Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4437 besök totalt |
Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?
I en annan tråd diskuteras ju hammarlack, 2k-epoxilack mm men vad finns det för fler bra ytbehandlingar ? Vet att det finns en del elektrokemiska varianter, är det nån som testat ? Kommer att plocka ner och blästra alla hjulupphängningsdetaljer men har ännu inte bestämt hur det ska ytbehandlas. mvh _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Legerade stål bör inte gulkromateras. Samma som 12.9 bultar. Därför är dom svarta. Jag har fått förklaringen att det kallas jonspänning, som kan knäcka materialet. Nått i stil med is som spränger berg. Enl bulten, så fungerar det om den kromade,eloxerade osv, detaljen värmebahandlas i ugn. DIREKT efter ytbehandlingen. Vanligt stål ska gå bra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag skulle nog inte ha allt för höga förhoppningar på gulkromatering. På många bilar brukar ju t.ex. bromsoken vara gulkromaterade från fabrik, och det brukar väl inte direkt hålla sig fräsht till tids ände.
(Jovisst, det är stora tempdiffar på just dessa men jag är ändå skeptisk) _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
men gulkromatering funkar väl fint på allt som inte har med värme att göra? bärarmar, brickor, bultar, spindlar (för oss män som kör med GJUTJÄRNSSPINDLAR! ![]() hur håller pulverlack på bromsok egentligen? Fick mina nav på skivorna lackade med pulverlack, men hann aldrig köra särskilt mycket förra säsången så jag vet inte riktigt hur det håller... |
||||
Bultar till 8,8 mjaaaa brukar gå bra. Annars är det väl bra under rimlig tid. oken bör vara rent gods. Eller nåt fabrikseloxerat. Men inte tjockare pulverlack. Vi vill bli av med värmen. Även om det inte hindrar mycket. Legerad aluminium som dural är inte heller särskillt kul att eloxera. Går inte sönder, men blir flammigt. Jag brukar måla med vanlig läckfärg. Då kan man göra rent å svetsa igen utan galvrök. Värma ö böja mm. Det åker ju ändå isär på vintern. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Känns som om gulkromatering skulle kunna funka för mig, det är just övre och undre A-arm, spindlar, och lite småprylar som skulle behandlas och alla är i vanligt stål.
Nu är metallurgi inte min starka sida så vad räknas till legerade resp "vanliga" stål ? vad klassifieras fjäderstål som ? den bakre krängningshämmaren är lite risig och jag antar att det är fjäderstål eller ? Vad är segast hammarlack, pulverlack eller 2K epoxi om man ska måla tex en krängningshämmare ? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Hmmm.. pulverlack var ju inte det bästa nu när man tänker efter
förzinking kanske funkar? http://www.classicsuzuki.com/teknik/ |
||||
A-armar å smiden är inga problem. Däremot fjädrar är ingen hitt. Dom belastas vridmässigt hela tiden dessutom. En kängningsfjäder är samma sak som en spiralfjäder. Men man tappar inte hjulen om den går av. Dessutom har jag inte hört om nån sådan som gått av. Det är värre med bultar som dras till moment och håller vitala delar på plats. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Finns även svartförzinkning som ger en svart matt yta. Jag har gjort det på lite knutar till växellänkage mm, det fina var att det gick att göra utan att skada lagren i knutarna. Vet dock inte ännu hur det håller i längden...
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Vad är det för fel på pulverlack? Hadde tänkt att pulverlacka det mesta i hjulupphängningen och en massa andra saker som bromsok mm. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
nej jag refererade bara till min tanke ang pulverlackade bromsok....
har en massa pulverlackat på min kärra! ![]() |
||||
Lite OT, "Alla" alu-ok fråon 80-talet och framåt till Porsche är pulverlackade och dom är väl inte direkt kända för att bli för varma (men å andra sidan kanske dom är onödigt stora) ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Min tanke var att man inte har nån fördel av att måla oken. Jag har inte sett några ytproblem på mina AP ok som dom är med tunn elox yta. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Många ytbehandlingar t.ex. cromatering är mycket styva och kan ge upphov till sprickinitering i ytan vid utmattningsbelastning. Därför är t.ex. 12.9 bult ej ytbehandlade utan enbart (tror jag) oljebehandlade. (glödgade sedan härdade i olja)
Fjädrar och kränghämmare är särskillt känsliga för utmattningsbelastning och bör istället stålkuleblästras och lackas med seg lack. Chassidetaljer och bärarmar kan vara bra att lacka med spröd lack eftersom eventuella utmattningssprickor då inte döljs av lacken. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Finns bägge varianter men den sega är nog vanligast. Den spröda har ju nackdelen att flaga om materialet flexar eller om lacken utsätts för tryckbelastning. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
jag har kollat upp lite vag som gäller för cromatering. säkert inte rätt till 100%
men för att en kromatering (som deter heter när det gäller stål) ska bli tillfredsställande ska ytan vara blank som fasen.. blästrade ytor blir tydligen inget bra.. måste smärjlas av.. samma sak gäller aluminuim som ska eloxeras.. gjutaluminium kan ofta ställa till problem oxå då det inte sällan är tillräckligt "tätt". så när du polerar det så blir det små svarta prickar i det.. det jag gjorde med min framvagn och även med mkt delar till resbilen.. aluminiumspruta eller zinkspruta. båda delarna går att polera, aluminumet går att få snorblankt.. zink har ju zina fördelar om det ligger på stål, om det blir en repa eller dyl så kommer det bli ett galvaniks element- zink kommer vara den negativa polen, den som kommer lösas upp, produkten eller resteran av detta fyller igen repan och det rostar inte.. till skillnad från krom, en repa genom det yttre cromskiktet för att krom och nickel reagerar som ett galvanlisk element och kromet äts upp. blir det repigt rakt igenom äts kromet upp sen rostar det.. vidfukt och syre borde det rimligen bildas ett lager znhydroxid över detta. men är det någon nackdel? aluminiumsprutning fungerar bra på grenrör, avgassystem å dyl där det blir varmt. dock är det lätt att de släpper om man utsätter det för stötar och slag.. dock så satt alu på ett extratorgrenrör fastordentligt, det hade bränt fast ordentligt. vet inte vad som händer på ett turbogrenrör som blir duktigt varmt.. med båda dessa metoder måset sakerna blästras först.. ska fotta lite bilder imorrn om jag kommer ihåg får ni se bilder på hur det ser ut.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Re: Ytbehandling på hjulupphängningsdetaljer ?
Kanske dags att släppa mångas favoritsport, pallbock SM där endast 1 sak går enligt teorin. I praktiken fungerar gulkromat 2-3 år, sedan käkar salt och smuts igenom. Men gulkromat med 1 lager lack på klarar många år till... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4437 besök totalt |