Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 56682 besök totalt |
|
||||||
Monterad på bakaxeln
![]() Så här ser det ut när det är klart, lite låg fram ![]() Hjulinställning bakaxel, så att det att köra den ![]() Framaxel ![]() |
||||||
Då har bilen fått en polering samt montering av bursträvor samt montering av bälteinfästningar
![]() ![]() ![]() |
||||||
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 15 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.
![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Nu måste du väl ändå ha skrivit fel, kan väl ändå inte vara 25kg lättare ![]() ![]() Har du artikelnummret på Biltema batteriet vore jag riktigt tacksam, funderar själv på en batteriflytt. ![]() |
||||||
Har ändrat nu , det är 15 kg lättare, kan ej artikel nr men biltema 30 ah gräsklippare 499:-
|
||||||
Re:
15kg är ju också en jätte stor viktbesparing. Har för mig att mitt original batteri väger 12kg. Vad väger ditt original samt Biltema? |
||||||
|
||||||
|
||||||
Det enda denna tråd kan ge inspiration till är möjligtvis dårskap, jag undrar ibland hur man är funtad när man "förädlar" en så ny bil, men va fan tänka kan man göra senare i livet.
Trevlig Helg |
||||||
Re:
man kan ju också tycka att det är konstigt att en sån ny bil ska behöva förädlas för att ge det man vill ha!?!? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
Sant så sant, det är alltid trevligt med uppmuntringar |
||||||
Re:
Intressant installation och val av batteri. Har tänkt i samma banor med sänkt vikt och lägre tyngtpunkt men undrar själv om man vågar välja Biltema kvalité jämfört med ex.vis ett välkänt och i samanhanget välprövat ODYSSEY PC680 batteri? Vidare placeringen av både batteri och strömbrytare. Bör inte brytaren ligga i närheten av batteriet? Vad händer vid en fronalkollision om man som i mitt fall 996GT3RS som jag tycker skulle placerar batteriet i oroväckande närhet av bensintanken. Känns som om man placerar en tändhatt färdig att tryckas in i bensintanken och tändning får man då allt kortsluts vid en eventuell frontal smäll!? Vad anser ni experter? Mycket intressant och inspirerande tråd, ser fram emot att få se resultatet vart det lider. ![]() 996GT3RS _________________ Tommy Andersson GT3RS |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Re:
Har haft biltema batteriet i tidigare race porschar och det har funkat, inte för många starter för då drar det ur. Varför skall brytaren vara nära batteriet? Förstår inte riktigt din fråga ang batteriets placering? orginal batteriet sitter ju ovan tanken och det som lär släppa först vid en kolision lär ju vara locket som sitter under batteriet eller? som sagt är ingen expert men varför skulle detta inte funka? Batteriet sitter ju ungefär där på 993 samt 964 |
||||||
Re:
Jag tycker placeringen är smart ![]() Tänkte det fanns någon vän av ordning som hade synpunkter innan jag själv testar en liknande installation och det går väl åt nått extra kilo kabel. ![]() Beträfande placeringen av strömbrytaren hittade jag till odyssey nått som jag tyckte var intressant och mer eller mindre "bolt on" på batteriets originalplats på Porschen. http://www.rennline.com/Universal-Ba Sen har jag förstått att det skall vara 6 poligt och generatorkretsen skall slutas om den skall följa FIA krav. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Huvudströmbrytaren handlar väl om att utifrån kunna stänga av motorn, men även, utan ström finns ingen risk för gnistbildning som antänder ev. läckande bensin...!? ![]() _________________ Tommy Andersson GT3RS |
||||||
Idag var jag i Avesta hos JPC Composite och hämtade dörrarna, gick på lack på en gång så på måndag är det montering
|
||||||
En välmotiverad anledning till att placera huvudströmbrytaren nära batteriet är att om det skulle hända något så har du en strömförande kabel ända fram till huvudströmbrytaren. Jag skulle helt klart säkrat av +kabeln så nära batteriet som möjligt vid denna placeringen av huvudbrytare.
Intressant bygge, ska bli skoj att se i sommar. Tomas http://min911.blogg.se _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Då var Plastdörrarna ifrån JPC Composite på plats, en viktbesparing på 30 kg per dörr! 60 Kg totalt!
![]() ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 56682 besök totalt |