Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Civic Type R (splittad tråd)
<<   1, 2
5731 besök totalt
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Det är ingen risk att du blir äldst. En av våra medlemmar är 78 år och kör en -01 CTR.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Han var dessutom den första i Sverige som köpte en CTR.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Du har nog valt rätt bil, Lennart.

I senaste numret av anrika "Autocar" har man "Best drivers car under £15000:-". Tiff Needell är inblandad och det körs på bana. CTR rankas tvåa efter Miata och är klart snabbast på banan!

Klart man måste lita på motorjournalister när dom har så rätt

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Med dagens pundkurs så betalar jag tyvärr mer än £15000. Tråkigt nog har jag ingen valutaklausul i kontraktet heller, men det kanske hinner svänga åt andra hållet också.
De kanske inte ens köper in dem i GBP...

I "Banzai" fick den pisk av både Focus RS och Golf GTi Anniversary på nån bana. evo verkar inte heller lika övertygade om Civicens förträfflighet, men jag får väl se till hösten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



M Scotte: RA Motor i Uppsala säger att dom inte vet nåt om nå camberbultar...
Finns det nån som kanske vet ett artikel nummer?
Skulle hjälpa fint nu när det ska monteras!



/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



De funkar rakt fram också. En kille härifrån (Piteå alltså) vann ratlåsrallyt på Emmaboda i lördags med en inte speciellt trimmad CTR. 14,027 eller nära däromkring. Om jag fattat saken rätt så är det snabbast i Sverige i klassen FWD utan överladdning. Inte illa i vilket fall.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Hur jag en har letat så finner jag inga orginal camber bultar hos RA Motor i Uppsala...

Vad gör jag för fel?

Anders Lundgren: Kan du hjälp mig på traven?
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Anders Lundgren skrev:
Camberkurvan (camberutvecklingen under belastning/sänkning) blir negativ så fort den undre länkarmen vinklas över det horisontella planet.

I andra ord, om du sänker bilen så den undre länkarmen ligger horisontellt
och du ställer cambern noll, så kommer du få + camber i grader i varje kurva (belastning).


Gammal tråd, men rätt kul läsning. Bara en liten rättning, som vi diskuterat i tusen andra trådar, men som tål att sägas igen:

om länkarmen ligger horisontellt har inte så stor betydelse. Det är vinkeln mellan KPI och länkarmen som är intressant. Är den större än 90 grader blir det positiv camberutveckling vid hopfjädring + att rollcentra hoppar i läge.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Man lär sig något nytt varje dag, tillbaka till skrivbordet och göra nya uträkningar på CTR.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Daniel du har alldeles rätt.
Tack för rättningen.

Enligt min mkt knapphändiga uträkning inträffar dock positiv camberutveckling redan efter ca 7.5cm av komprimering av stötdämparen. Detta borde betyda att sänka en CTR inte alltid ger bättre väghållning. Dock är det mkt möjligt att den lägre tyngdpunkten ger en övervägande positiv effekt?

Ca 7.5cm verkar dock stämma ganska bra eftersom som jag sett en 100mm sänkt CTR som hade snudd på positiv camber. Dock vet jag inte vad den statiska cambern är just på dom fjäderbenen osänkta (coilovers) men en standard CTR har ca -0.5 grader statisk camber.

Särås -> tyvärr är jag ytterligare skyldig till att sprida fel information. Camber-bultarna ifråga är avsedda till alla Civic 01- förutom CTR. Att dessa bultar inte är ämnade för CTR är något som jag absolut inte kunde drömma om. Men om dom passar vet jag inte.

Dock finns där en viss justermån i fjäderbensbultarna. Lossa dom och tryck in dämparen så långt det går, spänn åt och mät cambern mellan höger och vänster hjul.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Ursäkta frågan, men: Har Honda tagit ett steg bakåt och börjat med Mac Pärsson? Dom har ju haft så genomarbetade hjulupphängningar förut.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



tvåtaktsmicke skrev:
Ursäkta frågan, men: Har Honda tagit ett steg bakåt och börjat med Mac Pärsson? Dom har ju haft så genomarbetade hjulupphängningar förut.
Helt riktigt! Senaste generationen av Civic har fjäderben. Jag tycker bilen funkar bra ändå...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
tyvärr är det så att civic fåt stryka på foten med sin främre upphänging. Accorden har dock fortfarande triangellänk. CTR är fin på alla sätt men mackpersson är en av de stora anledningarna att jag inte vill ha en.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Jag grät i 2 månader när jag fick reda på att Honda skulle använda Mack pärsson Inte för att meck pajsson är speciellt dåligt men eftersom Honda gick ifrån den eminenta hjulupphängningen nedan (bild:Civic 88-91) som först kom 1983 på Prelude

och Hade en Camberkurva och Toe kurva som ser ut så här:


Dock måste jag erkänna att Hondas Mac Persson på CTRen funkar över min förväntan förutom det förbannade studsandet vid stillastående start Å andra sidan är ju inte bilen byggd för snabba starter. Styrstagen är centralt monterade på styrväxeln för att kunna gör dom så långa som möjligt. Detta medför en bra toekurva under in och utfjädring. Även den undre länkarmen är kontruerad och ledad så att mer caster erhålls vid infjädring. Ni kan se hur den ser ut på CTRen nedan:

Den gröna linjen är CTR -01 , den svarta är CTR 98-00 och den gråa en "vanlig" Micke P.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Allmänt banåkaforum
Civic Type R (splittad tråd)
<<   1, 2
5731 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande