| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lutning på huvudbåge?
|
1643 besök totalt |
|
Lutning på huvudbåge?
Måste bara kolla, ska sätta dit huvudbåge o strävor på min Honda. Hur mycket får man luta den? Jag satte den som den är på bilden för då gick den fritt både från mitt huvud och bälte. Kommer otäckt nära min skalle annars...
Är det okay eller måste jag ändra för att bli godkänd vid ev vagnsboksbesiktning?
|
||||
|
10 grader
Enligt det nya relementet för racing som ännu inte finns översatt till svenska (Man kan hitta det genom FIAs webbsida) så har man för 2009 laggt till en text som säger att den får luta max 10 grader. Detta borde ju även gälla i Sverige då de svenska reglerna härstammar därifrån och det ju är den franska översättningen som gäller vid tolkningstvist. Men jag är dock inte säker på om besiktningsmännen har koll på detta. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Länk till Appendix J article 253 läs texten 8.2.3 på sidan 6:
http://argent.fia.com/web/fia-public _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
|
||||
|
Re:
Det står ju dessutom +-, det innebär att man kan ha huvudbåge som lutar framåt (kanske inte så bra med en halvbur). Hmm, publicerat 15e november 2008, det borde innebära översättning innan säsongen startar (1e April är ju alltid ett bra datum ).
Edit: Det är ju rätt många texter det petats i nyligen: http://www.fia.com/en-GB/sport/regul |
||||
|
Re: Lutning på huvudbåge?
Hmm en tanke eller två? om du är så pass lång att du tycker huvudbågen kommer nära ditt huvud? Är det inte rent farligt då att luta bak den så där mycket? Vid rullning kommer ditt huvud att vara högre än bågen då. Din bil har ju högsta punkten en bit framför huvudbågen ju! Borde vara betydligt säkrare med bågen mer upprätt stående? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re: Lutning på huvudbåge?
Nje, den är inte högre än bågen, bara väldigt nära. Bågen är fortfarande högsta punkt. Och den sitter fortarande nästan precis ovanför mitt huvud i denna position. Bilden är inte riktigt rättvis. Det är en god bit kvar tills min skalle slår i innertaket. Betydligt rymligare än i en Miata för de som vet hur "gott" om plats det är i en sån. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lutning på huvudbåge?
|
1643 besök totalt |