Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorrenoverare sökes
2349 besök totalt
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Motorrenoverare sökes

om det är en felaktig fråga i det här forumet så får ni skjuta mig Eller bara säga åt mig på skarpen.

Vi har en tidigare SLC-bil, BMW E36, som är i kraftigt behov av renovering för att kanske kunan återuppstå på en bana i år. Tanken är att återuppliva bilen i SLC eller ER cup som det ser ut nu, två serier där vi tror att bilen kan passa in väl.

Mycket kan vi göra själva men vad gäller motorbiten är det lite över vår kompetens och förutsättningar just nu.

Därför skulle jag gärna få tips om en lämplig motorrenoverare som kan rekommenderas för att ta sig an en 1,9-liters 318 E36-motor. Gärna i Stockholmstrakten eller i dess närhet men har ni tips på bra och duktiga renoverare på andra ställen tas det gärna emot också. Vi vet att den har Köhlerkammar och kan ha varit där någon gång i sitt liv och en kille som finns i närheten av Mantorp ska en gång ha förberett motorn för race. Mer än så vet vi inte just nu.

Med risk för att frågan är för dum vill vi också gärna veta vad en motorrenoverare föredrar - att få motorn till sig enbart eller hela bilrackaren. Vi hade tänkt lyfta ur motorn ur bilen för att kunna jobba med bilen medan motorn är på renovering.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Ta kontakt med Lasse Moab i skå på ekerö.

Mycket duktig och noggran motorrenoverare! Han vill nog ha motorn lös på en pall, ej isärtagen!

0856024080, hälsa ifrån erik!

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zanzibar
råby
Här sen Dec 2008

Dixner & co ligger i Sundbyberg 08-291203
Enebybergs motorrenovering Täby 08-7581959
Birka Motorrenovering Täby
Värmdö motorrenovering 08-570 344 50

Trendab och Ultra motors i Södertälje.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Motorrenoverare sökes

ola L skrev:
om det är en felaktig fråga i det här forumet så får ni skjuta mig Eller bara säga åt mig på skarpen.

Vi har en tidigare SLC-bil, BMW E36, som är i kraftigt behov av renovering för att kanske kunan återuppstå på en bana i år. Tanken är att återuppliva bilen i SLC eller ER cup som det ser ut nu, två serier där vi tror att bilen kan passa in väl.

Mycket kan vi göra själva men vad gäller motorbiten är det lite över vår kompetens och förutsättningar just nu.

Därför skulle jag gärna få tips om en lämplig motorrenoverare som kan rekommenderas för att ta sig an en 1,9-liters 318 E36-motor. Gärna i Stockholmstrakten eller i dess närhet men har ni tips på bra och duktiga renoverare på andra ställen tas det gärna emot också. Vi vet att den har Köhlerkammar och kan ha varit där någon gång i sitt liv och en kille som finns i närheten av Mantorp ska en gång ha förberett motorn för race. Mer än så vet vi inte just nu.

Med risk för att frågan är för dum vill vi också gärna veta vad en motorrenoverare föredrar - att få motorn till sig enbart eller hela bilrackaren. Vi hade tänkt lyfta ur motorn ur bilen för att kunna jobba med bilen medan motorn är på renovering.

om den har massa Köhler grejor och då med viss sannolikhet kanske trimmad där också, har du provat att kontakta honom?
Tror frakten av en motor till västkusten från Stockholm blir en försvinnande del av en helrenovering.

om du lämnar en komplett bil så kommer renoveraren (troligen lämnar han bort den delen) börja med att tvätta motorn, montera ur den ur bilen och sedan fundera på att montera isär och renovera. Och DU betalar för urmontering och sedan montering.
Beroende på hur trasig den är kanske en diagnos av motorns skick när det är körbart kan vara av ide, men fråga den renoveringsfirma du tänker anlita.

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Fredrik Persson och FP Engine är en liten rätt nystartad firma i vinsta i vällingby som bör kunna vara lite mer prisvärd än de mer etablerade spelarna om priset är en stor faktor. Frerik själv tror jag har sin utbildning bland annat från ett gäng år med ENEM. Han har dessutom mycket erfarenhet av BMW.

FP Engine 0734 - 14 60 46

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag har en förkärlek till Ultra Motors i Södertälje. Men det finns många duktiga.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Stort tack för alla tips så här långt! Det känns redan som vi har många alternativ att kika på och kanske, kanske, kanske kan vi få ut bilen på banan i fungerande skick en dag.

Motorrenoverare sökes
2349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande