Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ljudisolering?
<<   1, 2
8593 besök totalt
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Lite vilt kanske men:
Nått som säkert funkar bra är takmassa med fibrer i som man penslar på ....används för att bättra på skarvar på taket. Det torde ha de egenskaper som man önskar för god ljuddämpning. doftvarning första tiden bara

Annars som jag gjorde och är vansinnigt nöjd med resultatet:
Äkta ad-center bitumenmattor. Med all inreding ur så kröp jag omkring i bilen o bankade på golvet. Där plåten kändes tunn, dvs delar av den nästan vertikala delen av kardantunneln eller där plåten inte var stum, så åkte det på sån där matta.

Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Lite vilt kanske men:
Nått som säkert funkar bra är takmassa med fibrer i som man penslar på ....används för att bättra på skarvar på taket. Det torde ha de egenskaper som man önskar för god ljuddämpning. doftvarning första tiden bara

Annars som jag gjorde och är vansinnigt nöjd med resultatet:
Äkta ad-center bitumenmattor. Med all inreding ur så kröp jag omkring i bilen o bankade på golvet. Där plåten kändes tunn, dvs delar av den nästan vertikala delen av kardantunneln eller där plåten inte var stum, så åkte det på sån där matta.

ok.

MEN jag vill ju ha bort ljudisoleringen på själva plåten
och sedan montera isolering på lösa paneler och avgränsare i kupén.
Detta för att kunna montera ur vidbanåka men ha drägligt ljud vid långfärd.
Så att montera mer på befintlig plåtyta går bort tyvärr.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klipp upp en originalmatta så att den är lätt att ta ut och in och limma fast ljuddämpande skumgummi under den. I taket så kan du limma fast kardborreremsor och motsvarande remsor på tjockt skumgummi så slipper du resonansljud. samma sak kan du använda mot brandväggen och under sidofönstrena bak, förmodligen i dörrarna också. Hoppas att vikten av kardborreremsor är försumbar när du kör på banan sen iannat fall får du väl vara nyskiten och strunta i de extra burgarna och läsken.
(apropå inget annat så kan du beställa en "HBT" på Möllers på MantorpPark)

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Klipp upp en originalmatta så att den är lätt att ta ut och in och limma fast ljuddämpande skumgummi under den. I taket så kan du limma fast kardborreremsor och motsvarande remsor på tjockt skumgummi så slipper du resonansljud. samma sak kan du använda mot brandväggen och under sidofönstrena bak, förmodligen i dörrarna också. Hoppas att vikten av kardborreremsor är försumbar när du kör på banan sen iannat fall får du väl vara nyskiten och strunta i de extra burgarna och läsken.
(apropå inget annat så kan du beställa en "HBT" på Möllers på MantorpPark)

Ett rejält toabesök och endast lättmjölk till frukost så är man hemma

Skänninge
Här sen Maj 2003

Ursäkta ytterligare ett inlägg på måla-temat.. Hagmans Carosol body elastic är i princip samma sörja som DB-axe, noisekiller och Peak-off. Dock billigare än dessa, dock dyrare än Swedac's.

Fördelen för dessa måla-produkter är väl att de dämpar vibrationer bra utan att väga så mycket som bitumen-mattor.

Citera
Skruva banåkabil
Ljudisolering?
<<   1, 2
8593 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande