| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
livslängd Yokohama 032 vs Toyo R888?
|
3632 besök totalt |
|
Står i valet och kvalet inför årets säsong.. Yokohamadäcken är dyrare, men håller de bättre så är det ju prisvärt ändå. Är ute efter lägsta däckskostnad per bantimme.. Var är era erfarenheter?
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Det var länge sen men de gamla 032 Soft jag hade innan Toyo slets lite långsamare (tror jag).
Men A032orna är ju nu två utvecklingsvarv efter. A050 är ju Yokis nya |
||||||
|
När teknikens värld testade lite r-däck så var R888 överlägset i livslängd,snabbast & billigast
http://www.teknikensvarld.se/files/0 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Vi får nog putta in lite tilläggsinfo här Rikard.
Det gäller alltså maxbredd 205 och 1300kg RWD-bil. Att R888 i 205/50-15 funkar på flugviktare som Miator osv. verkar solklart men på tyngre kärror som våra verkar de inte riktigt orka med längre.
Antingen gör vi något fel eller så är det däcken, vad tror ni? (spar på de värsta kommentarerna... )
1.9-2.0 bar varmtryck, har provat lägre men då kommer Toyo-vecket ganska snabbt. Nära 0-toe (möjligvis lite toe-out) och 3-3.5° negativ camber fram. Bak är inte mätt. Efter max fyra timmar effektiv bantid är det 1-2mm mönster kvar som bäst, jämnt slitage inne/ute/, något mer bak än fram. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
Re:
Men med några fler kilo än 1080 så kommer nog värmen ännu snabbare (mina dämpare är lite aggresiva iofs). Man kommer ju inte ifrån att lastindex 86 är lite lågt för 1300kg. Skilj dessutom på fungerar och fungerar bra vid maxpressning. TVs test misstänks ju ha skett vid lägre "intensitet" än vi diskuterar här. Jag misstänker att de aldrig nämnde "Toyo-vecket" i testet. Michelin misstänks vara ganska snabba i 205 med lite mer stomme för tyngre flugvikt, kostar lite mer naturligtvis men innan man provat på hela paletten av däck så vet man ju inte. Jag tänker testa Kumho iår (och köra fjolårstoyo på blött). |
||||||
Yes, fast med "nöjda" tror jag vi ska säga: - R888 är inte lika snabba eller temperaturtåliga som Michelin PSC. Men ändå: + Jäkligt bra pris/prestanda. + Fungerar bra även innan optimal arbetstemperatur. + Funkar bättre i regn än MPSC. _________________ -- |
||||||
|
Kanske läge för mig också att förtydliga litegrann..
Johan har fyllt på med lite mer info om min (och sin) bil, men för att få hela bilden klar för sig: Bilen är hyggligt hårt satt (ej räknat, men gissninsvis 2,5-3 Hz) och dämparna är avstämda för detta. Körstilen är.. Offensiv? Åker alltid fullt spett helt enkelt. Skall tilläggas att jag aldrig upplevt Toyona som långsamma (1,12 på Knutan som bäst med en standardcompact) men att "Toyospåret" kortar livslängden en del.
Sannolikt är det vikten som tar kål på däcken, alt att man får slå av en sekund på varvtiderna för att få däcken att hålla bättre..
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Re:
Inte lika snabba låter tråkigt... Får se hur länge de håller på m3'an i år, den är ju inte direkt lätt, men hoppas iaf få ut mer än 4h på dem. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Men om man orkar leva med bristerna så går det att åka ganska fort på R888 också, när man väl lärt sig vilka kompromisser som funkar hyffsat. En säk är säker, det går inte att plocka optimerade vinklar, däcktryck och körstil från ett däck och tro att ett annat däck visar sig från sin bästa sida utan ny optimering. Det kan ju gå ett par uppsättningar innan man lär sig. Jag har själv lite ångest för att byte till Kumho ska strula, främst eftersom hela min inlärningskurva är körd på Toyo (snäll gummiblandning som inte varker bli långsammare trots många upphettningscykler, alltid snabbast på hösten). |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Fick detta svar från Fridholm på orion då jag såklart blev sugen på att testa. Det finns inte alla dimensioner framme än och även om de funnits sedan förra året i Japan så trodde inte Martin att de kom hit förrän 2010. Så nästa säsong.... _________________ Patrik Skoog |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
3632 besök totalt |