| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Legering på gängade hylsan till justerbar coilover?
|
1333 besök totalt |
|
Vilken legering bör jag välja på aluminiumröret? Lämplig leverantör av aluminiumrör i Stockholmtrakten? Innerdiameter 50 mm, godstjocklek 3-4 mm. Jag har sökt på forumet, men står fortfarande utan svar... MVH Magnus _________________ Magnus Harling |
||
|
Legering låter jag bli att svara på då det finns de som kan det mycket bättre än mig.
Men stigning på gängan skulle jag göra med jämn millimeterstigning för att hålla det enkelt vid justering. 2 mm kanske, 1 mm på ett halvt varv är ju lätt att hålla i huvudet. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re: Stigning och legering på justerbar coilover?
Ska du ha alurör är det grovgänga som gäller, ju grövre ju bättre. Kolla med den som ska tillverka gänga samt fjädersäten hur grovt de kan göra. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Du ställer en fråga ingen kan svara på... Är det muttern du undrar om legering? Eller vill du göra hela benet i alu? Tillverkar du från en massiv klump och svarvar/fräser ut allting eller har du tänkt att svetsa? bla bla. _________________ Roland Johansson |
||
|
Svårt att ställa frågor när jag trevar i mörkret själv...
Planen är att svarva och gänga en hylsa som som träs på det befintliga fjäderbenet. Det ska inte svetsas i materialet. Frågan gäller både den gängade hylsan och muttrarna. Tack för att du tar dig tid att försöka reda ut det här! _________________ Magnus Harling |
||
|
Hejdu....
Man kanske inte ska snöa in allt för hårt på aluminium då det ändå blir våldigt tunnväggigt om man vill ju så blir det inte så mycket vikt kan man lika väl köra stål... Men ska man köra aluminium så kan man ju lika gärna köra 7075 eller alumech då torde du ha det starkaste alternativet i aluminium skulle tro att uddeholms Alumech är allra vassast..... Kan nog säkerligen gå bra med 6082 oxå ligger ju lite snäppet under styrke mässigt... Gör som Rolle sa Grova gängor om du ska ha alu.... Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1333 besök totalt |