Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1301 besök totalt |
Men då tar jag med mig hem till oss båda nästa gång. Det kommer gå bra för jag har en "skumpa" ![]()
Egentligen har vi väl alla inte haft någon legitim ursäkt att posta här - det är därför det inte blivit nåt? För iaf jag tänker på Ringen flera ggr/dag - men så är jag ju nörd också. Så, Anders - låt höra om sydslingan! ![]() Mvh/Micke - som skall nu skall starta en annan Nördschleifetråd! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
OK, Det var något år sedan - vi var nere ett gäng på den traditionella höstresan. Banan var stängd en halvdag och på programmet stod "Finna Sydslingan". Utrustade med kartor drog vi iväg i karavan och efter en del dividerande hittade vi fram till bitar av en övergiven Sydslinga. Bilarna parkerades och vi började gå "neråt". Beläggningen var dålig, banan smal och träden växte in över banan. Efter ett par hundra meter tog det slut i en hög av gamla uppbrutna banrester. Det var delar av dessa rester som släpades hem som troféer! Vi såg att banan även fortsatte "uppåt". Banan verkade där mycket finare och bredare, tillträdet med bil var dock avspärrat men en rejäl låst bom. Vi gick i åtskilliga hundra meter uppför och slogs av hur fin banan var. Troligen används den som parkeringsplats under de stora arrangemangen. Nåväl, snart spirade tanke om att inte bara gå på Sydlsingan utan också köra där! ![]() ![]() Därefter vidtog förstås en rekognoseringskörning från botten till top och ner igen. Sedan var vi redo för RACE! ![]() Jag hade förmånen att vara passagerare i GT3:a och då dess förare har en del rallytakter kvar så gick det snart tämligen raskt på den kanske 700 meter långa sträckan. Vid tredje försöket var vi nog uppe i dryga 160 knuttar uppför backen med trädstammarna kittlande nära! ![]() Som tur var avbröt vi när det var som roligast och förslaget om att återvänd nästa dag - utan råttsoffor och med stoppur i handen - röstades ner. Helt klart en höjdar grej för oss som var med! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har bara gått längs den gamla südschleifesträckan.
Men det är verkligen fascinerande att se hur häckarna växt upp till höga träd och på så sätt skapar gigantiska väggar. ![]() Att köra uppför den sträckan ända nerifrån Müllenbach upp till SüdKehre måste ha varit oerhört frustrerande för förare med motorsvagare bilar. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag har också åkt den delen som Anders skriver om, och det var juli 2002, när frun och jag var nere på
![]() Då var bommarna öppna så det var bara att köra in, det var en riktig nostalgitripp tyckte jag. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Håller med! Har du någon uppfattning om den uppförsbacken är "värre" än den som är uppför Kesselchen? Den på sydslingan borde väl nästan vara längre men kanske inte lika brant, eller? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Här finns det lite bilder: http://www.nurburgring.org/sudschlei Är bilderna tagna samtidigt som du var där, Anders? Själv har jag bara kört den delen som numera är allmän väg, men det blir kanske en lite expedition nästa gång man åker ner... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Nej dessa är tagna ett par år tidigare men visar ganska väl hur det ser ut. Egentligen borde man emigrera - sätta sig nere i byn och skriva en bok om Ringen. Tänkt dig att intervjuva gamla gubbar på 80 bast som var med när det begav sig. Få fram alla olika historiska detaljer och alla skrönor och sanna rövar historier som det måste finnas hur mycket som helst av. Det är ju faktiskt märkligt tomt på verk av det slaget. Det mesta är på tyska och inte översatt. I racing literaturen så hittar man massor av hänvisningar till Ringen men det handlar ju då om att man egentligen besrkiver något annat typ, Fangio eller silverpilarna, och ringen blir då bara en episod av många. Det gjordes en trevlig bok till 75 års jubileet - den försöker jag traggla mig igenom. Synd att tyskan är så usel och att verkligheten inte tillåter att man blir författare.... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Sydslingans uppförsbacke är mycket brantare och kortare än Kesselchen. Kesselchen upplever jag inte som speciellt brant! Men däremot är den ju väldigt lång och seg i en motorsvag bil. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag inbillade mig att det var tvärtom men så har jag ju inte samma koll som du! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1301 besök totalt |