Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar volvo 740 glt 16v 88 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20391 totalt) |
Tjena alla inne på rejsa.
Fick tag i en container i söndas som jag tänkte ha som lekbil/banbil köpte den för 3500kr väldigt lite rost för att vara en volvo.den har stått ett par månader så den var svår startad men efter lite byte av stift och kablar+lite ny bensin och K-sprit så hoppade den igång. Så nu blir det in i farsan garage och börja jobba lite med monstret får väl börja med att gå över bilen med allt vad det innebär.Jag ska boka in mig på en kurs i bankörning den 28 eller 29:e mars i linköping kompisen på jobbet har köpt en bmw 318is här inne på rejsa så det blir att vi två åker dit. Det var länge sen jag mekade med bilar så jag är tacksam för all hjälp jag kan få här inne på rejsa.Jag satt i helgen och gick igenom alla era bilar det tog ett par timmar att titta igenom alla 42 sidorna. kommer att lägga in lite bilder längre fram mvh 75lindis[/quote][/b] Här kommer lite bilder hur den såg ut när jag köpte den. Den hade stått över vintern så den var rätt svår startad men efter lite nya kablar,stift,K-sprit och ny bensin så hoppade den igång.Så hem till farsans garage och börja rensa så att jag får plats för bilen efter några timmars slit så fick bilen plats. Ja då var det bara att börja jobba med att slänga ur inredningen men när jag kom till förarsätet så satt en bult så jäv... hårt att svetsmuttern lossnade underbilen.så jag fick plocka bort hardyplåten för att komma åt att kapa av bulten men efter det så gick det av bara farten. Taket hade släppt i limningendär bak så jag tänkte det var lika bra att riva bort taket och plocka bort takluckan.Ju lägre vikt destobättre hehe Den enda rost förutom ytrosten då som jag hittade efter inredningen var bortplockad var detta lilla hålet under mattan Väldigt lite för en 20år gammal bil så man kan säga att jag gjorde en bra affär när jag köpte denna bil. mer bilder kommer inom kort mvh 75lindis Har inte uppdaterat denna tråd på länge nu man får väl ta sig i kragen och bli bättre.Det går sakta framåt med bilen plockade ner fjäderbenen och länkarmarna i måndas och tog med mig länkarmarna till jobbet och blästrade dom.Blev faktiskt väldigt bra få jag säga farsan ska ta med fjäderbenen till en bekant som kan blästra större saker,jag får inte plats i vårat blästerskåp. Har pratat med pierre på SAM om allt man ska köpa till bilen,jag skulle lämna in listan på allt man ska ha så skulle han se ifall han kunde göra nåt på priset.Fan bara sport beläggen fram och bak går ju på 3000kr och då är ju inte dessa några värstingar den stora kostnaden är ju beläggen,väghållningssatsen och sitta still stolen.Det är då faan att man skall vara 2m och stor i kroppen inte nån som har en stol liggandes för stor vuxna? Nu sitter man här och klagar när man äntligen har köpt sig ett objekt att hålla på med ni får ursäkta mig det ska inte hända igen.Men det är ju klart när allt kommer som man har eller kommer att beställa så blir det ju julafton igen .Nån som läser detta och har en kompis som vill ha lite inredningsdetaljer så är det bara att höra av sig nä nu ropar sängen på mig ha det gött! Här kommer lite bilder på hur sakerna såg ut efter jag hade plockat ner dom Får ju säga att det blev en jädra skillnad på sakerna efter man blästrat dom _________________ fredrik lindskog |
||||||
Man kanske skall ta sig i kragen och börja uppdatera sin tråd här på rejsa,men jag måste erkänna efter det inte var någon som skrev några kommentarer på bilen då tappad man suget lite.
Ja jag vet att det inte är den roligaste bilen att läsa om men man kände att denna bil skulle vara ett bra objekt att lära sig på. Nog om detta!nu när jag uppdaterar så har jag kommit mycket längre än så här,men jag väljer att skriva och visa bilder efter hur jag har jobbat. Nu var ju frågan vilken färg skall man ha på grejorna,började tänka på vita chassie detaljer och svarta hjulhus. Efter man har hade plockat ner allt som skulle blästrat/slipas,började jag med hjulhusen måste säga jädrar vad hårt underredsmassan sitter.Efter bilen inte skall ställas ut så körde jag med en luft driven huggmejsel för att få bort all skit men sen efter lite av torkning med starkare produkter blev resultatet så här. Sen var dett dax att spraya på rostskyddsmedlet _________________ fredrik lindskog |
||||||
Inte tappa sugen redan Kolla istället hur många som läser, det brukar bara en schysst "värdemätare".
240:n vet jag att man kan få toklätt, men hur är det med 740:n? Går det att få till borde ju det vara ett ypperligt och billigare alternativ till div BMW:s. Några färdiga planer på chassit? VOC-liknande prylar eller? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Härligt att se folk som bry sig om en container som denna.Jag beställde en väghållningssats från S.A.M har inte råd med produkter från sellholms(tyvärr),krängen bak har jag behållt.Funderar att sätta dubbla krängare bak för lite mer överstyrning,har sett att vissa gör detta.men det kanske bara är bättre ifall man skall sladda runt korvmojjen. _________________ fredrik lindskog |
||||||
Nu börjar det kännas mycket bättre :hyper: Bilen har ju taklucka så jag tog ner den och frågade hur jag skulle göra med att fästa själva luckan på taket.Jag kom ju på att det inte gick att svetsa dit den så jag köpte en tub packningsmassa och kletade dit,inte så snyggt men den sitter som berget.Skulle faktiskt hem till garaget idag för att kapa upp/lätta dörrarna men tyvärr det blev inte så(familjen ville annat) ;) men du får gärna komma med tips om hur man på bästa sett lättar en 740 _________________ fredrik lindskog |
||||||
det var lite det jag hade tänkt var därför jag undrade om du skulle ha kvar dom annars är jag intresserad. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||
Har tyvärr slängt fjädrarna vid senaste garage rensningen.Måste säga att du har en riktigt fin clio,hoppas allt flyter på som du vill. _________________ fredrik lindskog |
||||||
Öhh, ingen aning... Utom att ta bort allt onödigt, ersätta det som bara behövs för syns skull med plast, hålbora det som inte betyder något, plocka dit en så liten generator och så litet batteri som det bara går, osv, osv. Gammal herdelig skrapning av asfaltsmatta och underredsmassa, vad skulle det ge? Bortsett ifrån en bortplockad inredning och medföljande utrustning finns det egentligen inte så många klockrena lättningsgrejor på en normal bil, det är en massa smådelaljer och utbytta prylar som gör det. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
[quote="P.P."]
Utom att ta bort allt onödigt, ersätta det som bara behövs för syns skull med plast, Kan du ge tips på firma/or som håller på med detta,tex som huv,baklucka.Tänkte göra så här med bak dörrarna OBS!!lånad bild,ej min bil _________________ fredrik lindskog |
||||||
Ingen aning, Volvomarknaden har aldrig riktigt varit mitt område. Har sett nån firma nere i Bleking som annonserar på blocket då och då. Kolla sökfunktionen här på forumet om det ger något (skippa google utan ta gamla söksidan, det ger fler resultat) eller leta reda på hemsidor med rally/rallycrossinriktning, där borde det finnas mer sånt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Flytta batteriet till skuffen är ju en billig grej att göra för att bättra vikfördelningen något, samt köpa ett lättare på tex biltema.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Behöver du hjälp med framtaging av spcialdelar till bilen????
S80 bromasr fram kanse? (Håller på att ta fram adapter plattor till det) Ställbara fjäderben ? (Första sättet klara för provmontering på en 945á) Ställbart panhard stag?? Ställbara övre fjäderplattor/fästen? (är på gång) Behöver du stol ratt bälten??? PMa mig så får du mer info. Försöker hjälpa VOLVo folket att ta fram specialprodukter! (Efter som du är Göteborgare så är det extra intresant, och att du planerar att köra bana med bilen dom andra jag stödjer har gatbilar) MVH Anders _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||
Tjena anders! Detta låter jätte intressant,bra och veta när man väl har fått ut bilen och börja lära sig hur den uppträder på banan och hur man själv uppträder på banan . Skickar dig ett PM i framtiden när detta blir aktuellt,skönt att du inte bor för långt bort Jag har redan stol och bälte men tack ändå! MVHfreddan _________________ fredrik lindskog |
||||||
Efter man var klar med hjulhusen då var det dax med golvet i bilen,det blev att man satt en stund och tittade på denna syn en lång stund.Skrapa ännu mera skit!!farsan tog med sig ett stark medel från jobbet som skulle göra jobbet lite lättare,det finns ju roligare jobb att göra.
Kändes att det kanske var dax för en skyddsmask! Efter mycke arbete var i alla fall den ena sidan klar men tyvärr hittade man lite mer ROST!! > det var tyvärr lite mer än det jag hade hittat från början.men det är bara positivt egentligen då får jag ju lära mig att svetsa också _________________ fredrik lindskog |
||||||
om det är asfalts mattor som du skrapar så funkar det skit bra med varmlufts pistol och spakel spade sen när det mesta är borta tvätta med avfettning. så har jag gjort på clion och det gick rätt så lätt förutom på alla rundade ställen som var svåra att komma åt men såna finns det ju inte så många i en 740
_________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||
Dax för lite uppdatering!
Ja som sagt ROST hittade man ju efter skrapningen av golvet och efter som man inte kan svetsa.Är det kanske dax nu att börja lära sig så jag och farsan åkte iväg och tittade på några svetsar och fastnade för denna. Farsan tog med sig plåt från arbete hem så man kunde börja lära sig,efter lite prövning så var det dax att svetsa igen hålen i golvet.En svets hjälm skulle inte sitta fel man blev ju rätt bränd i ansiktet och det skulle vara skönt att lägga lite snygga sömmar i stället för att punkta. Får väl visa resultatet av svetsningen men som sagt jag är nybörjare på detta,så var snälla med kommentarena Resultatet blev så här efter skrapning/rengöring och svetsning,dock bara förarsidan.orkar inte att se åt en skrapa och känna lukten av rengöringsmedel på ett bra tag så passagerar sidan får fan vänta. _________________ fredrik lindskog |
||||||
Tips: Åk till Jula och köp en automatisk svetshjälm har för mig att den gick på endast 895:- och fungerar utmärkt för alla typer av svetsning.
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||||
Jag satt en tidig morgon för att gå igenom mina kvitton jag kunde inte sova så det var lika bra att ta vara på tiden.Jag tog fram ett A-4 block och skrev ner vad jag hade köpt i den vänstra sidan och vad det kostade i den högra,när alla kvittorn var uppskrivna så hade jag använt bägge sidor på pappret.
Det har blivit några saker sen man köpte bilen jag har sagt till dom som har frågat hur mycket jag har lagt ut på bilen då har jag sagt runt 20tusen men den siffran stämde ju inte Man kan säga att den siffran var lite i underkant när jag väl hade räknat igenom slutade summan på ca 33tusen skall man räkna med 18"R fälgarna som man hade på bruks bilen som nu sitter på 740in blir summan ca 41tusen. Man kanske skulle ha köpt en färdig bil ändå... Men det är ju klar då tappar jag ju hela syftet med detta projekt jag skulle ju lära mig att meka med bilen Men att komma upp i den kunskapen som ni grabbar här inne på rejsa besitter tar nog mig mycket lång tid att komma upp till men som sagt övning ger färdighet. Liten uppdatering av bygget. Efter jag inte orkade skrapa mer skit inne i bilen så var det lika bra att ta fram krängarna för dom hade jag inte slipat rent från rost medan jag la på rost skyddsmedel började färgen vit att dyka upp i skallen igen.Vita chassie detaljer mot en svart bakgrund det blir nog jädrigt snyggt fan det är lika bra och slå till på det. Började måla 1lagret med vit färg på fjäderbenen När bägge fjäderbenen var klara och jag hade målat klart ett av dom främre hjulhusen så var man ju tvungen att ställa ett av fjäderben i hjulhuset för att se hur det skulle se ut. Tyvärr taskig bild (mobil) _________________ fredrik lindskog |
||||||
ang lättning så finns det små smidiga generatorer att plocka på Daihatsu charade den
väger runt 3kg ca hälften av en normal borsch generator. Biltemas gel batterier funkar fint för en ban bil har kört hela förra året med det i min bmw 318is ett 18 ah batteri som väger 6,2 kg Lite lättningstips ta bort all undereds massa ta bort all övrig ljudisolering det finns mängder med plastdelar i en bil som inte behövs Lätta ur stötfångarna & byt ut fästena mot lättare Försök hitta så mycket kaross plast det går (skärmar,huv,skufflucka) Rutor i polycarbonat spar mycket vikt Värmaaggregatet väger många kilon som kan bantas bort Elsystemet kan bantas åtskilligt då man inte behöver all el i en banbil Hålborra & lätta alla dörrar skär bort all plåt som inte behövs ta bort vevmekanismer mm Bygg om till singeltorkare alla plåtfästen som inte behövs kapas bort Minde spolväteskebehållare ang bromsar man kommer långt med följande friska skivor bra belägg som tål värme (carbotech,pagid.ferodo,performance friction) ny & fräch bromsvätska som tål hög temp & byt minst 1 gg per år Kyling till skivan centrum gör att belägg & skivor lever längre Som du nämnde så kostar det multum att bygga om bilen Jag gjorde som du & räknade ihop allt du kan se resultatet i tråden nedan dyrt vart det https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar volvo 740 glt 16v 88 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20391 totalt) |