Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Suzukimotor vill inte skapa oljetryck.
2121 besök totalt
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

En helt nybyggd motor (med nya oljepumpsdrev som inte verkar gå att montera felaktigt) kan inte bygga upp något oljetryck alls. Jag provade först ett par gånger att veva runt på startmotorn, utan framgång. Då jag har flyttat ut oljefiltret en bit så demonterade jag slangen som kommer ut från oljefilterförflyttaren för att kolla om jag ens hade någon olja där. Några försök till på starten gav ingen olja alls.

Så jag testade att fylla upp denna slang (för att få in olja i pumpen), och drog ett par varv på starten igen. Yes..., nu kommer det till slut olja, och jag tryckte tummen över änden på slangen för att se om det blev något tryck. Men icke då...

Bort med oljetråget för att kolla om det är några konstigheter med pickupen eller reduceringen, men där verkar allt vara som det ska.

Med mycket folk runtomkring så sade sig flera ha haft liknande problem med att få upp trycket i en motor som helt varit tom med olja. Volvos, Nissans, och speciellt Supror (som alla har samma typ av pump). Till slut hade mer eller mindre samtliga provat att starta motorn, och faktiskt löst problemet.

Det är inte direkt tilltalande att göra på detta viset, men vad har ni för erfarenheter i ämnet?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

går det inte köra pumpen löst med borrmaskin? då sliper du veva runt motorn.

Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
går det inte köra pumpen löst med borrmaskin? då sliper du veva runt motorn.

Den sitter likt dom motorer jag nämnt monterad direkt på veven, tyvärr..

Stockholm
Här sen Dec 2006

Swiftmotorn har en fjäderbelastad ventil direkt efter oljepumpen som skickar tillbaks överskottsolja så att trycket inte blir för högt.

Kan den ha kärvat, eller om du haft isär det och glömt montera fjädern. Då går i princip all olja i retur.

/Peter

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

pelle17B skrev:
Swiftmotorn har en fjäderbelastad ventil direkt efter oljepumpen som skickar tillbaks överskottsolja så att trycket inte blir för högt.

Kan den ha kärvat, eller om du haft isär det och glömt montera fjädern. Då går i princip all olja i retur.

/Peter

Jag nämde i mitt första inlägg att denna ventil hade kontrollerats Den har demonterats från en lös pump (för kontroll av funktion), samt direkt från den gällande motorn för inspektion. Pumpens utgångskanal (alltså den som denna ventil är ansluten till) har tryckbelastats baklänges, utan läckage.

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tilläggas ska att jag vid ett tidigt skede provade att sätta undertyck på ledningen från oljepumpen för att på så sätt jobba upp olja från tråget.. Jag märkte då att det inte gick att hålla undertryck, utan att det någonstans läckte in luft. Jag trodde att jag var någonting på spåren, men med en jämförelse från den lösa pumpen där även den vägrade hålla tätt så antog jag att det var normalt.

Stockholm
Här sen Dec 2006

Ahh, läste första inlägget lite slarvigt.

Du har alltså oljetryck fast det kom efter rätt lång tid? Är det så du menar??
Tolkade det först som att du inte fått upp tryck alls.

Jag har också en Swiftmotor och fick nöta rätt länge på startmotorn innan den byggde tryck när motorn varit isär.

Har inget direkt tips på hur man slipper nötandet dock.

/Peter

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

pelle17B skrev:
Ahh, läste första inlägget lite slarvigt.

Du har alltså oljetryck fast det kom efter rätt lång tid? Är det så du menar??
Tolkade det först som att du inte fått upp tryck alls.

Jag har också en Swiftmotor och fick nöta rätt länge på startmotorn innan den byggde tryck när motorn varit isär.

Har inget direkt tips på hur man slipper nötandet dock.

/Peter

Jag har efter att få hjälpfylla pumpen äntligen fått den att pumpa, men den verkar inte bygga upp något tryck. Det är där jag befinner mig nu, rådvill å allt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Suzukimotor vill inte skapa oljetryck.

Urban Granberg skrev:
En helt nybyggd motor (med nya oljepumpsdrev som inte verkar gå att montera felaktigt) kan inte bygga upp något oljetryck alls. Jag provade först ett par gånger att veva runt på startmotorn, utan framgång. Då jag har flyttat ut oljefiltret en bit så demonterade jag slangen som kommer ut från oljefilterförflyttaren för att kolla om jag ens hade någon olja där. Några försök till på starten gav ingen olja alls.

Så jag testade att fylla upp denna slang (för att få in olja i pumpen), och drog ett par varv på starten igen. Yes..., nu kommer det till slut olja, och jag tryckte tummen över änden på slangen för att se om det blev något tryck. Men icke då...

Bort med oljetråget för att kolla om det är några konstigheter med pickupen eller reduceringen, men där verkar allt vara som det ska.

Med mycket folk runtomkring så sade sig flera ha haft liknande problem med att få upp trycket i en motor som helt varit tom med olja. Volvos, Nissans, och speciellt Supror (som alla har samma typ av pump). Till slut hade mer eller mindre samtliga provat att starta motorn, och faktiskt löst problemet.

Det är inte direkt tilltalande att göra på detta viset, men vad har ni för erfarenheter i ämnet?

Det är inte helt ovanligt med helt tomma motorer och ny eller rengjord oljepump att trycket inte startas. Brukar ofta behöva varvas 2-3tusen varv för att få tillräcklig sugeffekt från pumpen så den börjar suga upp oljan.
Det du kan prova är att fylla pumpen med olja vid hopmonteringen, kan fungera bättre.

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:

Det är inte helt ovanligt med helt tomma motorer och ny eller rengjord oljepump att trycket inte startas. Brukar ofta behöva varvas 2-3tusen varv för att få tillräcklig sugeffekt från pumpen så den börjar suga upp oljan.
Det du kan prova är att fylla pumpen med olja vid hopmonteringen, kan fungera bättre.

Ja det är väl nästan detta som jag vill få bekräftat då flera i min närhet har nämnt detsamma, och att det skulle kunna få mig att må bättre då det är dags för tändstiften att börja göra sitt

Som du säger så kommer jag i sådant fatt göra vad som går för att fylla upp samtliga kanaler med olja innan..

Stockholm
Här sen Dec 2002

Urban Granberg skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Ja det är väl nästan detta som jag vill få bekräftat då flera i min närhet har nämnt detsamma, och att det skulle kunna få mig att må bättre då det är dags för tändstiften att börja göra sitt

Som du säger så kommer jag i sådant fatt göra vad som går för att fylla upp samtliga kanaler med olja innan..

Du kan väl trycka in lite olja via oljefiltersslangen, som du börjat, men istället för att låta gravitationen jobba, tryck i det med lite övertryck kanske kan funka så hela pumpen fylls.

Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Westfield skrev:
Urban Granberg skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Du kan väl trycka in lite olja via oljefiltersslangen, som du börjat, men istället för att låta gravitationen jobba, tryck i det med lite övertryck kanske kan funka så hela pumpen fylls.

Jag har hällt i olja i slangen, vridit motorn baklänges varvid man ser att oljan går tillbaka mot pumpen, fyllt på mer olja, om och om igen...

Dock så har jag inte gjort nya försök på startmotorn vid alla tillfällen, utan bara för att se vad som händer.

Stockholm
Här sen Dec 2006

Det skall sitta en o-ring vid oljepickupens anslutning mot pumpen. Du har inte missat den så att den drar luft i stället för olja?

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

pelle17B skrev:
Det skall sitta en o-ring vid oljepickupens anslutning mot pumpen. Du har inte missat den så att den drar luft i stället för olja?

Då jag märkte att det inte gick att skapa något undertryck så var det precis vad jag trodde felade, men med pickupen demonterad och en tumme över hålet så "läcker" det fortfarande någonstans.

Återigen så bär den sig likadant åt som en lös pump jag har på sidan, så det behöver inte innebära att något är fel, resonerar jag...

Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

pelle17B skrev:

/Peter

Jag frågar mig om det är möjligt att montera ihop pumpen fel, då det slog mig en sak. Likt din bild så ser jag att du har dragit ett streck över dreven, och om jag tittar på min lösa pump så har jag små markeringar i dom två dreven.

Det känns ju föga otroligt i och med att allting förändras i och med att motorn roterar, men någon funktion bör väl dessa markeringar fylla?

Stockholm
Här sen Dec 2006

Jag drog strecken för att kuggarna skall hamna i samma läge där de en gång slitit in sig då motorn gått tidigare. Jag tor inte att det spelar någon roll på nya drev.

I suzukis servicemanual står bara att man skall stoppa tillbaks dreven så att de snurrar åt samma håll som innan. Inget om några markeringar.

om du PM ar din mailadress kan jag maila manualen. Där står alla mått man skall kolla för att se att pumpen är ok.och proceduren för att ta isär/sätta ihop.

/Peter

Gagnef
Här sen Mar 2004

Eftersom pumpen har 9 tänder och 10 luckor kommer strecken att förflytta sig inbördes för varje varv pumpen snurrar .
Hälsningar

Forshaga
Här sen Dec 2002

Prova att ta ur stiften...och koppla 24 volt på startmotorn. så det blir lite fart på grejorna.(se till att den är bortkopplad från övriga bilen.)

hur ser pickupen i tråget ut ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Idag löste sig problemet till slut, och troligtvis så orsakades det av att det någonstans låg kvar luft som hade lite svårt att försvinna. Med stor sannolikhet hade det fungerat bra att starta motorn för att få lite mer ork i pumpen, men nu känns allting lite bättre

2121 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande