| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
övre länkaramr bak, val av modell?
|
2110 besök totalt |
|
tänk bygga övre länkarmar bak med camber justering till min audi rs2 (80) vilken av dessa ser bäst ut? bilen väger ca 1700kg och dessa håller enbart spindeln. måtten är samma på alla så dom står på första versionen, snabbgjort i paint.. vers1, nackdel att uniballen blir sittandes snett konstant?
vers2,
vers3
fördelar/nackdelar med respektive? kom gärna med egna förslag
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Den första modellen är bäst, men ingen är riktigt bra. Om man dimensionerar lite i överkant så spelar styrkan i den övre A-armen mindre roll än den undre. Och i sådant fall kan den se ut som vilken somhelst av modellerna. Men vill man göra en lätt och konstruktionsriktigt rätt A-arm så är det en fjärde design som gäller.
Version 2 glömmer vi och version3 spolar vi totalt i detta sammanhang. Det blir version 1, men i en modifierad upplaga. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Du kan använda sömmat rör oxå, det spelar inte så stor roll i detta sammanhanget. Sk pressitionsrör är helt ok. Om rördragningen är rätt så blir det bara rakt dragande eller tryckande krafter i rören och då påverkar sömmen minimalt. ska se om jag hinner rita en skiss i morgon. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Det är riktigt kommenterat. Jag brukar även vilja ha länkhuvudena mot karossen horisontella, då kan man justera höjden och därmed Ic. Men ena benet behöver vara ledat ute vid yttre länkhuvudt eftersom basen förändras vid camberjustering. Kolla min hemsida www.hemipanter.se klicka "Rollbars springs shocks and A-arms. " Det är en övre bakre A-arm. Notera yttre leden som är ett sfäriskt lager och inget länkhuvud. Notera även att centrumlinjen på a-armsbenen skär centrum på det yttre lagret. Det som jag undrar över lite är basen på 97 mm, som förefaller väl kort. Jag skulle vilja se hela den geometriska bilden för att känna trygghet vid en rekomendation. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Precis! en konstruktion med ett ledlager i ett lagerhus fastsvetsat längst ut är en mer optimal konstruktion och sedan använda dom inre att justera med isstället. Om man nu måste använda länkhuvens gängor att justera med. Borde det itne vara mer optimalt att konstruera nåt sorts hållare som är justerbar utanför lagret? Så man slipper ändra kingpin linjens lutning? kanske inte spelar nån roll i bakvagnen direkt... _________________ Martin Ljung |
||||
|
Ett alternativ, som är lättare att tillverka än en A-arm; 'är två pinnar, med ett länkhuvud i var ände, som sammanbinds, med en gemensam skruv, i spindelörat.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Blir det inte lite offset då? Men det kanske inte spelar så stor roll? Förövrigt. Hur stora fördelar är det med att tillverka egna länkarmar? Jag har ju inte dubbla bak på s2an som Lind4hl har utan min är ju mer eller mindre identisk både fram och bak. Är ju lite jobb men känns ju inte allt för jobbigt om det ger nånting. Största fördelen är väll att man kan ställa caster samt mer camber om man vill. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
jag tar lite bilder på hur det är monterad under veckan _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2110 besök totalt |