| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i gjuten spindel?
|
4 besök senaste veckan (9547 totalt) |
|
Svetsa i gjuten spindel?
Hallå. Håller på med framvagnen på en Golf. I och med att den bli lägre blir det mycket sämre vinkel på länkarm. Det slutliga problemet är att kulbulten skulle behöva flyttas/ändras. Men då behöver man bygga om lite där nere. Just ombygget har jag lite koll på dock. SÅ??? Hur går det att svetsa i en gjuten hjulspindel? Skall sitta en ny "tapp" i orginal spindelledsfäste. Sedan svetsas på ovan och undersidan av denna i spindeln. Vad säger ni svetskunniga? Vet att smidesfolk KAN göra det och få till det. Men vad och hur tror ni det kan gå? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Ja något liknande. Men det kanske finns fler sätt? Har sett bild på rejsbil med just samma modifikation. Så det finns de som kör med det iaf , frågan är hur de gått till väga? Fler som har åsikter? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re: Svetsa i gjuten spindel?
Svetsa INTE i bärande gjutjärnsdelar. Gör block och flytta spindelleden i länkarmen tex istället. Vet många smidesfolk som tycker de svetsar betydligt bättre än vad de faktiskt gör. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Hmmm,
inte är det gjutjärn i spindlar? Det kallas för smidesstål om jag minns rätt. Gjutjärn är ju ganska sprött, det borde/kan ju inte finnas spröd metall i spindlar... Bara mina
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||||
|
Måste man fråga skall man inte göra det själv.
Det är troligt vis gjutstål. Gå till någon som kan TIG eller köra med pinne. Alra helst en avspännings glödgning också. Lastbils och entreprenad verkstäder brukar bra koll då dom svetsar drag förlänger ramar o.d. _________________ Bosse johansson |
||||||||
|
Re:
Lastbilsramar etc är gjorda i svetstål av hyfsad kvalite och styrka, ska man förlänga etc så ska förstärkningsplattorna vara i weldox200 eller bättre stål samt skruvas med typ M12 var 50e mm i dubbla rader. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Har fått svar på lite olika sätt nu.
Verkar som de flesta tycker att de inte är gjutjärn iaf. Det är någon form av stål i spindlarna , smidesstål , gjutstål eller andra namn. Så svetsa går det att göra är det de flesta tycker. Någon som duger till borde klara av det då. Men vill ha fler svar , det är ju många här som påtar på med svets. Många här kan ju materialkunskap och vet lite mer än mig själv. Så fortsätt svara och kom med reflektioner.
Gör jag block så får jag ju kvar samma dåliga geometri i framvagnen. Spindelleden flyttas ju bara från sitt fäste då och länkarmen flyttas men infästning i spindeln är det samma. Vill ha så att själva leden sitter kvar ytterst på länkarmen.
olika bud. Har fått svar på annat håll att det inte är "gjutjärn". Det ska vara stål av något slag och iaf gå att svetsa!?
Öhh varför ska man inte fråga då???? Fattar inte meningen med det svaret?? Frågar man inte lär man ju aldrig sig något. Däremot det du skrev sedan kan vara bra att veta. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Det mesta går att svetsa, det intressanta är mest hur hållbarheten blir. Framvagnsdelar som går sönder brukar kunna göra ganska mycket skada på det mesta av bilen och kanske dig själv. Gör en hylsa för själva leden istället med en tapp i andra änden. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Precis. Det är just hållbarheten jag funderar mest kring. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Vet flera som kör med svetsade spindlar på banbilar.
Spindlarna jag har på min är förlängda neråt för bättre vinkel på undre bärarm. Gjorde dock inte detta jobb själv utan lämnade bort så jag ska inte svära på vilken metod det är gjort. |
||||||||
|
Citat:
Öhh varför ska man inte fråga då???? Fattar inte meningen med det svaret?? Frågar man inte lär man ju aldrig sig något. Ber om ursäkt om det verkade sarkastiskt Min intention var att då det är ett känsligt ställe där ett brott kan få lite dåliga konsekvenser, (vissa menar till och med att det inte skall utföras,) att lämna över jobbet till någon som håller på med dyligt 8 timmar om dagen med x-års erfarenhet samt har tillgång till utrustning samt tillsats material av god och lämplig klass. Därmed inte ingjuta mod i någon att ta fram MIG/MAG:en och smälta i lite tråd. offtopic: angående lastbils ramar så har jag haft en Scania L81 som var förlängd mellan axlarna medelst svets. rekomenderas nog inte på volvo då dessa ryktas ha härdade ramar. Lycka till Bo fd Svetsingenjör _________________ Bosse johansson |
||||||||
|
Re:
Precis detta är jag ute efter. Måste förlänga neråt av samma orsak!
ok jag är med i matchen. Bättre med det svar du gav nu då Precis så är det tänkt , har pratat med en kille som är smed! Hoppas han är man nog att klara uppgiften?
Perfekt Johan. Börjar samla på mig lite info nu. Blir nog att testa och få detta gjort. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
och hur bar du dig åt då? Jag är också nyfiken
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
I Esabs svetshandbok kan du läsa lite grann om svetsning i gjutjärn.
http://www.esab.se/se/se/support/upl _________________ MVH Anders Johansson |
||||||||
|
Re:
Vet inte vad det är för material i spindlarna men gjutjärn som i grenrör är det definitivt inte, slipade noga rent och öste på som vanligt. Boxade upp med 3mm plåt, tyvärr är bilderna på resultatet förlorade i en HD-krasch. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||
|
Re:
Det är sk "hejarsmide" och vid okulärbesiktning kan det förefalla se gjutet ut men är man stark kan man linda det runt fingret. Det går INTE av. Det är svetsbart, men man bör slipan ned ett dike så att svetsningen går igenom till mitten av materialet. Sedan ha skickligheten att svetsa porfritt. Det blir ju att fylla på med mycket svetsmaterial. Jag rekomenderar att man är van vid den typen av svetsning, men materialet är helt svetsbart. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i gjuten spindel?
|
4 besök senaste veckan (9547 totalt) |