| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Cayman S vs. 370Z
|
1, 2, 3, 4 >> 9910 besök totalt |
|
Cayman S vs. 370Z
Vad tror Vi om småbrödernas fight? Det är nog bara en tidsfråga innan någon av våra motortidningar kommer att köra dessa två mot varandra på Ringen. Hur tror Ni att läget kommer att vara här, jämfört med GT2 vs. GT-R? Nu pratar Vi ju koncept som ligger närmare varandra, dvs rwd på bägge och 320 resp. 332hkr. |
||||
|
Re:
+1 Vi måste ju hålla ihop. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
|
Ska vi göra tråden lite kortare än tråden om storebröderna?
Nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, joho, joho, joho, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, nähä, nähä, nähä, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä, joho, nähä.....
|
||||
|
Re:
+1
|
||||
|
Designen på respektive bil kan man väl få tycka vad man vill om och där är det svårt att få ett objektivt svar. Jag ser för och nackdelar i bägge rent designmässigt.
Prestandamässigt så verkar de vara väldigt lika. Sexor på 3,4-3,7 liter, 320-332hkr, 0-100 på ca 5sek. Iom att Nissan sagt att man siktar in sig på Cayman med 370Z, så blir det extra intressant (och inte mindre med det infekterade storebrorsdramat) att följa en duell. Sen kanske det är lätt att avfärda Nissan som en dussinprodukt för 400.000 och Cayman som ett sofistikerat connesieursval, men det är nog att göra det lätt för sig här. Jag tror att NIssans kompetens ligger betydligt högre än prisskillnaden vill göra gällande, men sen finns det för många personer andra mervärden i en Porsche. |
||||
|
Jag skulle satsa mina slantar på Nipponesen, om inte annat så dyker det snart upp ett boltonkitt till den fagradamen som får henne att framstå som allt annat än slö, det är trots allt en Japansk bil
Lite mer seriöst så har juh drivers-republic skrivit en väldigt trevlig artikel om bilen, kan tyvärr inte länka då deras sida verkar ligga nere för tillfället
|
||||
|
Re:
Blandar du inte ihop bilarna nu? Japansk vs Tysk?
|
||||
|
Fördel Posse: Det är en Porsche
Fördel Japan: Det är inte en Porsche - man slipper pizzabagare och en massa suspekta och slemmiga snubbar med tveksamma verksamheter... Men väghållningsmässigt spelar det nog ingen roll. Ingen av oss kommer att kunna nyttja det ändå... Köp en Miata!
|
||||
|
Re:
Eeeehhh.... Hallå?
Två senaste Cayman S på Blocket: http://www.blocket.se/vi/20338659.htm?ca=23_11_s http://www.blocket.se/vi/20335491.htm?ca=23_11_s Jag vet inte vad nya Nissan 370Z kommer att kosta, men värdeminskningen på var och en av de här två Caymanerna motsvarar ju åtminstone nypriset på en Nissan 350Z.. Jag tror ju inte att man kommer att ge bort Nissanbilarna inom två år. (I så fall vill jag ha en då) Myten om Porsches andrahandsvärde (och för all del märkets påstådda hållbarhet) blev just en myt från och med introduktionen av 996 och Boxster. Det är fortfarande kanonfina bilar och ett coolt varumärke, men man får definitivt mer bang-for-the-bucks hos andra märken.
_________________ -- |
||||
|
Re:
Nej, faktiskt inte. Känner inte till många Nissan-bilar som inte haft problem av den ena eller andra sorten.
Re:
Hallå, hallå...
Jag talar givetvis procentuell värdeminskning, samt förmodad tillgång och efterfrågan. Även om det säkerligen finns en andra- och tredjehandsmarknad för Nissans sportigare bilar, så har jag iaf hittills alltid uppfattat marknadens intresse för begagnade Porschar som mer konstant. Vad baserar du f ö uttalandet om Porsches "påstådda hållbarhet" som en myt på? Att bilar får fel är ju något man självfallet bör räkna med, i synnerhet då det är helt nya modeller (som 986/996 ju var en gång i tiden) - skillnaden är snarast i det läget hur de olika tillverkarna hanterar problemen. Porsche bytte tex ut tidiga 986/996-motorer kostnadsfritt vid cylinderfoderhaverier (beroende på undermålig nicasilbehandling), Nissan vill inte kännas vid sina underdimensionerade växellådor...I rest my case. Ang. bang for the bucks - visst kan man få en snabbare bil billigare än hos Porsche, ingen tvekan om det. Men för mig, och uppenbarligen ett stort antal fler (med tanke på Porsches lönsamhet), så var det självklart att betala lite mer för mkt mer än prestanda på pappret.
I mina ögon kan man dra lite av en parallell till klockvärlden, där man kan se Porsche som något i stil med IWC, JLC, omega, Rolex eller liknande - och Nissan som en Casio eller Seiko. Även om de sistnämnda ev håller tiden bättre så upplevs de som relativt själ- och könlösa, och dessutom överlag med låg värdebeständighet.
Det vore kul att se lite tester på bilarna först innan argumenten för vilken som är snabbast kommer. Annars blir det ju baaara spekulationer
Sen vilket märke man föredrar är ju som vanligt upp till var och en, och ingen kommer nog ändra sig om man har det ena som favoritmärke....vilket tydligt märktes i GTR-tråden... |
||||
|
Jag har noterat att nästan alla som håller på Nissan kör något Japanskt medan alla som hejar på Porschen kör något tyskt.
Jävla tur jag sålde min Audi så jag inte stod med kluvna lojaliteter i den extremt viktiga fråga
Jag måste också passa på och nämna ett citat jag hört som jag tyckte var jätteroligt: "Arguing on the internet is like competing in the paralympics. Even if you win you are still a retard." Det sagt ger jag mig snabbt in i argumentationen om andrhandsvärdet. Den procentuella värdeminskningen är meningslös. Har bilen gått ner 400000 kr så har den gått ner 400000 kr och om du säljer bilen är du 400000 kr fattigare. Nissan
Porsche
_________________ Per Smitt Mazda RX-8 |
||||
|
Re:
Tur att jag år billös just nu så jag kan hålla på den som är snabbast!
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Cayman S vs. 370Z
|
1, 2, 3, 4 >> 9910 besök totalt |