Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förhållandet mellan kompression och tändpunkt?
1 besök senaste veckan (988 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Planerar att bygga en Saab 16-ventilsturbomotor med andra kolvar än original, nämligen kolvarna från Saabs första
turbomotor, s.k. B-motorturbokolvar (lååångt ord )
Kompressionen på dessa är 7.2 medan originalkolvarna till T16 har ett komp runt 9.

Frågan är då, hur ändras tändkurvan när kompen sjunker?

Finns det något direkt förhållande mellan kompressionen och tändpunkten, eller åtminstone en tumregel/formel?

Något i stil med:
- originalkolvarna ger vid 2000 varv/minut en tändpunkt på 20 grader före övre dödläge.
- 7.2-kolvarna ger vid 2000 varv/minut en tändpunkt på 16 grader före övre dödläge.

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003

Finns ingen tumregel för det finns alldeles för många faktorer som påverkar tändkurvan, men om du ska åka med samma laddtrck och bränsle mängd kan du har mer förtändning med lägre komp...

//Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re: Förhållandet mellan kompression och tändpunkt?

poh99 skrev:

Något i stil med:
- originalkolvarna ger vid 2000 varv/minut en tändpunkt på 20 grader före övre dödläge.
- 7.2-kolvarna ger vid 2000 varv/minut en tändpunkt på 16 grader före övre dödläge.

Eller är jag ute och cyklar?

Som jag tror du menar så är du nog ute å cyklar
Du tänker förmodligen att kolven är lite kortare och inte når toppen samtidigt som den lite längre kolven? Men så blir det ju inte då veven snurrar lika oavsett längt på kolvarna. Däremot kan man ju som sagt ladda lite mera utan att backa tändningen med lägre komp. Men jag skulle nog behållt orignaltändkurvan och ökat laddtrycket tills det spikar och först därefter finjusterat tändningen nån grad bara.

Men det kan hända att jag fattade frågan fel så jag också är ute och cyklar.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nja, tänker något i stil med:
- en lägre kompression ger en senare självantändning => senare tändning => tändpunkten flyttas närmare TDC (top dead
center) än för en kolv med högre kompression.

Ute på cykelbanan?

Följdfråga, förhållande mellan spikbenägenhet och kompression, lika besvärligt?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

poh99 skrev:

Ja.

Mängder av faktorer som spelar roll hur knackningskänslig motorn är, en viktig faktor är cylindertrycket som dock sänks om man sänker kompressionen.

Malmö
Här sen Maj 2003

poh99 skrev:
Nja, tänker något i stil med:
- en lägre kompression ger en senare självantändning => senare tändning => tändpunkten flyttas närmare TDC (top dead
center) än för en kolv med högre kompression.

Ute på cykelbanan?

Du menar vä lägre komp -> mer förtändning, dvs tidigare tändning(längre från TDC) med lägre komp.

och då också mer laddtryck -> senare tändning för att inte spika

Precis som samuel sade, satsa på att få upp fyllnadsgraden (ladda mer) med originalkurvan, backa sedan tändning när det spikar.
Egentligen skall detta göras i bänk/rullande landsväg för annars är det svårt att veta vad som är optimalt.

EDIT: För att hamna någorlunda rätt så kan du titta på en beräknad fyllnadsgrad i relation till minimal kompressionsvolym istället. dvs att dubbla laddtrycket och halvera kompet innebär "nästan" oförändrat tändläge för spikning.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande