| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga bärarmen i en McPherson hjulupphängning?
|
2026 besök totalt |
|
Hej! Vad har Ni för åsikt till att förlänga bärarmen med denna typ av justerbar infästning på en McPherson hjulupphängning --> http://www.area-six.co.uk/Adjustable%20Camber%20Lower%20Suspension%20Arms.htm Jag har idag H&R coilovers med justerbar topplagring från Noltec. Tyvärr så uppnår jag inte riktigt önskad camber fram och funderar därför på om denna modifikation skulle kunna hjälpa mig... Kan man får några negativa effekter (geometrimässigt samt ökat slitage på drivaxlar eller andra oönskade fenoment) av denna modifikation? Tack på förhand!
/Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
|
ice:
- Nej, men jag har bett att få en. Men jag antar att själv infästningen i armen går att släppa på och på så sätt ge möjlighet att flytta ball jointen in/ut... _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
|
Fick precis följande svar angående själva monteringen...
_________________ Per-Anders Gustafsson |
||
|
På detta vis löser man camberjustering på bla Seat Super Cuopa-bilarna.
Mao, den är beprövad och jag kan se fler fördelar. Dock skulle jag vilja varna för att man bara har klämkraften från skruvarna att hålla grejerna på plats. det kommer ge med sig efter nga curbhopp är jag ganska säker på. På Seaten kan man bara justera i ett antal förbestämda steg då det finns en klack i länkarmen som man passar in i ett fräst hål på själva leddelen. Klacken är inte extremt stor och justeringen blir i tillräkligt små steg iaf. Finliret kan du ju ev sköta med dina topplagringar. Allternativt gör du en fast montering i yttersta läget och sköter all justering framöver där upp. Då vet du att det sitter mer still. |
||
|
Glöm inte att det du flyttar ut i millimeter måste du flytta ut drivaxeln också exempelvis med en tillverkad distans mellan medbringaren och inre drivknut.
|
||
|
Re:
Beror ju på! Räkna in sänkningen. Sänkta bilar gör ju att drivaxeln ofta trycks in i knuten. Då är det av godo att spindeln kommer ut lite. Något att tänka på iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Re:
På en hel del vw bilar är drivaxeln för lång för sänkta bilar vid bankörning. Dels blir påfrestningarna på chassit så stora och dels rör sig motorn så drivknutarna bottnar i flänsarna på lådan. Så vill du köra original behöver du antingen korta drivaxlarna eller flytta ut hjulet lite. Finns säkert motsvarande problem hos en del andra tillverkare. Man måste med andra ord mäta spelet i knutarna gentemot hur lådan kan röra sig i bilen, hur hjulet kan flexa gentemot karossen i bussningar och hur hjulet rör sig mot/från lådan vid fjädringsrörelse. _________________ Roland Johansson |
||
|
Roxnäs/Lillen/Rolle Scirocco:
- Ja, det här var ett intressant påpekande. Jag har inte hört något om att någon RS skulle haft detta problem, däremot så förekommer det ju ökat drivaxelslitage på "vanliga" Focusar vid sänkning. Tack! - Men för min del så kanske tom denna modifikation skulle vara bra för mina drivaxlar då jag i så fall kör både sänkt (coilovers) och med lite förlängd bärarm med denna modifikation?! /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
|
Re:
Man använder exakt samma lösning på Clio Cup race bilarna. Fast den är inte justerbar utan man flyttar bara ut hela lagringen ca15mm |
||
|
Re:
Ända sättet att veta om dina axlar har rätt längd eller skulle behöva kortas/förlängas är att ta bort fjädern från hjulupphängningen och mäta avstånd mellan låda/spindel i 'körläge' utfjädrat läge samt max hopfjädrat läge. Om det är lång fjädringsväg mät någon mittemellan också. Sedan mäter du din axel med knutarna intryckta och utdragna. Jämför och titta om din axel kommer vara för lång eller för kort. Lätt som en plätt men kräver att man mäter, gissa vid skrivbordet blir inte bra. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2026 besök totalt |