Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



thumbs up

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Peo är du sugen på att peta in en GT3a i graferna? Jag tror jag har en loggfil från i somras.

_________________
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Citat:
PEo är du sugen på att peta in en GT3a i graferna? Jag tror jag har en loggfil från i somras.


Jag PMar min email.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



PeOR skrev:
Citat:
PEo är du sugen på att peta in en GT3a i graferna? Jag tror jag har en loggfil från i somras.


Jag PMar min email.

Peo.

Fungerade loggfilen?

_________________
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Absolut. Analys på g...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Min namne, Kenne Rydgren, var vänlig att skicka mig filer på sin körning på Gälleråsen i år. Jag tar tillfället i akt och gör en analys för att jämföra hans 996 GT3RS mot Gautes CSL, Petters kompressor M3 och Spjuverns bantade E36 M3. Om någon inte önskar vara med i jämförelsen, låt mig veta så ska jag ta redigera materialet. Petters M3 framförs av RG.

Eftersom det är olika tidpunkter för alla körningar så kan vi vara helt säkra på att det skiljer i temperatur, hur mycket gummi det ligger på banan och andra parametrar som gör att det här inte blir en exakt sanning. Och sannolikt missar jag nog en och annan detalj när jag kollar på graferna. Men låt oss bortse från det och göra jämförelsen med de data vi har.

RG i Petters BMW M3 E46 kompressor - varvtid 1,13,4 - mörkgrön linje
Kenne i Porsche GT3RS - varvtid 1,13,7 - röd linje
Gaute i BMW M3 CSL E46 - varvtid 1,14,0 - ljusblå linje
Spjuvern i BMW M3 E36 lättad - varvtid 1,16,9 - mörkblå linje

Jag har tagit med Spjuvern igen för att vi i E36-ligan ska ha något att relatera till.

Sektion 1


På långa rakan håller RG högst hastighet med 206 km/h i topp. Gaute kommer därefter med 202, Kenne 200 och Spjuvern i 195. RG och Gaute går på bromsarna samtidigt. Tidigare i denna tråd finns det en analys om just denna inbromsning. RG vinner 0,23 sekunder på en mer effektiv inbromsning. Gaute har standardbromsar och hade nog vunnit på en liten uppgradering (sorry Gaute). Vid samma hastighet så ligger Spjuvern 10 meter närmare turn in än Gaute. Därtill kan man se att Spjuverns bromsar har bättre retardation och att han därför kan släppa upp i mitten av bromsningen och sedan bromsa in hårt på slutet. RG bromsar löst (nåja) ner till 130 km/h och sedan lite hårdare in fram till turn in. Kenne har bäst bromsprestanda. Om man kollar bromsskivorna bak på en 911 så ser man att de i stort sett är lika stora som framskivorna. Anledningen är så klart att viktförflyttningen i bilen vid inbromsningen är mycket med gynnsam på en svansmotorbil och att bakbromsarna har en riktig funktion. Om man läser av hastigheten efter en tredjedel av inbromsningen så kör Kenne 8 km/h snabbare än RG, 18 km/h snabbare än Spjuvern och 25 km/h snabbare än Gaute. Vid apex så ligger Kenne och RG precis lika tidsmässigt, Spjuvern 0,45 sekunder efter och Gaute 0,65 sekunder efter. (RG 0, Kenne 0, Spjuvern +0,45, Gaute +0,65)



Sektion 2


Ut ur Trösen är Gaute snabbast i startblocken. RG verkar ta apex lite tidigt och får vänta länge innan han kan gå på gas medan Gaute verkar ha rätt hastighet in och kan stå på fullt från början. Spjuvern kommer upp i 109 km/h medan övriga 112 km/h. RG har hittat ett spår i partiet så att han kan köra nästan 10 km/h snabbare än Kenne och Gaute. Spjuvern kör 25 km/h långsammare. När man ser detta så inser man att här finns mycket att lära. Kanske Spjuvern hade trafik som störde just på detta varv men varvet som är valt är trots allt det snabbaste på loggen. I vilket fall så är ställningen i apex ut från Esset RG 0, Kenne +0,3, Gaute +0,7 sekunder och Spjuvern +1,15. Spjuvern har tappat mer än en halv sekund.



Sektion 3


Från Esset bort till Ejes kurva är Gaute snabbast på gasen. Det ser ut som Gaute går ur kurvan på trean vilket innebär att Spjuvern med sin lägre utväxling kan accelerera lite snabbare. Kenne har snävast spår igenom Esset är därför också senast på gasen ut. Trots detta så är det Kenne som har högst hastighet innan nerbromsningen. Eftersom RG har mycket mer effekt tolkar jag det som att det inte är tillräckligt med grepp för honom att kunna stå på fullt. Inbromsningen in i Ejes är ungefär samma som på långa rakan. Gaute bromsar tidigast och med lite sämre retardation. Spjuvern bromsar tidigt, släpper upp och går sedan på bromsen hårt igen. Du hade säkert kunnat köra 20 meter längre innan du bromsar, Marcus. RG och Kenne bromsar in sist och ungefär likadant. RG 0, Kenne +0,45, Gaute +0,85, Spjuvern +1,1.



Sektion 4


Från Ejes till hårnålen är Gaute återigen snabbast ur kurvan. Kenne är också tidig men har lite confidence-lift i vänstern medan Gaute verkar kunna stå på fullt. Trots detta har Kenne högst topphastighet igen på 147 km/h medan RG och Gaute är på max 142 och Spjuvern på 136 km/h. Spjuvern är tidigast på inbromsningen och "känner sig fram". Gaute och Kenne bromsar ungefär samtidigt och RG bromsar senast. RG 0, Kenne +0,35, Gaute +0,8 och Spjuvern +2,05.



Sektion 5


Från Hårnålen till Depåkurvan så är Spjuvern snabbast på gasen men hade också lägsta kurvhastigheten. RG trail-brakar sig igenom kurvan men är långsammast på gasen. Kenne har högst kurvhastighet och är tillsammans med Gaute snabbast igenom kurvan. Av någon anledning släpper RG av strax innan första vänstern och både Kenne och Gaute vinner tiondelar. Sedan är det intressant med hastigheterna i vänstern i Depåkurvan. För när alla andra bromsar, då håller Gaute samma fart. RG och Kenne släpper 8 km/h ifrån topphastigheten, Spjuvern 15. Gaute släpper 3 km/h men tar igen det strax igen. Det straffar sig dock i nästa höger som Gaute tvingas ta långsammare än alla de andra. Den andra högern tar RG 5 km/h snabbare än övriga. I första halvan av Depåkurvan så är Gaute snabbast, i andra halvan är RG överlägsen. RG 0, Kenne +0,2, Gaute +0,7 och Spjuvern + 2,7.



Sektion 6


Ut på rakan är det accelerationsrace. Om ni kört på Gelleråsen så vet ni att det är inte bara att ge järnet ut eftersom det är en högerkurva som avtar. Alla verkar ha ungefär samma grepp och Gaute som haft sämst hastighet i andra delen av Depåkurvan är nu återigen snabbast ut på rakan. RG's varv är trunkerat och man hinner inte se den höga effekten i bilen. Däremot så kan man se att Kennes GT3RS är snabbare än Gautes CSL på rakan på fjärde växeln. Vikt/effekt är en anledning, luftmotståndet en annan.



Vad är då mina slutsatser ifrån denna analysen? Jo, RG som på Mantorp alltid var snabbast ut på rakorna kör flera kurvor med tidigt apex och kan inte accelerera förrän sent på rakan. Det ser inte ut som att RG vinner på det men i slutändan är han ju snabbast. Kenne har ofta högsta hastigheten av alla förare. Jag gissat på att det beror på att han kan bromsa sist i kombination med att motor/vikt/luftmotstånd är gynnsamt. Gaute är som vanligt snabb och verkar köra säkert. Om man får peka på något så tror jag att Gaute har 0.5 sekunder runt varvet med bättre inbromsningar. Kanske att ha kör säkert, kanske att bromsarna kan vara lite vassare. Sist men inte minst Spjuvern som vid detta tillfället körde 0,3 sekunder snabbare än mig, eftersom vi båda var på banan när hans varv togs. Det finns säkert 1 sekund att hämta genom bättre kurvtagning innan Esset och i Depåkurvesektionen. Kanske vi skulle prova att köra lite bredare däck, Marcus? Det kan vara skillnaden just i dessa partier.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Kanon!!
Borde med detta info kunna plocka några tiondelar under kommande säsong

EDIT: För den som är intresserad. Bilen har några plus och ett minus:
+ Samma utväxling som Cup-bilarna (dvs nerdrevad till max 270 km/h)
+ Extra läpp fram och max vinkel på vingen bak (bra downforce)
+ Bilen är väl invägd (grymt stabil vid inbromsning)
+ Däcken och lättare fäljar; kör med MPSC (en gudsgåva till människan enligt mig)
- Inställningarna var vid loggtillfället gjord för Ringen (passar mindre bra för en liten bana som Åsen)

_________________
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



För mig personligen är detta sådant som gör det värt att hänga på forum. Typ hur många sportbilar har ni sett under vintern osv, ja sådana frågeställningar intresserar säkert andra mer än mig.
Sedan tycker jag Peo redogör bra. Någonstans måste man välja vart man vill lägga fokus, vart man vinner vart man förlorar i en analys. Alla kör ju högst olika, men också olika bilar. Att köra bana är ju en enda stor kompromiss, man ger och man tar på vägen runt, medvetet och ibland kanske omedvetet..slutligen är varvet kört mer eller mindre lyckat. Perfekt blir det aldrig..

Dock jag håller knappast igen eller kör safe på mitt 1.14.0 varv här, det är vad det är, jag körde så fort jag kunde där och då ensam i bilen. Men RG körde min CSL samma dag och med samma box samt mig som passagerare. Då noterade han 1.13.6. Men jag ska ärligt erkänna att det tog ett gäng varv innan RG noterade sin tid, jag satt ju bredvid och såg hur han plockade tiondelar i princip per varv de sista varven just i det han kom under 1.14. Han körde hårt kan jag lova, tajt och fint och pressade bilen grymt. En rolig kommentar han gav efter var följande. Citat. Gaute jag skulle inte gett mig om jag inte kom under din tid, du skulle fått sitta på en hel dag om det skulle vara så att jag inte kom under din tid. Hi,hi det visar väl på vinna instinkten han har kanske, vilket en presterande race förare givetvis bör ha. Nåväl allt detta är väl mer än 3 år sedan kanske 4. Men kul att fortfarande få vara med i analyser, 1.13-1.14 är uppenbarligen även idag relativt fort för orginala standardbilar på åsen kanske om man bort ser mc bilarna. Frågan är hur länge det håller.
Vill minnas att RG körde Peter Fs 996 GT3 RS med passagerare på 1.12.4min på dessa 2.4km gellerås.

Vikt på 996 GT3 RS enligt sport auto 1373kg fulltankad, den bilen som gick just i deras supertest körde lilla hockenheim som är 2.6km på 1.11.8 min med Pirelli P Zero Corsa r-däck.

Vikt på den CSL som SA körde i supertest, 1421kg fulltankad. Den körde 1.13.5min på samma bana med Michelin CUP r-däck, allt med samma kompetente förare som körde båda bilarna.

Samma förare körde in gt3 RS på 7.47min på NÜR samt CSL på 7.50min på NÜR. Givetvis är en 996 GT3 rs en mycket snabbare bil än CSL, särkilt på små kortare banor där man vågar använd bilen fullt ut. Jag menar 996 RS gör hela 280 GPS km h vs CSL 255 på rakan med samma förare på NÜR enligt sport auto, RS är stark och går fort helt enkelt.

Vet inte vad Kennes RS väger men min CSL Vägde 1450kg fulltankad, alltså ca 30kg mer än SAs. Min hade ju, LYX som kilma, PDC, radio,cd etc som sport autos ej hade. Skulle vara intressant om ni tar fram tiderna 100-200 på åsen, alltså från rakan. Det visar på vilka bilar som har styrka, alla håller ju ner allt som går den biten 100-200km.
Ser fram emot den dagen videologg blir standard, numera är ju vanlig logg standard.

Tack för ett intressant och kul inlägg PEo och Kenne.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Göte RS6 Sjögren skrev:

Vet inte vad Kennes RS väger men min CSL Vägde 1450kg fulltankad, alltså ca 30kg mer än SAs. Min hade ju, LYX som kilma, PDC, radio,cd etc som sport autos ej hade.

Min bil är invägd på 1459 kg (med 60 l i tanken).
Kenne
PS Håller med om att det är analyserna som gör ett forum bra. thumbs up till Peo!

_________________
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Värmande läsning i vintermörkret....nästan så man känner lukten av varma bromsar och hör tickandet av svalnande motorer...... thumbs up
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Intressant att se vad mycket skillnad det gör med vikten i depåkurvan, där kan jag hålla lägsta hastighet av 90km/h med mina 1150kg (inkl förare). Sen blir jag ju våldtagen på rakan...

Edit: Det skulle var intressant att veta vad samtliga kör på för däck?

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack PeOR!!!!

Jag städade ut alla inlägg kring bildförvirringen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
Från Hårnålen till Depåkurvan så är Spjuvern snabbast på gasen men hade också lägsta kurvhastigheten. RG trail-brakar sig igenom kurvan men är långsammast på gasen. Kenne har högst kurvhastighet och är tillsammans med Gaute snabbast igenom kurvan. Av någon anledning släpper RG av strax innan första vänstern och både Kenne och Gaute vinner tiondelar. Sedan är det intressant med hastigheterna i vänstern i Depåkurvan. För när alla andra bromsar, då håller Gaute samma fart. RG och Kenne släpper 8 km/h ifrån topphastigheten, Spjuvern 15. Gaute släpper 3 km/h men tar igen det strax igen. Det straffar sig dock i nästa höger som Gaute tvingas ta långsammare än alla de andra. Den andra högern tar RG 5 km/h snabbare än övriga. I första halvan av Depåkurvan så är Gaute snabbast, i andra halvan är RG överlägsen. RG 0, Kenne +0,2, Gaute +0,7 och Spjuvern + 2,7.



Tveklöst pga olika spår, man kan antingen hålla mer till vänster efter vänsterknicken (antar därför RG gör en liten lift-off) vilket är spåret Bohlin själv absolut kräver man håller.




Det ska väl vara "högern" inte "vänstern i den här meningen:
Sedan är det intressant med hastigheterna i vänstern i Depåkurvan.



Beroende på placering på den korta rakan mellan vänsterknicken och högerknicken gör att man kan ta högerknicken på väldigt olika sätt. Jag har under några år kört pang på rakt spår förbi högerknicken med fullgas och först strax efter den börjat sakta ner och samtdigt svängt för att hamna rätt vid turn in längs vänsterkanten en bit senare, dvs turn in för den långa depåkurvehögern. Man tjänar massor redan från vänsterknicken hela vägen tills man börjar bromsa men det är riktigt riktigt pilligt att hamna exakt rätt i placering/vinkel och fart precis i turn in till depåkurvan. Om man håller vänster mellan vänster och högerknicken så får man bättre spår i högerknicken om än att det går långsammare en liten bit, men man kan då få till placering osv vid turn in i depåkurvan enklare och öka oddsen till en bra utgång på rakan. Massa babbel från mig men summa summarum, den här biten av banan går absolut att köra väldigt olika, därav de intressanta skillnaderna i loggarna IMHo thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Super Peo! Tack för städningen Magnus (tråden blev som ny)!

_________________
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Göte RS6 Sjögren skrev:
Vill minnas att RG körde Peter Fs 996 GT3 RS med passagerare på 1.12.4min på dessa 2.4km gellerås.

Finns det en logg? Vore kul att se vart han tar tiden på varvet.

_________________
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hoppas banägaren kommer at fixa till banan lite. Efter den hårda vinter är Karlskoga motorbana ännu guppigare än förut
Tycker lite syn om dem som driver anlägningen.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Kanske tjäle kvar än, brukar släta ut sig när den är helt borta.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kimmen skrev:
Kanske tjäle kvar än, brukar släta ut sig när den är helt borta.


Den var slät o fin härom helgen när vi var där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Banskiss och spårvalsbeskrivning är nytillfixade med trösen o så:

https://rejsa.nu/bana_info.asp?gellerasen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Vad kör en "normalt" begåvad förare på mellan tummen och pekfingret?
Låg som snabbast på 1.24 med rs4a b5 med XP8 belägg motul RBF 600 avgas samt chipp. Kördes på gatdäck. funderar på om jag ska vara nöjd eller inte? Upplevde att det var svårt att få konsekventa tider då gatdäcken tappade en hel del efter 2-3 varv och blev hala iof ingen överraskning så men lite tråkigt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Var på Gelleråsen den 18/7 med Samarbetsklubbarna och slänger upp en bild på hur lika det kan se ut mellan två Hondor, som i och för sig är ganska olikt byggda.

Min är den "röda-" och Rogges är den "blåa-grafen".
Rogge kör en Civic hatchback med en K24 motor.

______ Benci -- Rogge
Vmax: - 186 ---- 187
Vmin: -- 53 ----- 50


_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4, 5
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande