Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck och däckstryck för Nordschleife turist
2570 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare

Hej,

är helt ny på forumet och en typisk turiståkare som vill testa lite. Tänkte ta min XF 2.7D runt Nordschleife närt det blir varmare i vår. Kör väl inte helt fisigt men inte heller helt på gränsen.

Nu till frågan, jag har 19' 245/40 98Y Dunlop Sport 01 liggande där det är 30% kvar. Skall jag ta dem och åka med eller ska jag lägga på nya (det måste bli samma då det är en tjänstebil)? Vilket håller bäst för säg 1-2 varv i stöten, nytt eller slitet?

Sen vad skall jag ha för däckstryck, standard är 2.1-2.5 kallt. Har faktist sökt och jag hittar att man både skall ha högt tryck för att hålla sidvallarna styva (säg 2.8 kallt) och tempen låg men även att lågt tryck skulle hjälpa (2.0 kallt) mot överhetting? Vad är principen, högt eller lågt tryck?

Björn

Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Hej

om det är första gången du är på NS och det är Jaguaren du ska åka med så åk standard däcktryck för gata.

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Tack,

jag har varit där förr men det var väldigt länge sedan, också då med en standardbil (Sierra), ja jag skall åka med Jaggan.

Jag antar att det inte är någon större skillnad på slitna eller nya däck, de slitna har mindre gummi och lägre klackar, borde vara stabilare och värma upp sig lite mindre eller? Jag tänker inte åka när det är vått så mönsterdjup osv ska kvitta.

Björn

Kullavik
Här sen Jan 2009

om det är första gången på NS, så kommer du ha annat att tänka på än däcktrycket.

Bäst är att cruisa runt och lära sig banan ordentligt innan man laddar på. Det är en helt annan graj än svenska banmöten. Det tar tid att lära sig spårvalet, som gör väldig skillnad i vilken fart man kan ta kurvorna.

Själv har jag varit nere 3 ggr och kört ca 25 varv, plus en massa Playstation. Jag har R-däck till min Cayman, men har kört på MPSport N0 på NS. Kör du över 9 min BTG, så har däcken ingen större betydelse.

om inte jag minns fel, så körde Sabine under 10 min med en Ford Transit el liknande!

Member of Bongard Sponsors
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag skulle köra på ca:2,5 bar, och behålla gamla däcken sedan byta och ha nya att åka på till vardags. Alltså något högre för säkra att de inte riskerar börjar kränga/gunga.
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Bra råd

Tack för råden, var där och jag var förvånad över hur bra standarddäcken funkade (de slitna alltså). Jag hade ca 3-4 mm kvar och fick väldigt fin styrrespons och grepp och det mattades inte sent på varvet. Detta gjorde att jag kunde ladda lite och tillsammans med bra inpluggad bana kom vi ner till 9 minuter rätt snabbt.

Nu kunde jag inte behålla dessa däck då det är en tjänstebil och jag kör ca 6000 mil per år på Autobahn, 3 millimeter är inget kul in regn och 200 .

Så nya åkte på och jag testade dessa i veckan på mina träningsvägar, JISSES vilken skillnad!! Diffust och slirigt (det är samma däck!) thumbs down . Nu känns det inte lika roligt att återvända till NS igen innan dessa slitits ned en bit.

Jag förstår att de som kör långlopp kör på gatdäck men att de slipar ned dessa före start, kan förstå detta. Hur mycket? Nån som vet? Skulle gissa med 60% eller så.

Summa sumarum, nytt är inte alltid bäst

Järfälla
Här sen Apr 2009

diffust & slingrigt

alla nya däck har ett "vax"-skikt på sig som är rester sedan tillverkningen.
detta medför att dom är extra hala i början och har dålig respons, vanligtvis slits detta skikt av på några mil...

gällande däcktryck så beror det helt på vilken typ av däck man har. numera har de flesta lågprofilsdäck i större storleka förstärkta däcksidor, sk. "heavy load", då behöver man inte höja trycket för att kompensera detta

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: Bra råd

Björn Fehrm skrev:
Jag förstår att de som kör långlopp kör på gatdäck men att de slipar ned dessa före start, kan förstå detta. Hur mycket? Nån som vet? Skulle gissa med 60% eller så.

En bekant som körde Pirelli Cup när det begav sig svarvade ner mönsterdjupet till 2 mm.

Lund
Här sen Maj 2005

Re: Bra råd

Björn Fehrm skrev:
Tack för råden, var där och jag var förvånad över hur bra standarddäcken funkade (de slitna alltså). Jag hade ca 3-4 mm kvar och fick väldigt fin styrrespons och grepp och det mattades inte sent på varvet. Detta gjorde att jag kunde ladda lite och tillsammans med bra inpluggad bana kom vi ner till 9 minuter rätt snabbt.

Nu kunde jag inte behålla dessa däck då det är en tjänstebil och jag kör ca 6000 mil per år på Autobahn, 3 millimeter är inget kul in regn och 200 .

Så nya åkte på och jag testade dessa i veckan på mina träningsvägar, JISSES vilken skillnad!! Diffust och slirigt (det är samma däck!) thumbs down . Nu känns det inte lika roligt att återvända till NS igen innan dessa slitits ned en bit.

Summa sumarum, nytt är inte alltid bäst

Står lite om detta här: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=67

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: diffust & slingrigt

Corinthian skrev:
alla nya däck har ett "vax"-skikt på sig som är rester sedan tillverkningen.
detta medför att dom är extra hala i början och har dålig respons, vanligtvis slits detta skikt av på några mil...

Det som är värre med däck med mycket mönsterdjup, dvs nya är att de "högre klackarna" man kör på flexar mer än när mönsterdjupet, dvs gummiklackarna är lägre. Sorry för snurrrig beskrivning men jag hopas du hänger med ändå thumbs up

Så för att förhindra att det blir för mycket värme så är det inte ovanligt att mönstrade däck svarvas av innan tävling. Klackarna flexar mindre och däcket håller lägre temp och håller t.o.m. längre i vissa fall efter man svarvat ner dom innan loppet

Jag känner dock inte till att några på vår mer hobbybaserade racingnivå svarvar däck här i sverige? Någon som vet mer?

EDIT: Fredrik han före mig med info, uuups

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Björn, Nordslingan med gatdäck funkar ju bra på ett helt annat sätt än svenska banor som är betydligt mer knixiga. På de flesta svenska banor kan många både mellanstora, och lite större bilar ju plåga gatdäck elakt, speciellt själva stommen, om man tar i lite på banan och har för lågt tryck. Så här ihm Schweden brukar ju rekommenderas uppemot t.o.m. ett halvt kilo extra i tryck mot det vanliga gattrycket (bäst är att höja några hekto, ut och åka och sen kolla på däcksidan hur mycket däcket vikt sig och hur långt upp på däcksidan man kört i med lite mer luft isf o ut igen osv osv. Sen gäller det ju hålla isär vad som är ren däcksmisshandel (för fort in i turn in i varje kurva typ... ) och vad som är o-optimerat däckstryck

Ja lite off topicbabbel i en ringentråd, sorry

Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Inte alls off-topic, jag misstänkte att det skulle funka så. La därför på förra årets sommardäck trots att de var färdiga för att slängas (de var på lagliga gränsen).

Att skillnaden sen skulle var så stor till de nya var en överaskning, ska laborera mer med däcktrycket och slita litet på däcken och se om jag kan få tillbaks något av fästet (firman gillar nog inte att jag börjar svarva i 2000 kr däcken ), annars blir väntan tills jag kan åka förbi NS alldeles för lång (blev ordentligt biten )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ja att du känner så väldigt stor skillnad som du gör låter ju lite lattjo

2570 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande