| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur stora skivor går att ha i 17" fälgar?
|
2 besök senaste veckan (2880 totalt) |
|
Hur stora bromsskivor kan man räkna med att få plats med i ett par 17" fälgar? Jag har sett rekommendationer på 330mm men jag skulle vilja veta om det är någon som kör med större eller om någon vet vad som sitter på STCC bilar (för de kör väl med 17") _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
|
Re: Hur stora skivor går att ha i 17" fälgar?
Det stora är hur mycket offset du har på skivorna och om du har kastrullfälgar :-) Alltså fälgar där ekrarna går längs ena fälgsidan och fördjupningen i fälgbanan är ute vid fälgsidan. Med en (eller tvåkolvsok med båda kolvarna på samma sida) kan du ha ungefär 20mm större diameter på skivan vid en given fälg då oket bygger mindre ut mot ekrar. Eller som en del 80-90tals porschar rejäla spacers. _________________ Roland Johansson |
||
|
mät från centrum på fälgen till insidan av fälgen säg att det blir 200mm då kan du ha oket max 195mm från centrum, sen går det ju att mäta ut hur stor skiva det får plats i där,
sen beror det ju på offset på fälgen också som någon tidigare nämt. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re: Hur stora skivor går att ha i 17" fälgar?
355mm org gr.A cosworth bremser på min rallycar hilsen sogaard www.rallycar.dk _________________ Henning Sogaard Madsen |
||
|
Normalt sett är det 332mm i 17", men givetvis går det säkert att få plats med större beroende på offset, utrymme i fälg och hur slimmat oket är. Max storlek i STCC är 332x32, men vissa team kör mindre skivor.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2880 totalt) |