Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2592 besök totalt |
Att testa vad viktförflyttning kan ge
Tänkte få en lite uppfattning av hur stor förändringen i vikt mellan fram & bak kan bli om man flyttar förare respektive motor & vx-låda. Kan denna enkla uppsättning för ett litet test ge nått resultat som speglar vad som händer när jag flyttar komponenter i bilen. Tänkte ta en lång aluprofil & lägga mellan 2 st vågar som är nollade. Profilen ligger i våg. och är lika lång som hjulbasen på bilen mellan punkterna vilken den vilar på vågarna. Lägger jag sen en 1kg skivstångsvikt i mitten så får jag 0,5 kg per våg. om jag sedan flyttar vikten 20cm bakåt så får jag en viss förändring frågan är detta kommer att ge mig en hyfsad uppfattning om vad som kommer att hända när jag börjar flytta förare ,motor,vxlåda bakåt i bilen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Att flytta fram hjulen; 'ger ~ samma resultat som att flytta bak hela bilen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Så länge man flyttar saker längsledes; 'är matematiken tämligen enkel:
om du på en bil med hjulbasen (b) flyttar en massa (m) sträckan (s); 'kommer lasten på den ena axeln att öka med m*s/b. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Äsch, det blev fel, ibland har man otur när man tänker. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Det är ett ordspråk som stämmer bra på många jag känner..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2592 besök totalt |