Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kamerafäste för bur
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9588 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Pär Hansson skrev:

Kan nog komma på både effektivare och mer tillförlitliga giljotiner ganska lätt. Mååånga varv tejp, lätt digitalkamera och fångrem gjorde att jag kände mig helt lugn. Men snyggt var det ju inte.

Sökte efter info om kamerafästen i bur och upptäckte ovan obesvarat i den tråd som passade bästa att lyfta. Nu till frågan.

Vad säger regler och/eller besikningsmän om kamerafäste svetsat i buren? Jag tänkte mig isåfall en liten fläns/konsol med skruvhål så man har stadigt fäste att utgå ifrån. Jag kommer att ha kryss mellan bakåtsträvorna och någonstans i korsningen skulle det passa att förbereda ett fäste.

Har inte hittat något specifikt i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf men en vanlig uppfattning verkar vara att man inte får svetsa extra pinaler i buren. Det är ju inte uttryckligen tillåtet i TR, så det är kanske det man får tolka som att det är otillåtet?

Jag kör med ett sånt som rallyimport säljer och har bara fått beröm i besiktningarna. Och kameran har
aldrig slått av eller fått några direkta vibrationer så bättre än så behöver det nog inte sitta.
I rally får vi inte svetsa i buren ivarjefall och det är väl samma reglement i grund.

Fixhult
Här sen Apr 2004

När ni nämner besiktningar så gick mitt lilla fäste igenom besiktningen på Velodromloppet (de enda som brytt sig hittils). Det är en liten Manfrotto 484 Mini ball kulled som sitter i en aluprofil. Aluprofilen siter sen klämd mot ett burrör med två slangklämmor. Lite klisterskum (och en spacerlist till bultskallen) emellan gör att det inte rör på sig för fem öre.

Billigt enkelt och smidigt (Kulledens rörelse räcker för att räta upp sidosträvans vikel).
Men min kamera väger bara 150g iofs, kanske tom mindre nu när jag kör med direktmatning istälet för batterier.

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Re:

Pär Hansson skrev:
GT3 CS skrev:
Pär Hansson skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383222 + silvertejp har funkat för mig.

Fin och effektiv giliotin när den kommer flygande efter att silvertejpen gett vika.
Kan nog komma på både effektivare och mer tillförlitliga giljotiner ganska lätt. Mååånga varv tejp, lätt digitalkamera och fångrem gjorde att jag kände mig helt lugn. Men snyggt var det ju inte.

Sökte efter info om kamerafästen i bur och upptäckte ovan obesvarat i den tråd som passade bästa att lyfta. Nu till frågan.

Vad säger regler och/eller besikningsmän om kamerafäste svetsat i buren? Jag tänkte mig isåfall en liten fläns/konsol med skruvhål så man har stadigt fäste att utgå ifrån. Jag kommer att ha kryss mellan bakåtsträvorna och någonstans i korsningen skulle det passa att förbereda ett fäste.

Har inte hittat något specifikt i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf men en vanlig uppfattning verkar vara att man inte får svetsa extra pinaler i buren. Det är ju inte uttryckligen tillåtet i TR, så det är kanske det man får tolka som att det är otillåtet?

Enl min besiktningsman så får man endast sätta ett godkänt (FIA) i huvudbågen. Jag flyttade mitt till ena sidobågen. /Mats

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Tack för svar! thumbs up

Svartlock skrev:
[...]

Jag kör med ett sånt som rallyimport säljer och har bara fått beröm i besiktningarna. Och kameran har
aldrig slått av eller fått några direkta vibrationer så bättre än så behöver det nog inte sitta.
I rally får vi inte svetsa i buren ivarjefall och det är väl samma reglement i grund.
Ser förtroendeingivande ut, men har ingen större lust att lägga nästan 2000 på ett stativ.

Vad grundas "svetsförbudet" på egentligen? Som sagt, jag hittar inget specifikt förbud. Men iofs så funkar ju klämfäste också.

Niklas Falk skrev:
När ni nämner besiktningar så gick mitt lilla fäste igenom besiktningen på Velodromloppet (de enda som brytt sig hittils). Det är en liten Manfrotto 484 Mini ball kulled som sitter i en aluprofil. Aluprofilen siter sen klämd mot ett burrör med två slangklämmor. Lite klisterskum (och en spacerlist till bultskallen) emellan gör att det inte rör på sig för fem öre.

Billigt enkelt och smidigt (Kulledens rörelse räcker för att räta upp sidosträvans vikel).
Men min kamera väger bara 150g iofs, kanske tom mindre nu när jag kör med direktmatning istälet för batterier.
Ska ha det i åtanke, hyfsat billig "råvara" och inte så mkt meck. Kör själv med ganska lätt digitalkamera.

easec skrev:
[..................]

Enl min besiktningsman så får man endast sätta ett godkänt (FIA) i huvudbågen. Jag flyttade mitt till ena sidobågen. /Mats
Alltså ovanför dörren?

Hursomhelst så har aldrig placering på huvudbågen varit aktuellt, det är åt förstyvningen till bakåtsträvorna det lutar.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

japp! Jag har fäst mitt med två st slangklämmor, om det ville sig riktigt illa så kunde dessa skada buren. Jag satte det på en av sidosträvorna. /Mats

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005

"I/o Port Video Camera Mount" kostar rätt exakt 1334 kr inkl DHL leverans till Sverige. Köpte precis ett...

Mvh

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Kan rekomendera www.ram-mount.se som har en uppsjö av olika fästanordningar. Bl.a. sugkopp och rörklämma. Inte så blodiga priser heller.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Ska kameran sitta stumt i buren? Jag hade tänkt använda en maskinbussning (ganska stum gummibussning) för att ta upp vibrationer och skona kamera, men då blir kanske bilden skakig istället?

Har ledlager i alla leder på bilen så det smäller och skakar rätt bra.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Uppar denna lite, nått nytt kanske har dykt upp.

Söker kamerafäste för burmontage, ska vara stabilt, lätt att montera i och ur (flera olika bilar), klara besiktning för banracing (olika nordiska serier) och helst inte kosta som en kamera.

Manfrotto's prylar som gäller?

Fredrikstad
Här sen Dec 2007

Pegasus har et supert feste som jeg bruker:

http://www.pegasusautoracing.com/productdetails.asp?RecID=648

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Den såg helt ok ut till ett vettigt pris, är företaget bra att handla ifrån?

En fråga, är det ok att montera metall mot metall i buren reglementsmässigt?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Demon tweaks hade en del kul med

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Camera_Systems_&_Recorders/Camera_Mounts_&_Accessories/1973

Ett fäste kändes igen från tidigare inlägg men till ett väldigt mkt bättre pris. thumbs up

Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Mats, ser på bilden att du glömt att låsa bältet i låsplattan. När du gjort det korrekt ska bara en metall-del av låsplattan synas, inte som nu, att man ser båda. Vid ett tvärstopp kommer bältet att glida igenom låsplattan. Är det ingen besiktningsman som sagt till om det?

Som sagt i tråden, passa er för lösa kameror i kupen. Det blir upp mot 100G vid en normal olycka, en kamera som kommer studsande in i ansiktet i 100 km/h är inte att leka med...

easec skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Kamerafäste för bur
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande