservo

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324


Trådstartare
johann skrev:
På racebilar är det vanligt att man använder elektrisk servopump från Renault eller MB A-klasse.
Vi kör med den från Renault och den har funkat bra för oss. Har för mig att den kostade ca. 350 euro.
Vi kompletterade den med en liten oljekylare också.


ok, det verkar finnas alternativ men hur styrs/kontrolleras dom? Jag vet att Toyota MR2 har elpump som styrs av dels en hastighetskännare, en styrutslagskännare, signal från abs!? och allt sammans kopplas till en styrservOECU som i sin tur styr pumpen, phu, jag blir så trött. I räsern har vi varken abs eller hastighetsmätare att koppla till.
Hur gör man på räserbilar?
// Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Folxam skrev:
sweanders skrev:
Magnus L skrev:
Är det inte vanligt i dag med elektriskt servo? jag har fått för mig att flera biltillverkare går den vägen.


Jag har kört Honda Civic Type R med elservo och måste säga att det inte var särskilt bra känsla i styrningen.


Det är skillnad på elektrisk servo och elektrisk pump till hydraulservo


Ja precis, men Magnus undrade ju om elektrisk servo.

Jag har ingen servostyrning på min Porsche, funkar kanon - mycket bättre känsla on 944 med servo.

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Stig Svensson skrev:
I räsern har vi varken abs eller hastighetsmätare att koppla till.
Hur gör man på räserbilar?
// Stig


Varför tror ni att servopumpens varvtal måste styras....??? Trögheten i styrningen har ju inget att göra med hastighet och motorvarv.

En mekanisk pump funkar på tomgång.....och på fullvarv.

Det fina med elservo...som jag ser det....är ju att den kan gå på ett konstant varvtal.....som precis räcker till.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Läste nån tråd på Opelklubben om att nyare oplar har rätt fina elpumpar till servot.
Det mesta är inbygt så man behöver inga boxar eller konstigheter..
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Stig Svensson skrev:
[ I räsern har vi varken abs eller hastighetsmätare att koppla till.
Hur gör man på räserbilar?
// Stig


Varför tror ni att servopumpens varvtal måste styras....??? Trögheten i styrningen har ju inget att göra med hastighet och motorvarv.

En mekanisk pump funkar på tomgång.....och på fullvarv.

Det fina med elservo...som jag ser det....är ju att den kan gå på ett konstant varvtal.....som precis räcker till.


Tja, jag har väl som vanligt fått allt om baktassen eller kanske för att jag tittat på hur MR2:ans ser ut:
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/volume2/steering.htm

Till banbil behövs kanske inte en massa hängslen o livremmar som standardbilar har. Jag trodde möjligen att pumpen skulle ge olika tryck vid typ stillastående och fullfart, vid fullfart så behövs ju ingen servohjälp men kan vara skönt för klena armar vid lågfart/stillastående.
// Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Min servostyrning (som är av en lite annorlunda och mycket hydraulisk typ) har en hastighetskännande del som dämpar servoverkan i höga hastigheter, plockar man bort viren så skall bilen tydligen bli i det närmaste okörbar när farten stiger över 100 km/h, men det är ju en bruksbil av komforttyp, på min leksaksbil föredrar jag att köra utan servo, det kanske är ide att titta på andra saker först, innan man tittar på servostyrning.

Exempelvis så körde många RC-bilar med styrradie på 10ö-15 cm för nåt år sedan, de var väldigt svåra att hantera så folk monterade servo, i dag har de börjat rätta till sina frammvagnar istället.....


Eller vad vill jag säga, har du inte en väldigt tung bil så kan det vara andra *fel* som är orsak till att du vill ha servo, och då tycker jag det är bättre att ta bort det ursprungliga felet, istället för att addera ännu ett för att kompensera det första.

Men det kan ju vara så att du har en ganska tung bil med väldigt breda däck, och då kan det ju vara befogat.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324


Trådstartare
Magnus,
det är så att vi redan har remdriven servo men vill bli av med den av viktmässiga skäl. Vi funderade i banor att kanske en eldriven servopump skulle vara lättar/mindre energikrävande. Bilen är framhjulsdriven/framtung, går i långlopp med "körstinter" på 1-15tim. Vi får väl börja med att koppla bort orginalet o se hur tungstyrt det blir.
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu lyfter jag en gammal tråd!

Jag funderar på om man kan ersätta nuvarande läckande remdrivna servopump med en smidig elektrisk rackare.
Är det någon som har synpunkter om detta eller kan tipsa om någon liten och smidig pump som man skulle kunna använda sig av?

_________________
Jonas Edling
Citera
Skruva banåkabil
Byta styrservo, hur?
6657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande