Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
863 besök totalt |
Dundrande racerlopp mm på Discovery ikväll!
Det är tisdag och dags igen för att bänka sig framför discovery om 20 minuter lite drygt för Dundrande racerlopp och Från skrothögen... Bara en liten påminnelse så att ingen som har tänkt se det missar det ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jag tycker programmet efter som handlade om byggandet av en 500 mil lång transatlantisk tågtunnel var klart skoj.
![]() ![]() ![]() Jag har faktiskt varit lite inblandad i aerodynamikberäkning av tåg i en tågtunnel som skall gå tvärsigenom Schweiz och ha undertryck i tunnlarna, om än inte nära vakum. Man kan bl.a. bygga mindre tunnlar om man slipper de överljudsproblem som uppstår om man kör väldigt fort och det är för litet avstånd mellan tågets tak och tunnelns tak - ger väldigt högt motstånd och mindre angenäma ljud. Ett helt underbart projekt att bygga en flyttunnel "över" Atlanten bestående av 54 000(?) tunnelsektioner i stål och betong. Tågen skulle vara av magnetsvävartyp och kunna köras i 8000 km/h eftersom det skulle vara nära vakum i tunneln. Ett problem de inte pratade om så mycket är linorna som skulle förankras i botten m.h.a. samma teknik som en del oljeplattformar. När det börjar bli 8 km till botten kan det nog bli problem att få vajrarna att ens hålla för sin egen vikt. Jaja, det återstår nog en hel del andra problem också... Finanseringen verkade t.ex. lite knivig. Men det skulle inte förvåna mig om det någon gång blir av. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Hehe! Kul tanke, men tom jag tycker det lät lite skrämmande att åka tåg i 8000km/h... ![]() Räknade lite på en vajer. Föutsätter vi att desiteten är 7800kg/m3 och att den går av vid en spänning på 370 MPa så skulle vajern gå av pga av sin egenvikt vid strax över 4,8 km längd... "Mkt vajer blir det..." ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
863 besök totalt |