| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg Quant - eldriven!
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3874 totalt) |
|
Fyrsitsig elbil från Koenigsegg - kan det vara någonting för banåka? Effekt 512 hk, max vridmoment 715 Nm. 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 275 km/h. Längd 488 cm, bredd 202 cm, höjd 134 cm, axelavstånd 310 cm. Strålkastarna är av LED-typ. Däck 22 tum, fram/bak 245/35 resp. 265/35. Mer info och bilder: http://www.automobil.se/zino.aspx?ar |
||||
|
450 kg batterier, ~45kWh vilket säkert kan behövas för räckvidden på 500km...
45000 Wh = 162000000 Ws, 20min laddningstid är 1200 s, vilket ger en laddningseffekt på 135000 W. Antar att vi laddar den med trefas, 400 V, 135000/400 = 337.5. Så för att ladda fullt utdragna batterier om de nu skulle dras ur fullt, så behöver vi en säkring på 337.5 Ampere, det är rätt mycket.
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re:
|
||||
|
Inte bara att det krävs kraftiga doningar för att ladda så mycket på så kort tid, det är ju inte direkt ofarliga grejer heller när det är så mycket energi inblandad. Men bensinångor är ju andra sidan inte helt ofarliga de heller. Kul att det satsas, får hoppas det inte bara är ännu en PR-produkt bara.
|
||||
|
Re:
Nu är det visserligen länge sedan ellektionerna, men trefas går över tre säkringar, inte en enda... _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
|
||||
|
Re:
Glöm inte att räkna av 10% på omvandlingen till den likström som man råkar ha i batteriet också. Sen brukar inte värmeutvecklingen vara speciellt liten så man får ha lite effekt till klimatsystemet med. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Kan någon upplysa mig om hur det här fungerar:
" Bilen är bakhjulsdriven med en elmotor vid respektive hjul. Tillsammans väger de 140 kg. Någon differential behövs inte och alla fyra hjul har bromskraftåtervinning." Bromskraftsåtervinning från alla fyra hjul, med navmotorer på bakhjulen? _________________
/LOLA-Christian |
||||
|
Re:
Jag översätter: "20 man-år i mjukvaruutveckling och ett Guinness rekord i FMEA" _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Kanske får vi svar, både på mystiska uppgifter om regererering och eventuell lansering, på tisdag när den visas officiellt.
|
||||
|
Re:
Skall man regenerera ordentligt så blir det ett par ordentliga fram med... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
|
||||
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Rätt förvånadsvärt!
Här håller alla storbilstillverkare på att försöka bygga elbilar med blandade resultat. Och så kommer lilla koeniseqqggggvv och fixar en kärra på 500 hk, 50 mils körsträcka, och laddar på 20 min. Snacka om surprise |
||||
|
Re:
Fast att göra ett koncept är ju betydligt enklare än en produktionsbil med allt vad det innebär. Men man kan ju hoppas att det kan ge en knuff framåt för företaget, hur bra går det för dom nu ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Javisst är det. Men det är ju inte så många som kommit med Elbilar som faktiskt säljs utan bara visas på mässor osv. Hoppas denna hamnar i "produktion" Kan ju vara perfekt om man vill åka o handla o inte vill ta sin ccx tillex :P Hur det går vet jag ej. Men antar att dom har fullt upp. |
||||
|
Sannolikheten att Koenigsegg, med förmodat närapå obefintlig utvecklingsbudget, skulle kunna slå stora tillverkare på fingrarna vad gäller den här sortens drivlina ser jag som minimal tyvärr. Dock kul som konceptuell idé. Hade iofs varit än roligare om de valt att skapa ett koncept som åtminstone visuellt genererar ett habegär...
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3874 totalt) |