Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?
1, 2   >>
4437 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?

I en annan tråd diskuteras ju hammarlack, 2k-epoxilack mm men vad finns det för fler bra ytbehandlingar ?

Vet att det finns en del elektrokemiska varianter, är det nån som testat ?

Kommer att plocka ner och blästra alla hjulupphängningsdetaljer men har ännu inte bestämt hur det ska ytbehandlas.

mvh

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



I ytterligare en äldre tråd var t.ex gulkromatering uppe som ett intressant förslag.

Antar att det kräver att det är stål, vet ej om vissa legeringsämnen är inkompatibla.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:
I ytterligare en äldre tråd var t.ex gulkromatering uppe som ett intressant förslag.

Antar att det kräver att det är stål, vet ej om vissa legeringsämnen är inkompatibla.


Legerade stål bör inte gulkromateras. Samma som 12.9 bultar. Därför är dom svarta. Jag har fått förklaringen att det kallas jonspänning, som kan knäcka materialet. Nått i stil med is som spränger berg.
Enl bulten, så fungerar det om den kromade,eloxerade osv, detaljen värmebahandlas i ugn. DIREKT efter ytbehandlingen. Vanligt stål ska gå bra.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ok, då kanske fosfatering är ett bättre alternativ. Jag antar en 12.9 skruv är fosfaterad (mattsvart yta)

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Jag skulle nog inte ha allt för höga förhoppningar på gulkromatering. På många bilar brukar ju t.ex. bromsoken vara gulkromaterade från fabrik, och det brukar väl inte direkt hålla sig fräsht till tids ände.
(Jovisst, det är stora tempdiffar på just dessa men jag är ändå skeptisk)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Ragnar skrev:
Jag skulle nog inte ha allt för höga förhoppningar på gulkromatering. På många bilar brukar ju t.ex. bromsoken vara gulkromaterade från fabrik, och det brukar väl inte direkt hålla sig fräsht till tids ände.
(Jovisst, det är stora tempdiffar på just dessa men jag är ändå skeptisk)


men gulkromatering funkar väl fint på allt som inte har med värme att göra?
bärarmar, brickor, bultar, spindlar (för oss män som kör med GJUTJÄRNSSPINDLAR! ) etc...

hur håller pulverlack på bromsok egentligen? Fick mina nav på skivorna lackade med pulverlack, men hann aldrig köra särskilt mycket förra säsången så jag vet inte riktigt hur det håller...
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:

men gulkromatering funkar väl fint på allt som inte har med värme att göra?
bärarmar, brickor, bultar, spindlar (för oss män som kör med GJUTJÄRNSSPINDLAR! ) etc...

hur håller pulverlack på bromsok egentligen? Fick mina nav på skivorna lackade med pulverlack, men hann aldrig köra särskilt mycket förra säsången så jag vet inte riktigt hur det håller...


Bultar till 8,8 mjaaaa brukar gå bra. Annars är det väl bra under rimlig tid.
oken bör vara rent gods. Eller nåt fabrikseloxerat. Men inte tjockare pulverlack. Vi vill bli av med värmen. Även om det inte hindrar mycket.

Legerad aluminium som dural är inte heller särskillt kul att eloxera. Går inte sönder, men blir flammigt. Jag brukar måla med vanlig läckfärg.
Då kan man göra rent å svetsa igen utan galvrök. Värma ö böja mm.
Det åker ju ändå isär på vintern.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Känns som om gulkromatering skulle kunna funka för mig, det är just övre och undre A-arm, spindlar, och lite småprylar som skulle behandlas och alla är i vanligt stål.

Nu är metallurgi inte min starka sida så vad räknas till legerade resp "vanliga" stål ? vad klassifieras fjäderstål som ? den bakre krängningshämmaren är lite risig och jag antar att det är fjäderstål eller ?


Vad är segast hammarlack, pulverlack eller 2K epoxi om man ska måla tex en krängningshämmare ?

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Hmmm.. pulverlack var ju inte det bästa nu när man tänker efter

förzinking kanske funkar?

http://www.classicsuzuki.com/teknik/renov-gt750L/zinc.html
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dea skrev:
Känns som om gulkromatering skulle kunna funka för mig, det är just övre och undre A-arm, spindlar, och lite småprylar som skulle behandlas och alla är i vanligt stål.

Nu är metallurgi inte min starka sida så vad räknas till legerade resp "vanliga" stål ? vad klassifieras fjäderstål som ? den bakre krängningshämmaren är lite risig och jag antar att det är fjäderstål eller ?


Vad är segast hammarlack, pulverlack eller 2K epoxi om man ska måla tex en krängningshämmare ?


A-armar å smiden är inga problem. Däremot fjädrar är ingen hitt. Dom belastas vridmässigt hela tiden dessutom. En kängningsfjäder är samma sak som en spiralfjäder. Men man tappar inte hjulen om den går av. Dessutom har jag inte hört om nån sådan som gått av. Det är värre med bultar som dras till moment och håller vitala delar på plats.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Finns även svartförzinkning som ger en svart matt yta. Jag har gjort det på lite knutar till växellänkage mm, det fina var att det gick att göra utan att skada lagren i knutarna. Vet dock inte ännu hur det håller i längden...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Anders Jeppsson skrev:
Hmmm.. pulverlack var ju inte det bästa nu när man tänker efter


Vad är det för fel på pulverlack? Hadde tänkt att pulverlacka det mesta i hjulupphängningen och en massa andra saker som bromsok mm.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



nej jag refererade bara till min tanke ang pulverlackade bromsok....

har en massa pulverlackat på min kärra! (utom bromsoken då...)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jeppsson skrev:
nej jag refererade bara till min tanke ang pulverlackade bromsok....

har en massa pulverlackat på min kärra! (utom bromsoken då...)


Lite OT,

"Alla" alu-ok fråon 80-talet och framåt till Porsche är pulverlackade och dom är väl inte direkt kända för att bli för varma (men å andra sidan kanske dom är onödigt stora)

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:


"Alla" alu-ok fråon 80-talet och framåt till Porsche är pulverlackade och dom är väl inte direkt kända för att bli för varma (men å andra sidan kanske dom är onödigt stora)


Min tanke var att man inte har nån fördel av att måla oken. Jag har inte sett några ytproblem på mina AP ok som dom är med tunn elox yta.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Många ytbehandlingar t.ex. cromatering är mycket styva och kan ge upphov till sprickinitering i ytan vid utmattningsbelastning. Därför är t.ex. 12.9 bult ej ytbehandlade utan enbart (tror jag) oljebehandlade. (glödgade sedan härdade i olja)

Fjädrar och kränghämmare är särskillt känsliga för utmattningsbelastning och bör istället stålkuleblästras och lackas med seg lack. Chassidetaljer och bärarmar kan vara bra att lacka med spröd lack eftersom eventuella utmattningssprickor då inte döljs av lacken.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



porschedriver skrev:
Chassidetaljer och bärarmar kan vara bra att lacka med spröd lack eftersom eventuella utmattningssprickor då inte döljs av lacken.


Är pulverlack en spröd lack eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366



Den pulverlack som vi lackade allt med på mitt förra jobb (Fläkt) var väldigt seg.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



super7 skrev:
porschedriver skrev:
Chassidetaljer och bärarmar kan vara bra att lacka med spröd lack eftersom eventuella utmattningssprickor då inte döljs av lacken.


Är pulverlack en spröd lack eller?


Finns bägge varianter men den sega är nog vanligast. Den spröda har ju nackdelen att flaga om materialet flexar eller om lacken utsätts för tryckbelastning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har kollat upp lite vag som gäller för cromatering. säkert inte rätt till 100%

men för att en kromatering (som deter heter när det gäller stål) ska bli tillfredsställande ska ytan vara blank som fasen.. blästrade ytor blir tydligen inget bra.. måste smärjlas av..

samma sak gäller aluminuim som ska eloxeras..
gjutaluminium kan ofta ställa till problem oxå då det inte sällan är tillräckligt "tätt". så när du polerar det så blir det små svarta prickar i det..

det jag gjorde med min framvagn och även med mkt delar till resbilen..
aluminiumspruta eller zinkspruta.

båda delarna går att polera, aluminumet går att få snorblankt..
zink har ju zina fördelar om det ligger på stål, om det blir en repa eller dyl så kommer det bli ett galvaniks element- zink kommer vara den negativa polen, den som kommer lösas upp, produkten eller resteran av detta fyller igen repan och det rostar inte.. till skillnad från krom, en repa genom det yttre cromskiktet för att krom och nickel reagerar som ett galvanlisk element och kromet äts upp.

blir det repigt rakt igenom äts kromet upp sen rostar det..

vidfukt och syre borde det rimligen bildas ett lager znhydroxid över detta. men är det någon nackdel?

aluminiumsprutning fungerar bra på grenrör, avgassystem å dyl där det blir varmt. dock är det lätt att de släpper om man utsätter det för stötar och slag..

dock så satt alu på ett extratorgrenrör fastordentligt, det hade bränt fast ordentligt. vet inte vad som händer på ett turbogrenrör som blir duktigt varmt..

med båda dessa metoder måset sakerna blästras först..

ska fotta lite bilder imorrn om jag kommer ihåg får ni se bilder på hur det ser ut..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?

Dea skrev:
I en annan tråd diskuteras ju hammarlack, 2k-epoxilack mm men vad finns det för fler bra ytbehandlingar ?

Vet att det finns en del elektrokemiska varianter, är det nån som testat ?

Kommer att plocka ner och blästra alla hjulupphängningsdetaljer men har ännu inte bestämt hur det ska ytbehandlas.

mvh


Kanske dags att släppa mångas favoritsport, pallbock SM där endast 1 sak går enligt teorin.

I praktiken fungerar gulkromat 2-3 år, sedan käkar salt och smuts igenom. Men gulkromat med 1 lager lack på klarar många år till...

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?
1, 2   >>
4437 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande