Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S 2007 PSCR Klass 3
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
56682 besök totalt
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Då kom Dhl och levererade ett paket



och så här ser det ut i lådan


_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Monterad på bakaxeln



Så här ser det ut när det är klart, lite låg fram




Hjulinställning bakaxel, så att det att köra den




Framaxel

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Då har bilen fått en polering samt montering av bursträvor samt montering av bälteinfästningar




_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
"Zebbe"
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 16



Ser riktigt bra ut! Kul att se den IRL

_________________
Sebastian Lindgren
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 15 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.



_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 25 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.


Nu måste du väl ändå ha skrivit fel, kan väl ändå inte vara 25kg lättare Sitter det lastbilsbatterier i Porsche

Har du artikelnummret på Biltema batteriet vore jag riktigt tacksam, funderar själv på en batteriflytt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Har ändrat nu , det är 15 kg lättare, kan ej artikel nr men biltema 30 ah gräsklippare 499:-

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
Har ändrat nu , det är 15 kg lättare, kan ej artikel nr men biltema 30 ah gräsklippare 499:-


15kg är ju också en jätte stor viktbesparing. Har för mig att mitt original batteri väger 12kg. Vad väger ditt original samt Biltema?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
22 kg org mot 7 biltema

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
22 kg org mot 7 biltema


Jösses! Ja tack då vet jag thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Hmm, den här tråden ger inspiration....

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Det enda denna tråd kan ge inspiration till är möjligtvis dårskap, jag undrar ibland hur man är funtad när man "förädlar" en så ny bil, men va fan tänka kan man göra senare i livet.

Trevlig Helg

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
Det enda denna tråd kan ge inspiration till är möjligtvis dårskap, jag undrar ibland hur man är funtad när man "förädlar" en så ny bil, men va fan tänka kan man göra senare i livet.

Trevlig Helg


man kan ju också tycka att det är konstigt att en sån ny bil ska behöva förädlas för att ge det man vill ha!?!?


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
JOHNNY RUBBER skrev:
Det enda denna tråd kan ge inspiration till är möjligtvis dårskap, jag undrar ibland hur man är funtad när man "förädlar" en så ny bil, men va fan tänka kan man göra senare i livet.

Trevlig Helg


man kan ju också tycka att det är konstigt att en sån ny bil ska behöva förädlas för att ge det man vill ha!?!?



Sant så sant, det är alltid trevligt med uppmuntringar

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
wicit
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 4



Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 15 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.




Intressant installation och val av batteri.

Har tänkt i samma banor med sänkt vikt och lägre tyngtpunkt men undrar själv om man vågar välja Biltema kvalité jämfört med ex.vis ett välkänt och i samanhanget välprövat ODYSSEY PC680 batteri?

Vidare placeringen av både batteri och strömbrytare. Bör inte brytaren ligga i närheten av batteriet?
Vad händer vid en fronalkollision om man som i mitt fall 996GT3RS som jag tycker skulle placerar batteriet i oroväckande närhet av bensintanken. Känns som om man placerar en tändhatt färdig att tryckas in i bensintanken och tändning får man då allt kortsluts vid en eventuell frontal smäll!? Vad anser ni experter?

Mycket intressant och inspirerande tråd, ser fram emot att få se resultatet vart det lider.

996GT3RS

_________________
Tommy Andersson
GT3RS
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Det är väl detta batteri du köpt?
80-2302 449 kr

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Re:

wicit skrev:
JOHNNY RUBBER skrev:
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 15 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.




Intressant installation och val av batteri.

Har tänkt i samma banor med sänkt vikt och lägre tyngtpunkt men undrar själv om man vågar välja Biltema kvalité jämfört med ex.vis ett välkänt och i samanhanget välprövat ODYSSEY PC680 batteri?

Vidare placeringen av både batteri och strömbrytare. Bör inte brytaren ligga i närheten av batteriet?
Vad händer vid en fronalkollision om man som i mitt fall 996GT3RS som jag tycker skulle placerar batteriet i oroväckande närhet av bensintanken. Känns som om man placerar en tändhatt färdig att tryckas in i bensintanken och tändning får man då allt kortsluts vid en eventuell frontal smäll!? Vad anser ni experter?

Mycket intressant och inspirerande tråd, ser fram emot att få se resultatet vart det lider.

996GT3RS



Har haft biltema batteriet i tidigare race porschar och det har funkat, inte för många starter för då drar det ur.

Varför skall brytaren vara nära batteriet?

Förstår inte riktigt din fråga ang batteriets placering? orginal batteriet sitter ju ovan tanken och det som lär släppa först vid en kolision lär ju vara locket som sitter under batteriet eller?

som sagt är ingen expert men varför skulle detta inte funka?

Batteriet sitter ju ungefär där på 993 samt 964

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
wicit
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 4



Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
wicit skrev:
JOHNNY RUBBER skrev:
Då har det välkända biltema åkgräsklippar batteriet kommit i, samt nedmonterat ca 60 cm samt 15 kg lättare än org, har även dragit och kopplat in det elektroniska huvudströmbrytaren. men har ej hunnit kolla funktionen.




Intressant installation och val av batteri.

Har tänkt i samma banor med sänkt vikt och lägre tyngtpunkt men undrar själv om man vågar välja Biltema kvalité jämfört med ex.vis ett välkänt och i samanhanget välprövat ODYSSEY PC680 batteri?

Vidare placeringen av både batteri och strömbrytare. Bör inte brytaren ligga i närheten av batteriet?
Vad händer vid en fronalkollision om man som i mitt fall 996GT3RS som jag tycker skulle placerar batteriet i oroväckande närhet av bensintanken. Känns som om man placerar en tändhatt färdig att tryckas in i bensintanken och tändning får man då allt kortsluts vid en eventuell frontal smäll!? Vad anser ni experter?

Mycket intressant och inspirerande tråd, ser fram emot att få se resultatet vart det lider.

996GT3RS



Har haft biltema batteriet i tidigare race porschar och det har funkat, inte för många starter för då drar det ur.

Varför skall brytaren vara nära batteriet?

Förstår inte riktigt din fråga ang batteriets placering? orginal batteriet sitter ju ovan tanken och det som lär släppa först vid en kolision lär ju vara locket som sitter under batteriet eller?

som sagt är ingen expert men varför skulle detta inte funka?

Batteriet sitter ju ungefär där på 993 samt 964


Jag tycker placeringen är smart thumbs up

Tänkte det fanns någon vän av ordning som hade synpunkter innan jag själv testar en liknande installation och det går väl åt nått extra kilo kabel.

Beträfande placeringen av strömbrytaren hittade jag till odyssey nått som jag tyckte var intressant och mer eller mindre "bolt on" på batteriets originalplats på Porschen.

http://www.rennline.com/Universal-Battery-Mount-Kit-odyssey-680-Switch . . . .

Sen har jag förstått att det skall vara 6 poligt och generatorkretsen skall slutas om den skall följa FIA krav.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18455&sid=c099dda6b87169bd6 . . . .

Huvudströmbrytaren handlar väl om att utifrån kunna stänga av motorn, men även, utan ström finns ingen risk för gnistbildning som antänder ev. läckande bensin...!?

_________________
Tommy Andersson
GT3RS
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Idag var jag i Avesta hos JPC Composite och hämtade dörrarna, gick på lack på en gång så på måndag är det montering

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



En välmotiverad anledning till att placera huvudströmbrytaren nära batteriet är att om det skulle hända något så har du en strömförande kabel ända fram till huvudströmbrytaren. Jag skulle helt klart säkrat av +kabeln så nära batteriet som möjligt vid denna placeringen av huvudbrytare.

Intressant bygge, ska bli skoj att se i sommar.



Tomas
http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Då var Plastdörrarna ifrån JPC Composite på plats, en viktbesparing på 30 kg per dörr! 60 Kg totalt!





_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S 2007 PSCR Klass 3
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
56682 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande