| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
RWD front- vs mitt-monterad motor ? för o nackdelar ?
|
5021 besök totalt |
|
Re:
Bygger du egna armar osv måste du ju räkna fram alla vinklar, se till att de är lika på båda sidor osv osv osv, en hel del jobb! Tänk dig att du kapar Civien vid torpeden, kapar ett hål i golvet på Integran, lyfter integran över fronten från civien, svetsar fast så är du klar! Väldigt grovt förenklat dock Personligen tror jag den varianten är relativt smidig med tanke på operationen!
Ang mittmotor, se på varenda mer renodlad racer, från säg Le mans! Alla har mittmotor, nu kommer jag inte på några nya men se på Ford GT40, Lola T70 osv, mittmotor för hela slanten
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
är en i us som gjort de där o tyvär inte så enkelt som de låter..
ska få skiten rakt me. O "passas in" . ser dessutom för jäkligt ut :/ tråd till de bygget: http://www.honda-tech.com/showthread _________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Re:
otroligt inspererande sida... känns som jag både blivit övertygad och inspererad om att ha motorn bak. hittade ett projekt till på en golf som byggt precis i min tanke. http://forums.vwvortex.com/zerothrea hittat en motor jag lagt bud på oxå får la se hur de utveklas. mer insperation o ideér tas gärna emot.
_________________ Linus Eriksson Honda Nörd ! |
||||
|
Ska du åka seriöst fort finns det, som motorhistorien också visar, bara mittmotorplacering att välja på. Frontmotor är egentligen bara ett sätt att få vettigt lastutrymme.
Tvärställd motor ger en nästan oändlig valmöjlighet när det gäller vxllådor, eftersom så gott som alla tråkiga familjebilar har tvärställd frontmotor och framhjulsdrift. _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||
|
_________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
|
Re:
Tror du missat en av de framgångsrikaste bilarna i historien och nutid, den påstås vara felkonstruerad men går trots det förbaskat fort. Felstavat. _________________ Filip Bergbom-Wallin |
||||
|
Re:
Entypsklasser kan man väl inte räkna, då är ju Mazdorna lite svårslagna (om man tittar på USAmarknaden)...
|
||||
|
Men porsches första prototyp hade ju mittmotor den också. Dom bytte ju till svansmotor på 356an för att kunna använda fler av typ1ans hjulupphäningsdetaljer. seda har det ju fortsatt. Klart att det går att göra en snabb svansmotorbil, det finns ju massvis med fler parametrar som avgör om du blir framgångsrik eller inte, men om du ser överlag så är i princip alla bilar som är byggda enbart för att gå fort mittmotorbilar..
"You can't make a race horse out of a pig-but you can make an awful fast pig."
(fast corvette och aston martin, och delvis ferarri har ju valt en annan lösning, och dom går ju rätt bra dom med )
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
då var de igång...
var iväg o köpte en k20a2 me tilbehör idag. bara få till garaget innan kapen sätts i karossen. ska beställa nya sfro boken så fort den lanseras på deras sida. även väghålningsboken kommer beställas inom kort. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
||||
|
och de flesta riktigt snabba bilar har 55 - 60 % av vikten på bakhjulen. Porsche 911 och Lotus Elise har nästan identisk viktfördelning även om den ena har svansmotor och den andra mittmotor, och det är nog ingen slump att det är så. Kolla gvad exempelvis en del sanabba Ferrasae ex F40 har för viktfördelning. Formel 1 bilar har ca 55 % av vikten bak. Mer vikt bak än fram ger som tidigare sagts en del egenskaper som är bra för att köra fort. Mittmotor har ju dessutom fördelen av att du får mer vikt i centrum i bilen och därmed kvickare reaktioner. Det finns ju dem som säger att Porsche Cayman (ca 55 - 45) är en bättre sportbil än 911 ( ca 60 - 40). Motorn precis framför bakaxeln, med övrig utrustning placerad för en viktfördelning nära 55 -45 är nog ganska nära.
_________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||
|
höjer vi tråden igen...
har börjat öppna upp o passa in motorn där bak. har dock börjat tvivla på om jag ska behålla hondas bakvagn. bakvagnen funkar säkert toppen ihopa med rwd efter de jag lyckats lära mig genom sökande på nätet.' enbart trailingarm bussningen som får bytas till en stum för att inte arbeta baklänges vid belasting fårn drivingen. så förlorar lite av sin "finhet" med toe vid inbroms mm. men den tar en fruktansvärd plats. kanske skulle bli enklar och bygga en ny med dubbla a-armar.. dock förlite påläst just nu om vinklar för en bakvagn likt de jag skulle behöva. kanske dubbla a-armar är onödigt mycke. kanske räcker med en typ e30 så som dom bygger zcars (minis med rwd) många frågor hoppas ni årkar me dom
||||
|
||||
|
har inte dessa mc pässon ?
en framvagn bak är inget säkert bra. tror dock att jag setbilen i fråga
ett vitt bygge om jag intem isminer mig helt. ? ingen som har ideér elelr tycke i mina bilde i projekt tråden :o
||||
|
Re:
och sen blev vi utsatta för 911or i mångamånga år!
|
||||
|
Re:
Renault clio v6 har mitt motor där har dom löst skiljeväggen lite enkelt förklarat, flytta frambaksätet ryggstöd framför motorn och förläng hatthyllan så att motorn bara blir isolerad och inte helt avskild med en tät vägg.. En del bilar fwd med tvärställt använder en subframe där hela drivpaketet fjädring och styrning monterat, om man tar en sådan lösning och monterar i baksätet, bygger 2 fjädertorn och stelopererar styrningen, har man snabbt en fungerande mittmotor lösning _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
RWD front- vs mitt-monterad motor ? för o nackdelar ?
|
5021 besök totalt |