Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (2497 totalt) |
Opel Astra GSi 2.0 16v -92
Tänkte ta å lägga upp min nyinköpta bil här. Det är en Opel Astra GSi 2.0 16v -92:a Jag har planer på att testa att köra bana samt konbana i år. Bilen kommer att användas dagligen samt till det ovan. Det som är gjort med bilen vad jag vet/fått reda på. Motor: c20xe med några Enem kammar, justerad (ej riktigt mappad) av Mattsson år 2002, mappning skall göras i vår/sommar är det tänkt. Extraktorgrenrör och öppet filter, annars original för tillfället. Förr förra ägaren sa till förra ägaren att det skulle vara 195hk i den, men det vet jag inget förens efter bänkning. Väghållning: Sänkt runt om med okända fjädrar Hårdare stötdämpare av okänt märke Fjäderbensstag fram, skall byggas eller köpas ett att sätta bak också Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva om bilen för tillfället. Bilder kommer så fort jag har tvättat den och tagit lite kort på den, kom hem med den idag Måndag kl. 21.00 så jag har inte hunnit med fotograferingen än ![]() Tips och trix angående dessa bilar mottages mer än gärna, antingen här i tråden eller via PM. Även tips om bra banåkar tillfällen mottages. Här kommer ett par bilder, ska ta bättre någon dag. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilderna blev inte så bra pga. att det är för soligt på uppfarten för å ta med mobilkamera. Den är röd och ingen färgskillnad någonstans som det annars kan se ut till att vara :P Å så behöver den en rejäl med svamp :P /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Jasså det var du som köpte den
![]() Satt och kollade på den på blocket... Dock låter 195hk mycket... Men dessa GSi motorer går grymt bra... Nåt att kolla upp är om du verkligen tjänar på öppna filtret, vet att många har fått sämre pga av detta. Så var det iaf på min Kadett GSi. En riktig mappning och på med Toyo R888 och du kommer ha skit kul bil på kon/ban körning! _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||
Re:
Japp det va jag ![]() Ja, 195hk låter lite väl faktiskt, men enligt Mattsson så ska den vara justerad och några Enem kammar i den, om det är denna bilen som han har för sig att det är. Men det blir nog en riktigt mappning och bänkning till sommaren ![]() Tyvärr så är det ju ett biltemafilter som sitter där, hade nog varit bättre med något annat eller ett insatssportfilter i en originalburk faktiskt. R-däck vet jag inte om det blir i år, men kanske. ![]() ![]() Någon som kan rekommendera något bra ställe att köpa bromsskivor plus belägg. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Har inte så mycket att skriva här för tillfället.
Det ända som har hänt med bilen är att jag bytt bromsok till nya original och monterat Tarox sportbelägg fram. Annars så har det som sagt inte hänt speciellt mycket faktiskt. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Har fått hem nya fjädrar och stötdämpare bak.
Bilstein dämpare som suttit på en rally/banåkar bil och fjädrar från okänd tillverkare. Vet dock inte om fjädrarna är bra eller inte. Någon som kan utläsa om dem är hårda eller mjuka från denna bilden? Har skrivit in värdena på mina nya bakfjädrar i excel-filen fjaderkonstant_a som finns att ladda hem på denna sidan. ![]() Stämmer värdena som jag har skrivit in eller ska eller ska nt-ny vara 6,5 ? Här är en bild på när jag har skrivit in nt-ny 6,5: ![]() Känns som om detta stämmer lite bättre, men jag är inte 100% säker. Någon duktig/kunnig här som kan förklara/berätta lite ![]() /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Re:
Tjena. Jo jag vet att det är de. Tyvärr så har jag inte pengar och däck till att köra där nere på Lördag ![]() ![]() Kör på hala MS däck för tillfället, hade jag bara haft lite bättre däck och lite pengar till det så hade jag kommit ner och kört. Men tack för tipset ändå ![]() /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
Har idag bytt stötdämpare bak på bilen.
Sitter nu ett par hårda Bilstein dämpare där, blev mycket hårdare med dessa än vad det va innan ![]() Blev inte att jag monterade dem andra fjädrarna då jag trodde att dem skulle bli för mjuka/klena. Men jag har nu räknat på dem fjädrar som satt/sitter på bilen och dem verkar vara nästan exakt lika hårda/mjuka som dem jag fick till, om jag nu har räknat rätt på dem vill säga, får nog kontrollmäta skulle jag tro. Dem jag fick till va på : 24,9 N/mm2 Dem som satt på innan och nu har : 24,8 N/mm2 (Tycker detta låter mjukt för sänkfjädrar eller det kanske är originalfjädrar ![]() Glömde att ta bild på bakvagnen. Skulle göra det så att "Fuling" eller vem det va kunde hjälpa mig att visa var jag ska mäta för att får reda på MR. Ska ta en bild på det i veckan/helgen så att han kan rita upp på bilden var jag ska mäta ![]() Edit: Har funderat lite på det här med fjäderbensstag bak. Vad rekommenderar ni som kan/vet, vad ska man ha för stag? Ett som är svetsat eller skruvat i hjulhuset/tornet så att säga eller ett som man bultar fast i stötdämparen? /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (2497 totalt) |