| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Dämpar kurvor
|
3055 besök totalt |
|
Det jag undrar är hur jag ska veta vilket läga av justeringen som är med i dämpardiagrammet, står det nånstans, kanske har missat det. Hur som helst så i ändläget känns justeringen väldigt olinjär, det blir verkligen orimligt hårt för tex gatkörning. Därför undrar jag var i justerspannet dom mätt, kanske man ska maila å fråga, hade ju varit trevligt att ha fler kurvor för olika lägen på justeringsratten. Kanske man tom hade kunnat hitta på nåt kul med
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Nix, indata för porchen har en konservativ tedrickare gjort för typ std fjädrar. Mina digramen kommer från en RIKTIG bil
Dämparkurvor: Får man min och max så vet man var man har att justera i mellan. Det teoretiska bör då ligga i mitten av justringen, hmm måste fundera lite på detta. Men helt rätt, ändlägen bör man undvika. Dämapre brukar spåra ur där. Ja, fler kurvor på olika klick så man får en känska av vad som händer mellan klickan är alltid bra. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
|
Jag försökte räkna enligt formlerna på optimumg.com.
Använde ungefär data från min bmw e28 (535), men tycker att dämparkurvorna blev väldigt milda ungefär som standard Bilstein M dämpare trots att jag valde dämpningen till 0,7 av kritisk dämpning vilket ansågs som "racedämpning" Bilstein framdämpare BMW e28 P36 0243 Sport 2900 / 950 N@0,52m/s P36 0233 HD 2860 / 650 N@0,52m/s P36 0239 Comfort 1790 / 650 N@0,52m/s
_________________ mvh Kristian |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Dämpar kurvor
|
3055 besök totalt |