Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11038 besök totalt |
Gröngölingsfrågor Locost
Som komplett idiot på ämnet Locost och Seven är jag bara tvungen att ställa lite grundläggande frågor då jag finner dessa konstruktioner fruktansvärt roliga och spännande. * Går det att, likt en Seven, att gatregga en Locost så man inte behöver någon dragbil och biltransportsläp? * Var finner man sidor om vad det finns för begränsningar och "tips" på vägen om man sätter igång med ett bygge för att det ska vara möjligt för gatreggning? * Vad är det man behöver ordna själv utöver de prylarna man köper från Locost i Norge? Mycket flummiga frågor, jag vet, men om man inte frågar får man inget veta. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Det borde väl inte vara någon omöjlighet, inte för att jag är expert på gatregistrering... men logiskt sett så borde det gå som ombyggt fordon.
Fast du lär då vara tvungen att montera att par saker som dom andra tävlingsfordonen inte har typ framljus och blinkers.... Men kontakta Gustav "TheRealPinto" Ulander... han är ju expert på sådana frågor såsom SFRo represetant. I övrigt tror jag att Rune Naess är bättre att besvara exakt vad du behöver mer än vad som ingår.... Och det svaret kommer nog snart. |
||
Hei Claes
De fleste Locoster som er byggd i Sverige er byggd for å gå på gaten. Dere har i motsetning til oss i Norge denne muligheten. Da vi ikke kan gjore dette så vet jeg ikke så mye om dette, men det jeg kan si er at det ikke er noe problem å bygge en som kan brukes til begge deler. Du finner nok alt du trenger å vite på diskusjonsforumet til Locost Sverige. www.monkeytoys.com/locost _________________ Rune Næss |
||
Hej
Rune har redan pekat på den etablerade svenska Locostsidan och där finns det mesta i tips etc. som du behöver för att bygga. Eftersom den besöks av personer i alla stadier (från drömmare till de som redan kör bilarna, plus jag själv) ger den mycket bra information. Rekommenderas starkt om du är sugen :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ungefär vilka varvtider skulle de snabbaste bilarna ligga på en blandad bana som Gelleråsen?
Jag har för mig att de var ganska snabba relativt DTC på Jyllandsringen, så de borde väl gå ganska bra, antar jag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Hei Anders
Du har helt rett i at rundetidene er veldig bra, jeg har desverre ingen tider fra gjelleråsen selv om vi trente mye der sist år. Men her er beste rundetid fra en del andre baner. Jyllandsringen - 1.15.33 Våler - 1.00.01 Rudskogen - 1.02.45 Knutstorp - 1.05.43 Når det gjelder Knutstorp så er tilhorer tiden den raskeste Danske sjåforen Jan Kalmar som har Knutstorp som sin hjemmebane og er 1,5 sek raskere enn neste mann. På de andre banene ligger de fire fem beste innenfor samme sekund. Det er viktig å merke seg at de bilene som er raskest ikke er noen super biler men har super sjåforer. Min bil er identisk med den som vant mesterskapet i år, og det er en bil som er helt standar med motorsykkelmotor på 1000m3. _________________ Rune Næss |
||
OK, tackar för svaret, Rune. 1:05.43 på Knutstorp är väl ett par sekunder efter de snabbaste kvaltiderna för STCC, så det är ju tämligen snabbt.
En tanke vore om någon skulle vilja köra långlopp med sin locost när man ändå är på plats. Då är det väl klass 4 som gäller, antar jag? Frågan är om man har någon chans mot de andra klass 4-bilarna? Man bör ju kunna ha tämligen mjuka slicks med den låga vikten, samt att tankstoppen troligen blir färre. Men räcker det till? På långsamma och kurviga banor bör det inte vara allt för långt ifrån, tycker jag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Langlop er veldig interesangt.
Den Danske klubben har hvert år et lop på Knutstorp som avsluttes med et 2 timers lop, og i Norge slutter vi sesongen med et tre timers på Våler. hvis vi skal kjore i SLC's vanlige oppsett så må det være som du sier i kl 4 men der tror jeg vi blir for små. Vi har gjort en tilpassning i regelverket nettopp for å kjore langlop, bensintankene våre er på 20-25 liter og nå står det i regelverket at vi kan ha 25 l pr tank. På denne måten kan vi sette inn en ekstra tank når vi kjorer langlop. Jeg har snakket med Fredrik om det med langlop og det vil bli noen langlop som vi kan delta i som egen klasse, de to jeg har nevnt og muligens noe i SLC. _________________ Rune Næss |
||
Hei Anders Y
Jeg var på Gjelleråsen og testet min Locost m/ZX12R motor tidlig i 2002 som et ledd i utviklingen av bilen. FOR bilen var ferdig utviklet kjorte jeg (60år) på 1.17.42. En yngre sjåfor provde bilen i 3 runder og gjorde 1.17.06. dvs med en SJÅFOR på bilen i dag (neste år) vil en kunne kjore på 1.14 - 1.15. Vi gleder oss til å teste til våren. |
||
Var det denna bil? Den gick väldigt bra men det var ju tidvis lite blött. ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Nei det der er min bil og det er ikke annet å vente at vi fikk gode rundetider når vi kjorte banen på tvers.
Dette er Kjetil Berntsen som kjorte JTCC i 2000 - 2001 og min bil i 2003. Vi var på en del treninger der,men jeg finner ikke igjen noen tider fra torr bane. I og med at du har dette bildet så har vi sikkert mottes, da det var en del Super Seven der spesielt den gangen det regnet. Da kjorte vi jo rene Locost/Super Seven pass. _________________ Rune Næss |
||
Japp det var den första maj 2002. Jag (blå bil), Jan Brolund (gul bil), Anders Eriksson (grön bil) och Mathias Dahlin (orange) var där. Det hällregnade men torkade upp vartefter.
Bilder finns på följande länk: http://www.idetek.se/se7en/blue/td/geller1maj02/index.html Det gick inte vidare fort då för mig om vi uttrycker det milt. Jag hann överhuvudtaget inte med Brolund och rundade på kanske 1,20. Bilen var inte vidare bra inställd. Idag så går den väl runt på 1.16,4 med Kumho V700 och mig bakom ratten. Byter du chaufför så går det säkert snabbare. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Det är en Caterham Superlight men med standard 1.8 K-maskin. Effekt enligt Caterham 126 hk men jag ha ett annat motorstyrningssystem med bättre mappning så den ger lite mera, nåkon hk mer. Har även en rejsmaskin som jag aldrig gjort klar. Ännu. ;-) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Ja jag hade planerat att eventuellt köra med den i Roadsport A men det känns som att den är lite för fin att rejsa med. Jag har dock lite andra planer för rejsmotorn.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Det enkleste og billigste i en Locost er helt klart en motorsykkelmotor. Jeg kjorer med Yamaha R1 som koster ca 15000 for en med alt elektriske og annet utstyr som trengs. I tillegg så har jeg med meg en motor i reserve som jeg gir 8 - 10000,- uten utstyr. Dette er veldig fint da det tar meg ca 1 time og bytte motor, og hvis det da skjer den minste ting med motoren så skifter jeg motor. Da har jeg god tid til å rette feilen når jeg kommer hjem. Og selv om jeg har skiftet noen motorer så har jeg bare havarert en på tre år, den kjorte jeg "tom" for olje på et lang lop. R1 har vist seg å være en veldig bra motor, og jeg har ca 165 hk etter at jeg har skiftet til et kit jeg fikk fra TTS med nytt luftfilter, dyser og nåler. Eksosmanifoilen har jeg bygd selv og bruker standar lydpotte.
_________________ Rune Næss |
||
"Boken"
Har beställt och fått (3 dagars leverans) Ron Champions bok "Build your own sports car..." från Amazon i England. De har den till rabatterat pris på knappa 13 pund (Hardcover). Med frakt och diverse avgifter slutar notan på 242 hemma i brevlådan i Varberg men det är ändå 114 Skr mindre än butikspriset hos Margie. Nu gäller det bara att bli av med Volvon (http://w-racing.com/4sale.htm) så att jag får in grundplåten för chassiköp. _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||
MC-motorer och chassi
Hej Rune Vilka motorcykelmotorer kan du rekommendera eller ska man akta sig för? Är det någon modell/fabrikat som har bättre växellåda än någon annan? Hur gör man med kopplingen, måste den bytas mot någon förstärkt? Hur gör man med backväxel, finns det färdiga kit till olika motorer? manuella, elektriska, vad är att föredra? Vad måste man generellt tänka på, se upp med ifall man använder en motorcykelmotor? En annan fråga gäller chassi. Har sett att t ex Luego http://www.luegosportscars.com/ säljer "billiga" chassin. Dessa är inte godkända i vare sig Norge eller Danmark vad jag förstår men skulle det kunna funka i Sverige tror du? Är det nått fel på detta fabrikat? Från Luegos webb "Chassis (box-section spaceframe with suspension mounting brackets, brake pipe brackets front & rear, hand brake brackets, rad brackets, steering brackets, bulk heads, petrol tank bracket, steering column bracket,) Total £465 + VAT Å andra sidan... om man svetsar ramen själv, vilka stålkvaliteter får man använda? Måste det var exakt de dimensioner på alla rör som anges i "boken" eller kan man använda profiler som är ett par mm grövre? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11038 besök totalt |