Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28342 totalt) |
Igår hämtade jag en bil från Daniel Azzarri.
En BMW 635 i hmmm "något" skick. Min andra tyska bil i livet, hoppas den är mer sammarbetsvillig än den förra. Erfarenheter av bilen så långt: 1. Bilar med rattlås och svängda hjul är lite knepigt att lasta på släp. 2. Snöstorm på E4 och tuuungt lass är intressant, vi låg i 65km/h i 15 mil. 3. Gick över förväntan att få in bilen i garaget, bara backade in släpet och hamnade rätt med en gång. 4. Vart är gaspedalen? Det är manuell låda men jag har bara två pedaler? 5. Jonna satte sig på passagerarsätet och med åsikten att bilen ändå förmodligen kunde bli fin om man gjorde den iordning. Kunde det inte bli en glassätarbil? Återkommer med bilder. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ja, jag vill göra svängarbil av den, fast det måste lättas rejält, och det blir väl svårt med sambons dumma glassätarbil-ambitioner.. fast vi kanske kan kompromissa. Första steget är iaf att knäcka/fixa rattlåset och sätta några lappa ihop kardanen lite så bilen kan flyttas med egen maskin iaf den behövs kunna tas in och ur garaget. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Da bil. Metallpinnen är tydligen gasen. Tyska... Nästan så inredningen är utriven redan innan jag börjat Kardanaxel En motor En punka Räserbromsar bak. Bromsar finns fram också. Rost finns också. 3,2/3,5? Har hört att 635 såldes med både 3,3 och 3,5, hur vet man vad man har? Regbeviset säger 155Kw men bilen är importerad som ny verkar det som så det kanske kan vara felaktigt? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
155 kW = 211 hk vilket är effekten ur 3430cc-motorn från hösten 1987 och framåt. 3453cc motorn som fanns i 635CSi fram till våren 1982 hade 218 hk. I Sverige och i Schweiz såldes 635 CSi på den tiden (fram till 1985 i S) med 3,2-liters motor på 197 hk.
Jag tror nog du har en riktig tyskspecad motor med 218hk. då har du 160kW... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||
Det står 3,3 gjutet i blocket under insuget har jag nu uppmärksammat. Är det samma som 3,2? wft? Googlingar sa mig att det fanns M90 och M30 motorer, men jag är inte riktigt haj på motorer som inte heter XU9J4 Har 90/30 med volymen att göra, något inlägg i något forum sa att man ska ha ett vitt L på en lång "limpa" under insuget för M90 och att M30 har kort "limpa", på denna limpa som är lång på min motor har jag 3.3-texten, men inga L? "Limpa" ska vara någon vattenkanal tydligen som ligger mitt på blocket under insuget. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Den vill vi se på banan Glass kan ni ju äta på väg till banan med hörselkåporna på _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Då låter det nog tyvärr som att du har en 3,2l motor om det står 3,3L på blocket, för det ska stå 3,5 om du har en 3,5L motor.! om det står 3,3 så är den antingen 3210cc eller 3295cc Här finns lite mer information om M30 motorer: http://aaron.aussiefiverdriver.com/M Edit Man pratar egentligen bara om M30 när man pratar om dessa "stora" sexor och inte om M90. Men den första Riktiga 3,5L motorn som var 3453cc kallades för M90, sen kom den så kallade M30 motor (från -82 och framåt, är ej 100% säker på årtalet) som egentligen är bara 3,4L 3430cc! _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||||
Det som förbryllar är ju att insuget är stämplad med 3.2 eller 3.5 Men motorn är stämplad med 3.3 Hade det varit 3.2 även på motor så visst.
Att årsmodellen är 82 behöver nog inte stämma helt med tanke på att det är import, kan vara något vajsing där kanske? På samma sätt som att motoreffekten isåfall inte stämmer med 3.3liters? Finns det någon riktigt bra identifiering för dessa motorer? Fast detta är ju inte jätteviktigt, bilen ska ju lagas först. Men roligt att veta vad man har. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Så står det på alla insug, samma insug på 3,5L och 3,2L motorer. Motorn måste vara antingen 3210cc eller 3290cc när det är gjutet 3,3 på blocket, om den inte är borrad förståss! Visst är det konstigt när de blander mellen 3,2 och 3,3. 6-serien som hette 633 har 3,3 gjutet på blocket och 3,2/3,5 på insuget men och motorn är 3,2L Edit Grattis till en av BMW's finaste modeller! kommer säkert att bli en riktigt fin Rejser! ett tips är att motorhuven borde vara av aluminium, det var det på min som var av samma årsmodell, du kan ju kolla med en magnet! _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||||
Så då är min 635 en 633 egentligen? (om motorn inte är bytt någon gång) Kan ju varit den som importerade bilen som trodde att det var en 635 och därför registrerades den som det.. Detta var ju på 80-talet så SBP hade nog inte samma rutiner som idag. Edit: din edit: Ah, den kändes faktiskt ganska lätt, ska kolla. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Jag har ägt den här 635'an för många år sen, körde den som bruksbil i några år.
Vid köpet var bilen ganska nergången och kamaxeln var väldigt sliten och till slut hände det oundvikliga, en vipparm small av. Vid den tidpunkten hade jag inte möjlighet att åtgärda detta så bilen såldes till en bekant som hade en 3.2 lit. motor liggandes, Kanske den som sitter i fortfarande? Från början satt det dock en 3.5 lit maskin med motronic, 218 hk. Det var den kortslagiga varianten med 93.4?mm borr. Jag har för mig att bilen importerats från Saudi-Arabien, det är års.mod. -82 Det var väl en del trixande med att anpassa motronicen till 3.2 lit motorn. /Mvh _________________ Sven-Åke Isaksen 070-6969394 BMW 1602 -74 |
||||||
Tack för infon. Då är det nog så det är att 3.2an sitter i. Tråkigt att maskinen är utbytt men det får jag leva med, men jag kommer säkert sakna de där 20hk/20Nm och 2dl volym någon gång på rakan. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Kan ju inte kosta många kronor att leta upp en 3,5L & stoppa i eller varför inte en S38 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Riktiga 3,3-liters med 3295cc tillverkades bara 1974 till 75 med dubbla Zenitförgasare. Effekt 190hk och 88,4 mm slag. Från hösten 1975 hade de 3205cc men fortsatte att kalla bilarna för 3,3Li, 633CSI etc etc...
Marknadsföring kallas det nog _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||
Mja, betänkt att bilen kostade 5papp, det ska inte kosta lika mycket till bara för att få "rätt" motor (om inte den nuvarande rasar, då letar jag givet efter en 3,5l) S38 är det den som satt i M635? Antar att den är ruskigt dyr. Kan jag nå en målvikt på 1200kg så är ju skillnaden 6 mot 5,5kg/hk.. dvs enorm. Jag har lite kvar att lära om BMW iaf, men hur svårt kan det vara. Nu vore det intressant att veta vilken "3.3/3.2" som sitter i, det verkar finnas tre M30 3,2l enl http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 Kan man identifiera vilken, enligt Svennis så är ju insprutet från 3,5an iaf så det måste vara om det finns något med blocket som skiljer dem? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
S38 kan väl rimligen vara den 3,8 liter stora & 340 hk starka motorn som satt i den senare versionen av E34, M5 Grym effekt men en känslig motor som är känd för ras samt att den är dyyyr att reparera vid failure.
3,6:an på 315hk ska vara tåligare. _________________ Tobias Pervik BMW 525i -01 |
||||||
3,6:an är helt klart att föredra då blocket brukar spricka på den större _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28342 totalt) |