| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta styrservo, hur?
|
6657 besök totalt |
|
Byta styrservo, hur?
Funderar på att byta ut servopumpen (tung, remdriven sak) till en eldriven. Önskar tips på vad som finns att hitta på beg.marknaden samt hur man kan styra den rackarn. Den gamle remdrivna styrs med vakum. Bilen en T. Celica som går i långloppsserie. Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
|
Jag vet att skoda fabia har en pump som är eldriven, men hur den kontrolleras har jag ingen aning om. Däremot vet jag att det finns dom som använt den på andra bilar.
(Sen tror ajg det var så att någon Volvo 4xx diesel (?) också hade en elpump.) _________________
|
||||||
|
På racebilar är det vanligt att man använder elektrisk servopump från Renault eller MB A-klasse.
Vi kör med den från Renault och den har funkat bra för oss. Har för mig att den kostade ca. 350 euro. Vi kompletterade den med en liten oljekylare också. |
||||||
|
Är det inte vanligt i dag med elektriskt servo? jag har fått för mig att flera biltillverkare går den vägen.
|
||||||
Jag har kört Honda Civic Type R med elservo och måste säga att det inte var särskilt bra känsla i styrningen. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det är skillnad på elektrisk servo och elektrisk pump till hydraulservo
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
ok, det verkar finnas alternativ men hur styrs/kontrolleras dom? Jag vet att Toyota MR2 har elpump som styrs av dels en hastighetskännare, en styrutslagskännare, signal från abs!? och allt sammans kopplas till en styrservOECU som i sin tur styr pumpen, phu, jag blir så trött. I räsern har vi varken abs eller hastighetsmätare att koppla till. Hur gör man på räserbilar? // Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
Ja precis, men Magnus undrade ju om elektrisk servo. Jag har ingen servostyrning på min Porsche, funkar kanon - mycket bättre känsla on 944 med servo. _________________ Anders Hansson |
||||||
Varför tror ni att servopumpens varvtal måste styras....??? Trögheten i styrningen har ju inget att göra med hastighet och motorvarv. En mekanisk pump funkar på tomgång.....och på fullvarv. Det fina med elservo...som jag ser det....är ju att den kan gå på ett konstant varvtal.....som precis räcker till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tja, jag har väl som vanligt fått allt om baktassen eller kanske för att jag tittat på hur MR2:ans ser ut: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/volume2/steering.htm Till banbil behövs kanske inte en massa hängslen o livremmar som standardbilar har. Jag trodde möjligen att pumpen skulle ge olika tryck vid typ stillastående och fullfart, vid fullfart så behövs ju ingen servohjälp men kan vara skönt för klena armar vid lågfart/stillastående. // Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
|
Min servostyrning (som är av en lite annorlunda och mycket hydraulisk typ) har en hastighetskännande del som dämpar servoverkan i höga hastigheter, plockar man bort viren så skall bilen tydligen bli i det närmaste okörbar när farten stiger över 100 km/h, men det är ju en bruksbil av komforttyp, på min leksaksbil föredrar jag att köra utan servo, det kanske är ide att titta på andra saker först, innan man tittar på servostyrning.
Exempelvis så körde många RC-bilar med styrradie på 10ö-15 cm för nåt år sedan, de var väldigt svåra att hantera så folk monterade servo, i dag har de börjat rätta till sina frammvagnar istället..... Eller vad vill jag säga, har du inte en väldigt tung bil så kan det vara andra *fel* som är orsak till att du vill ha servo, och då tycker jag det är bättre att ta bort det ursprungliga felet, istället för att addera ännu ett för att kompensera det första. Men det kan ju vara så att du har en ganska tung bil med väldigt breda däck, och då kan det ju vara befogat. |
||||||
|
Magnus,
det är så att vi redan har remdriven servo men vill bli av med den av viktmässiga skäl. Vi funderade i banor att kanske en eldriven servopump skulle vara lättar/mindre energikrävande. Bilen är framhjulsdriven/framtung, går i långlopp med "körstinter" på 1-15tim. Vi får väl börja med att koppla bort orginalet o se hur tungstyrt det blir. / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||
|
Nu lyfter jag en gammal tråd!
Jag funderar på om man kan ersätta nuvarande läckande remdrivna servopump med en smidig elektrisk rackare. Är det någon som har synpunkter om detta eller kan tipsa om någon liten och smidig pump som man skulle kunna använda sig av? _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Byta styrservo, hur?
|
6657 besök totalt |