Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Thunder races i tisdags (limobyggena)
1186 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Varför var två av tre lag så sugna på att använda bakhjulsdrivna bilar? Blev det inte bara en massa extrajobb av det? Att förlänga en framhjulsdriven bil vore ju så mkt lättare!

Bättre svängradie på en bakhjulsdriven kanske? Men det visade ju bubblan att det knappast var i deras fall... Eller var det bara för att de tyckte bakhjulsdrift var tuffare

Nu vill jag veta anledningen!

(sen börjar jag bli lite väl trött på att nästan alla delar i scrap heap är så planterade så det skriker om det! thumbs down )

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Thunder races i tisdags (limobyggena)

Åke Wallebom skrev:

(sen börjar jag bli lite väl trött på att nästan alla delar i scrap heap är så planterade så det skriker om det! thumbs down )

OT: +att dom alltid blir precis klara på den extratimmen på tävlingsdagen....

Stockholm
Här sen Apr 2003

Blir väl svårt att göra vettig tv av det annars, men det känns just som en "Discovery"-grej.

Tänk om dom skulle spela in Scrapheap på en svensk bilskrot t ex, vilken utmaning.

"Nej, den där delen av skroten får ni inte tillträde till, delarna du öker finns där ute"
"Men, jag vet ju att dom sitter på en bil ni har i lager..."
"Nej, dom finns på självplocken där ute"

(Fri återgivning av en konversation jag hade med TR Bilåtervinning i Stockholmstrakten thumbs down )
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Det var ju en fin bubbla de pajade med... Tycker det var lite onödigt... thumbs down

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Thunder races i tisdags (limobyggena)

Åke Wallebom skrev:
Varför var två av tre lag så sugna på att använda bakhjulsdrivna bilar? Blev det inte bara en massa extrajobb av det? Att förlänga en framhjulsdriven bil vore ju så mkt lättare!

Jo en framhjulsdriven är ju hur mycket lättare som helst att förlänga. Behöver ju i princip bara längre soppaledningar och ev bromsrör och handbroms vajrar.

Å sen Scrapheap! Jo det är ju lite väl överdrivet ibland. Som när dom skulle bygga monstertruckarna. "oj men titta fyra jättestora däck ligger här bakom"

När man själv ska ha något på skroten så är det ju snarare ett annat förlopp. Jo den har vi men den kostar! (1500kr för en växellåda när vi har köpt två reservdelsbilar med fungerande låda för tusenlappen styck)
När jag ska skrota den andra reservdelsbilen ska det inte finnas en pryl på den som dom kan sälja!

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag såg båda programmen också, det jag blev besviken på i scrapheap var ju att dom gjort banan så liten, hade varit ballare om dom skulle köra en snitslad bana eller liknande.

Thunderrace tror jag att dom ev hade svårt att hitta 70tals bilar som var framhjulsdrivna till vettiga pengar??

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Wärhner skrev:
Thunderrace tror jag att dom ev hade svårt att hitta 70tals bilar som var framhjulsdrivna till vettiga pengar??

Ah! Där har vi nog anledningen!

Det skönaste jag sett på Scrap Heap var när några skulle bygga ett luftskepp som de skulle fylla med helium. Av någon anledning så hittar dom super-duper-avancerat NASA material som håller hyffsat tätt för helium i BAKLUCKAN på en bil

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Åke Wallebom skrev:
Wärhner skrev:

Ah! Där har vi nog anledningen!

Det skönaste jag sett på Scrap Heap var när några skulle bygga ett luftskepp som de skulle fylla med helium. Av någon anledning så hittar dom super-duper-avancerat NASA material som håller hyffsat tätt för helium i BAKLUCKAN på en bil

Måste varit amerikanska varianten! då är engelska varianten bättre.
En svenskvariant skulle vara skitkul. Tänk Er Fuling Butterfly Igino FasT Dude (välj vilken ni vill) + några till att bygga en 1hrs racebil släng sedan in exvis mig för totalt kaos superrecept

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Finns inte utrymme i svensk tv för roliga program... antingen dockusåpor eller präktiga svenssonprogram thumbs down

Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Är det bara jag som tycker att Monsters garage är lite tuffare?

Delorean svävare...

Hjullyftande ambulans...

Golfbollsuppsamlande Porsche...

Uhmm....
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Uhm, har jag missat något eller har inte Bubblan motorn bak? Då blir den väl inte svårare att länga än en framhjulsdriven bil? Frånsett det så har ni ju rätt.

Angående mylar-rullen de hittade i bakluckan på en bil, så är den inte särskilt NASA-specifik längre precis. Och det var i den engelska varianten av Scrap Heap de hittade den om jag minns rätt.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Angående Scrap Heap så är vissa nyckel detaljer "planterade" av tv-bolaget.
Sen är det ju det där med tiden. Ibland spelas "morgondagens race" in två veckor efter byggnationen, så lite extra tid finns det allt

Jag mötte Lassie:
I sommras campade jag med en av deltagarna i det blå laget (limo avsnittet). En ganska skön lirare som rökte någon sorts konstig tobak hela tiden

Mölndal
Här sen Feb 2003

Andreas Persson: Är helt beredd att hålla med dig om detta thumbs up De projekten han drar igång är klart udda Sjukare och sjukare bilar för varje gång Synd att det inte går på en bättre tid bara, hur ofta är man egentligen hemma klockan 15 på en lördag

Valnötsskakare/plockare/uppsamlaren var ju en höjdare för några veckor sedan. Luftballongs Neo(?) Trackern likaså. Riktigt läckert gjort vanligtvis också...

1186 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande