Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cayman S vs. 370Z
<<   1, 2, 3, 4   >>
9910 besök totalt
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har en tysk och en japan och ser fördelar respektive nackdelar med båda bilarna
Jag inser att Porsche har möjlighet att ta mera betalt för sin produkt efter att genom årtionden arbetat in sitt namn och koncept på ett mycket, mycket bra och konsekvent sätt.
Jag inser också att rent bruksmässigt så är det inte nån större skillnad mellan bilarna och att många kanske tycker att det är fel att jämföra dem, pga deras olika "status" och härkomst.

MEN, jag vill se bortom detta och undrar vilken som presterar bäst vid en eventuell test på tex Nordslingan.
Eller på nån annan bana förd en delen.
Vad som talar för respektive mot den ena eller andra, mm.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Re:

Måns Wilke skrev:

Vad som talar för respektive mot den ena eller andra, mm.


Cayman: Lägre vikt, bättre viktfördelning, PDK
370Z: Starkare motor, lite mer påkostade hjulupphängningar fram och bak.

Sådär.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



http://magazines.drivers-republic.com/driversrepublic/purezed037/?fm=2 . . . .

Här är artikeln nu när sidan ligger uppe igen

Sen så vet väll alla att Porschen är slöare, man hör det på namnet. Cayman, låter varken sexigt eller snabbt

P.S. Jag är stormförtjust i Porsche Cayman, men berätta inte något så folk tror något annat än att jag är insnöad på Japanska bilar
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Hade man varit ute efter en Coupe så hade jag tagit
Nissan, hade jag istället varit ute efter en
cab så hade jag tagit Boxstern över Nissan caben.

Går man endast på priset blir det ju Nissan i båda fallen.
Vad kommer den nya att kosta måntro? En ny 350Z kostar
280 tusen, det är ju verkligen inte farligt

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Mattias B skrev:
Hade man varit ute efter en Coupe så hade jag tagit
Nissan, hade jag istället varit ute efter en
cab så hade jag tagit Boxstern över Nissan caben.

Går man endast på priset blir det ju Nissan i båda fallen.
Vad kommer den nya att kosta måntro? En ny 350Z kostar
280 tusen, det är ju verkligen inte farligt


De måste dumpat priset på sistone? Har för mig man skulle hamna en bit över 400kkr om man skulle utrusta den med allt och ha metallic för ett år sen?
Nu är det 312kkr fullutrustad.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Naeh, inte kostade väl en 350Z så lite?
Jag hade för mig att coupen låg på dryga 350,000 och caben lite närmare 400,000

EDIT: Från 279,900! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Best Motoring i Japan körde S2000, 135i, 911, 370Z och Cayman S på bana.

Bästa varvtider blev:

911 PDK 1.06.383
Nissan 370Z 1.06.754
Cayman S 1.07.121
S2000 1.08.246
BMW 135i 1.08.259

Ingen total sanning men en liten fingervisning om vad Nissan 370Z har att ge.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Videoklipp är ett måste

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Måns Wilke skrev:
Så klart

http://www.youtube.com/watch?v=G-WRE6YuDzs


tja, som vanligt i Best Motoring så vinner den japanska bilen... Ska bli kul att se Automobil testa den på Gotland Ring, jag räknar Automobil som en aning mer opartiska.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har för mig att Porsche är tyskt...
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Måns Wilke skrev:
Jag har för mig att Porsche är tyskt...


Fairlady Z hade snabbast varvtid.... väl.. (iallafall snabbare än Cayman)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Snabbare än Cayman, men slöare än 911

I testet blev:

En Japan sist...
En tysk först...
En tysk hade bästa varvtid...
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Precis, snacket om Best Motoring börjar bli slitet.

Alla Länders biltestare är mer eller mindre pro sitt eget lands/kontinents bilar, se bara på när vi i sverige testar. Nog fanken vinner Volvo V70 över BMW 5 serie, Mercedes E Klass m.fl och i ärlighetensnamn vem tror verkligen på att Volvo V70 är något att ha?

Så i mina ögon är best motorings tester minst lika trovärdiga än tyska Auto, Motor und Sport, kanske tom mer för de kör iaf bilarna på bana med duktiga chafförer istället för att glida lite landsväg.

Edit: Jag läser verkligen som en kratta, Automobil ja. Håller med de känns väldigt opartiska. Jag har iaf inte direkt kunnat skönja någon parthet i deras artiklar mer än att de verkar föredra Audi före BMW.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har snokat runt lite på internet nu och hittat lite siffror som Jag absolut inte vet om de är sanna men tar upp dem ändå.

Nya Cayman S kör Nordslingan på 8.06 och Nissan 370Z ska tydligen ha körts på 7.56 eller 7.57, uppgifterna går lite isär.

Finns det anledning att ifrågasätta dessa tider, såväl Porsche som Nissan? eller är det realistiska tider? Kan 370Z vara 10sek snabbare runt slingan än Cayman?
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Måns Wilke skrev:
Kan 370Z vara 10sek snabbare runt slingan än Cayman?


Ringen är 20 kilometer lång. 10 sekunders skillnad i varvtid på ringen är en halv sekund per kilometer. Känns inte som någon jätteskillnad va?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Nej, men 0,15 sek/km som GT-R är snabbare än GT2 verkar inte vara rimliga enligt somliga...
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jag har noterat att nästan alla som håller på Nissan kör något Japanskt medan alla som hejar på Porschen kör något tyskt.


Jag vet att jag inte får plats i Datsunen. Alltså håller jag på Pårsjen.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Måns Wilke skrev:
ok. Om man redan har en Miata och funderar på nån av dessa två oxå då?

Enkelt Boxter!
Cayman är dyrare och inte lika kul. Låter inte lika GÖTT heller. (enl mig)
Hellre nya modellen med lilla motorn än gamla med stora (enl mig fortfarande)
Eller Elise/Speedster

_________________
Jan Å
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Atariman skrev:
I mina ögon kan man dra lite av en parallell till klockvärlden, där man kan se Porsche som något i stil med IWC, JLC, omega, Rolex eller liknande - och Nissan som en Casio eller Seiko. Även om de sistnämnda ev håller tiden bättre så upplevs de som relativt själ- och könlösa, och dessutom överlag med låg värdebeständighet.

Håller med om du tar en 911.
Boxter/Cayman är mer som en vanlig bil...fast bra.

Men RX-8 är tusan i mig inte själ- och könlös

PS har en IWC
men tala inte om IWC i samma andetag som omega/Rolex

_________________
Jan Å
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Måns Wilke skrev:
Best Motoring i Japan körde S2000, 135i, 911, 370Z och Cayman S på bana.

Bästa varvtider blev:

911 PDK 1.06.383
Nissan 370Z 1.06.754
Cayman S 1.07.121
S2000 1.08.246
BMW 135i 1.08.259

Ingen total sanning men en liten fingervisning om vad Nissan 370Z har att ge.

Vad är viktigast, varvtid eller att ha maximalt kul runt varvet/i vanlig trafik?
Bimmern är snabb men LÅÅÅÅNGT ifrån Cayman i mitt "kramp i munngiporna efter körning-index"

_________________
Jan Å
Citera
Allmänt banåkaforum
Cayman S vs. 370Z
<<   1, 2, 3, 4   >>
9910 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande