Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Diffusor
2524 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Diffusor

Hur ska en diffusor börja?

Har 2 st förslag,

1. med en mjuk radie

2. med en tvär vinkel

www.modsport.se
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

om jag har förstått rätt så ska det vara så mjukt som möjligt..

Finns många trådar om detta ämne, testa att söka.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
jag har sökt...och angående detta har jag inte hittat nåt.

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Du ska ha tangentkontinuitet, vilket på vanlig svenska är mjuk övergång så länge du inte kör så fort att det rör sig om transonisk strömning men även om du är rapp så har du en bit kvar dit.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Så tycker jag med, tyvärr sätter såna här bilder griller i huvet...

Audi R10, verkar börja tvärt

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Svårt att säga från en sån bild. Precis som vägen verkar sluta tvärt när man närmar sig ett flackt krön. Lyckligtvis är det oftast inte så dramatiskt ...

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

När man tittar på rejsbilar måste man nästan veta om det är reglerna som bestämmer formen eller om teknikerna fått fritt fram. I 9 fall av 10 så är det regler som sätter formerna på vingar och annan aerodynamik.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kenson skrev:
När man tittar på rejsbilar måste man nästan veta om det är reglerna som bestämmer formen eller om teknikerna fått fritt fram. I 9 fall av 10 så är det regler som sätter formerna på vingar och annan aerodynamik.

Man efterfrågar ofta hur saker och ting skall vara för att vara bäst. Om vi i det här fallet tar några relaterade saker RAM, HJULUPPHÄNGNING och DIFFUSSOR, om exempelvis RAM diskuteras så blir det någon bild på rör med olika kryssningar och materialval som behandlas. I hjulupphängningsfallet likaså, geometri och materialval diskuteras. I slutänden så går det inte att sätta dit en diffussor för både ram o hjulupphängning sitter i vägen. Samt reglerna som Kenson påminner om.

Med ledning av det redan sagda så sätter både bilen och reglerna stopp för hur diffussorn egentligen borde se ut.

När det gäller diffussorn som sådan så kan måste den även utformas med tanke på hur bilens övriga aero ser ut. Har bilen lite eller mycket downforce i framänden? Har den restriktioner som placerar bakvingen på given plats? Men för att återgå till formen så gäller jämn expansion, men det är inte livsavgörande. Men ju mer aggressiv diffussorn är ju viktigare blir expansionen för att inte få problem.

om jag tar Speedlab Corvetten som exempel så har jag haft rätt fria händer att få konstruera ram mm så att saker o ting skall fungera ihop. Allt väl då? NEJ, det blir inte bra ändå, därför att nu uppträder problemet med att bygga eländet. Det blir så komplicerat och måttsatt överallt att det antar för stora proportioner att genomföra. Då vidtar förenklingar för att någon gång bli klara samt att rädda ekonomin,
och så kan man ändå inte titta på bilen och säga att "aha, det är så här en diffussor skall se ut".
Både sammanhanget diffussorn sitter i och alla omständigheterna syns ju inte eller står inte på en skyllt bakom diffussorn.

Göran

Diffusor
2524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande