| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket utfjädring är rätt?
|
1 besök senaste veckan (1642 totalt) |
|
Hej Hur mycket utfjädring ska det vara på en dämpare som används på bana, orginalversionen är ju lite för mycket i mitt tycke så det vore intressant att veta hur mycket det minst kan vara. Jag hade ju velat att det låg runt en 70-100mm men det kanske är för lite, och nu menas det förstås ifrån körläge inte när dämparen står fritt omonterat. Hoppas det finns någon som kan ge mej en vink i rätt riktning..
Häls Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
Re: Hur mycket utfjädring är rätt?
Ingen aning vad som är rätt men Det beror väl iofs på hur mjuk bilen är. Det är ju aldrig en nackdel att ha däcken i backen. På min bmw så hade jag ca 65mm runt om. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Bilen är idag uppsatt med sänkfjädrar och gula koni, och funderingarna ligger i att anförskaffa
sellholmben och därför uppstod frågetecknen så man kan beställa dom rätt ifrån början. Bilen det gäller är en Saab 9-3 Aero-01 //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
Std är fjädrna förspännda annars skulle fjädringsvägen ut bli JÄTTE stor.
Är det en 9-3 det gäller väger den runt 1400kg 60% fram per hjul 1400*0,6/2->420kg ofjädrad vikt ca 40kg -->fjädrad vikt ca 380kg om vi antar helt oförständ fjäder. 380/100->3,8kg/mm ca lika med 38N/mm eller 380/70->5,4kg/mm ca 54N/mm 38 och 54N/mm är då fjäderkosntanten Så hur hårdre fjäder ger mindre utfjädring. Sen böjar vi prata mer banorientrade bilar så brukar man behöva en hjälpfjäder så inte huvudfjädern sitter lös vid mycket utfjädering. Tumme pekfinger vore ca 100N/mm fjäder fram vara ok på 9-3an. Ger ca 88N/mm på hjulet -->3800/88-->ca 43mm utfjädring. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej igen
Jag kanske inte använde rätt term angående utfjädring, men det jag menar är att när bilen står på backen i körläge så har den en viss höjd, och hissar jag då upp bilen så ser den nu ut som en suv innan hjulen lämnar backen för dämparna är för långa i utfjädringen som jag kallar det. Så det som jag vill uppnå är att när man hissar upp bilen så ska det inte vara så lång fjädringsväg, och då var frågan vad ska då det måttet vara uppskattningsvis. och det gäller mer en baninriktad bil än gatbil även om det inte är en tävlingsbil. och var även av intresse vad man skulle ha för hårdhet på fjädrarna men det var en annan fråga.. Tanken på hårdheten var väl att lägga sej runt en sådär 100-120N/mm i fram och 120-150N/mm i bak. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
Hur mycket utfjädring du har styrs ju hur lång slaglängd dämparna har. När man monterar hårdare
fjädrar brukar stötdämparna till detta ha kortare kolvstång ändå brukar hårda fjädrar behöva hjälpfjädrar för att inte sitta löst vid utfjädring. ( detta gäller ej progresiva fjädrar för dom har ju så att säga hjälpfjädern inbyggd) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Nu var väl frågan vad som är rekommenderbart, inte vad han mäter upp. Tanken kan ju vara att skaffa dämpare med lämpligare längd, eller korta de han har för att inte ha halvmeterlång utfjädring. _________________ Roland Johansson |
||
|
Sådär nu är Rolle inne på det spåret som jag söker svar på, nu är det bara frågan om hur mycket bilen ska
ha i rörelsereserv uppåt ifrån körläge.. om man uppskattar hur mycket det är nu så kanske måttet är 200mm ifrån körläge, och det är för mycket tycker jag. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1642 totalt) |