Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dundrande racerlopp mm på Discovery ikväll!
863 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Det är tisdag och dags igen för att bänka sig framför discovery om 20 minuter lite drygt för Dundrande racerlopp och Från skrothögen...

Bara en liten påminnelse så att ingen som har tänkt se det missar det

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Det var skoj!

De är ju inte dåliga att bygga de där pojkarna!

Den gröna bilen var ju riktigt avancerad. thumbs up

Thunder racers pratar jag om då...

Täby
Här sen Feb 2003

Jag tycker programmet efter som handlade om byggandet av en 500 mil lång transatlantisk tågtunnel var klart skoj. thumbs up Det tilltalar ingenjörshjärtat att kunna åka London - New York på 54 min. Och med samma effektbehov som dagens höghastighetståg.
Jag har faktiskt varit lite inblandad i aerodynamikberäkning av tåg i en tågtunnel som skall gå tvärsigenom Schweiz och ha undertryck i tunnlarna, om än inte nära vakum. Man kan bl.a. bygga mindre tunnlar om man slipper de överljudsproblem som uppstår om man kör väldigt fort och det är för litet avstånd mellan tågets tak och tunnelns tak - ger väldigt högt motstånd och mindre angenäma ljud.

Ett helt underbart projekt att bygga en flyttunnel "över" Atlanten bestående av 54 000(?) tunnelsektioner i stål och betong. Tågen skulle vara av magnetsvävartyp och kunna köras i 8000 km/h eftersom det skulle vara nära vakum i tunneln.

Ett problem de inte pratade om så mycket är linorna som skulle förankras i botten m.h.a. samma teknik som en del oljeplattformar. När det börjar bli 8 km till botten kan det nog bli problem att få vajrarna att ens hålla för sin egen vikt. Jaja, det återstår nog en hel del andra problem också... Finanseringen verkade t.ex. lite knivig. Men det skulle inte förvåna mig om det någon gång blir av.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Jag tycker programmet efter som handlade om byggandet av en 500 mil lång transatlantisk tågtunnel var klart skoj. thumbs up Det tilltalar ingenjörshjärtat att kunna åka London - New York på 54 min. Och med samma effektbehov som dagens höghastighetståg.
Jag har faktiskt varit lite inblandad i aerodynamikberäkning av tåg i en tågtunnel som skall gå tvärsigenom Schweiz och ha undertryck i tunnlarna, om än inte nära vakum. Man kan bl.a. bygga mindre tunnlar om man slipper de överljudsproblem som uppstår om man kör väldigt fort och det är för litet avstånd mellan tågets tak och tunnelns tak - ger väldigt högt motstånd och mindre angenäma ljud.

Ett helt underbart projekt att bygga en flyttunnel "över" Atlanten bestående av 54 000(?) tunnelsektioner i stål och betong. Tågen skulle vara av magnetsvävartyp och kunna köras i 8000 km/h eftersom det skulle vara nära vakum i tunneln.

Ett problem de inte pratade om så mycket är linorna som skulle förankras i botten m.h.a. samma teknik som en del oljeplattformar. När det börjar bli 8 km till botten kan det nog bli problem att få vajrarna att ens hålla för sin egen vikt. Jaja, det återstår nog en hel del andra problem också... Finanseringen verkade t.ex. lite knivig. Men det skulle inte förvåna mig om det någon gång blir av.

Hehe! Kul tanke, men tom jag tycker det lät lite skrämmande att åka tåg i 8000km/h...

Räknade lite på en vajer.
Föutsätter vi att desiteten är 7800kg/m3 och att den går av vid en spänning på 370 MPa så skulle vajern gå av pga av sin egenvikt vid strax över 4,8 km längd... "Mkt vajer blir det..."

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Vajert eller hur e det dom säger? (Får man dra så dåliga skämt?)

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Låter som ett solklart terroristmål dessvärre!
Tror att vi kommer att få se färre storslagna projekt i framtiden mht terrorister

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
863 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande