| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vattenflöden genom värmepaket
|
1104 besök totalt |
|
Jag har en Opel 16-ventilare (c20xe). På den så går kylvattnet ut ur toppen i framkant och i bakkant. Orginal så sitter bilens värmepaket ansluten till utloppet från toppens bakkant. Jag tror det är viktigt att det flödar någorlunda där så att 4:ans cylinder får ordentligt med kylning. Nu till problemet. Jag har köpt ett litet smidigt värmepaket med tillhörande fläkt för att få ett mer lättplacerat värmesystem i banbilen. Men det värmepaketet har ganska klent flöde och jag misstänker att det inte riktigt räcker till för att evakuera tillräkligt med vatten från toppen. Jag har tänkt på 2 olika sätt att lösa detta. 1. Sätta värmepaketet i serie med toppens evakueringsslang, som det är orginal, MEN att också ha en by-pass parallellt, där jag har nån sorts restriktor så att i alla fall lite vatten trycks genom värmepaketet. 2. Plocka vattnet till värmepaketet från nåt lämpligt ställe och sedan ha en liten elektrisk pump som fixar cirkulationen. Någon som hjälpa mig med ideer? _________________ William Ekström |
||||
|
Orginal
Fundera på: Hur går flödet genom orginal-värmepaketet när all värme är avslagen? Det kanske kan ge svar på hur du ska göra/hur viktigt flödet är... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Re: orginal
Alla oplar jag mekat på har alltid haft fullt flöde genom värmepaketet och reglerat kupevärmarn med spjäll i luftflödet...
Sedär, intressant! Kanske jag vågar köra vattnet genom mitt lilla värmepaket trots allt då. _________________ William Ekström |
||||
|
Jag ställde frågan (om det var ok att plugga hålet) till ENEM, fick detta svar:
Dude, var era motorer modifierade för tvärspolning? _________________ William Ekström |
||||
|
Re: orginal
Precis, eller leder om vattnet. Alltid fullt blås i den slangen iaf. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Ingen modifiering. Det borde ju synas nåt efter hundratalet timmar i racetempo, ifall det var farligt. Vi har nog gjort detta på åtminstone 3 motorer i våra bilar och jag vet några andra som också gjort det. Nånstans i mitt lätt dimmiga minne, så dyker det upp nåt om att vi fick rådet av nån Engelskt trimfirma, men det låter jag vara ett dimmigt minne
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1104 besök totalt |