Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Arbeten pågår!
1, 2   >>
3011 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Arbeten pågår!

Här är en länk som visar de pågående arbetet på Nordslingan

http://www.nurburgring.de/event.php3?event=031126_e&id=29&lang . . . .

Hoppas länken funkar....

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Stockholm
Här sen Nov 2002

Som sann nörd tycker jag att det var mycket intressant att se! thumbs up
Som sjuklig nörd skulle jag också vilja ha en liten asfalstklump som låg där i någon hög - gärna i julklapp.

Mvh/Micke

Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Som den beläggningsingengör man är så var det här mycket intressanta bilder! thumbs up

Alltid kul att se hur man arbetar i andra länder... ser ut som man river hela beläggningen på några ställen. Har det varit extremt ojämn och sprucket i dessa partier? Hur är jämnheten överhuvudtaget på ringen ?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Per Wackt skrev:
Som den beläggningsingengör man är så var det här mycket intressanta bilder! thumbs up

Alltid kul att se hur man arbetar i andra länder... ser ut som man river hela beläggningen på några ställen. Har det varit extremt ojämn och sprucket i dessa partier? Hur är jämnheten överhuvudtaget på ringen ?

Det har inte varit några större sprickor, lite ojämnt här och där men det är ju en del av charmen. Ringen är för att vara en race-bana rätt ojämn men i jämförelse med svenska vägar är den slät som ett salsgolv, ja iaf ett lutande sådant.

Även om de svenska racebanorna är betydligt slätare i jämförelse.

Öh, taget tycker jag de flesta länder har vägar somär bättre än i Sverige iaf vad det gäller gupp på motorvägar. Tjälskador är säkert en bidragande orsak men är det verkligen den enda orsaken?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Vad tycker ni om ojämnheterna i den snabba högern(8:53:04) nerför backen i Hatzenbach I?
Personligen tror jag att jag skulle kunna leva utan dessa ojämnheter som får bilen att kännas väldigt orolig.
Eller tycker ni att det tillhör ringens charm och bör bevaras?
Det påstås ju att vissa tom bromsar inför denna höger.

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Per Wackt skrev:

Det har inte varit några större sprickor, lite ojämnt här och där men det är ju en del av charmen. Ringen är för att vara en race-bana rätt ojämn men i jämförelse med svenska vägar är den slät som ett salsgolv, ja iaf ett lutande sådant.

Även om de svenska racebanorna är betydligt slätare i jämförelse.

Öh, taget tycker jag de flesta länder har vägar somär bättre än i Sverige iaf vad det gäller gupp på motorvägar. Tjälskador är säkert en bidragande orsak men är det verkligen den enda orsaken?

ok intressant ! Antagligen är det så att det var så tunn beläggning där så det inte fanns något att fräsa i. Man kanske skulle prova att sälja in sina konsult tjänster till ringen-ägarna. Vore ju trevligt med någon resa ner dit i jobbet !!

Vårtat klimat är en stor bov i dramat. Tjälen ställer till mycket elände även dubbdäcken sliter hårt på vägnätet. Tror även att vägarna neråt kontinenten är bättre dimensionerade äv våra svenska. Det är inte så jätte längesedan vi "EU-anpassade" våra axellaster. Många av våra vägar är inte dimensionerade för de laster de får idag. Sen är det nog tyvärr så att vi har mindre resurser till underhåll i Sverige. Har inga siffror på det men jag tror att det är så. Sverige är ju rätt glesbefolkat igentligen...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:

Gör det...*harkel*...hhrummgghh....jaså?

Mvh/Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Per,

Visst är vi glesbefolkade men vägarna kring Stockholm, i synnerhet E4:an, är lika dålig som alla andra vägar. Där borde det ju löna sig att bygga lite bättre om det nu är det som är problemet.

I synnerhet tycker jag avrinning av vatten kunde göras mycket bättre och då tänker jag inte enbart på de spår som blir av dubbdäck och tung trafik.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Vad tycker ni om ojämnheterna i den snabba högern(8:53:04) nerför backen i Hatzenbach I?
Personligen tror jag att jag skulle kunna leva utan dessa ojämnheter som får bilen att kännas väldigt orolig.

Jag tycker de är charmerande i M3:an men inte i en Skoda Fabia Kombi Diesel utan väghållning

Nog bromsade även du med Z4:an?
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Per,

Visst är vi glesbefolkade men vägarna kring Stockholm, i synnerhet E4:an, är lika dålig som alla andra vägar. Där borde det ju löna sig att bygga lite bättre om det nu är det som är problemet.

I synnerhet tycker jag avrinning av vatten kunde göras mycket bättre och då tänker jag inte enbart på de spår som blir av dubbdäck och tung trafik.

Det jag menar med glesbefolkade är att vi har mycket meter väg per skattebetalande invånare i Sverige. Sen att ni skulle ha dåliga vägar i Stockholm stämmer inte riktigt. Vägstandarden i Stockholm är klart bättre än i övriga Sverige. (Har inventerat beläggningenstandarden i stockholmslän under några år.)

Vattenavrinning är ett svårt problem. Alla vägar sjunker ihop sakta men säkert så tvärfallet minskar. Tyvärr är det så att man kan inte bygga med för högt tvärfall från början för då blir lastväxlingen för stor och belastningen på ytterhjulet blir för stor, vilket innebär att vägen bryts ner för fort. Sen gillar inte faster agda att det lutar för mycket heller...

Blev en liten minikurs i vägbyggnad detta...

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Nej, det kan jag väl aldrig tänka mig...

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Peeter skrev:

Det ser väl ut som om denna kurva blir omasfalterad eller har jag helt felplacerat den näst sista bilden i serien?

Jag är överhuvudtaget lite tveksam till att man asfalterar om så mycket. Hoppen, guppen och ojämnhterna adderar till upplevelsen, men det är klart att man måste underhålla den gamla skönheten.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
BTG skrev:
Som sann nörd tycker jag att det var mycket intressant att se! thumbs up
Som sjuklig nörd skulle jag också vilja ha en liten asfalstklump som låg där i någon hög - gärna i julklapp.

Mvh/Micke

Lite skoj det här. Nordschleife forumet har ju varit tämligen tyst en tid - så postar jag en länk till några lastbilar som kör grus och helt plötsligt är intresset på topp! Nördar är vi allihopa!

Beträffande asfaltsklumpar har jag varit med om att se kompisar bära hem stora stycken gammal asfalt från Sydslingan, lasta in dem i Volvon och ta med hem till Stockholm! Något så knäppt skulle jag aldrig kunna göra själv...... (för jag kör ju inte Volvo...)

Appropå sydslingan - jag har väl berättat om hur vi busade där för något år sedan?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Per Wackt skrev:
johann skrev:
Per,

Det jag menar med glesbefolkade är att vi har mycket meter väg per skattebetalande invånare i Sverige. Sen att ni skulle ha dåliga vägar i Stockholm stämmer inte riktigt. Vägstandarden i Stockholm är klart bättre än i övriga Sverige. (Har inventerat beläggningenstandarden i stockholmslän under några år.)

Vattenavrinning är ett svårt problem. Alla vägar sjunker ihop sakta men säkert så tvärfallet minskar. Tyvärr är det så att man kan inte bygga med för högt tvärfall från början för då blir lastväxlingen för stor och belastningen på ytterhjulet blir för stor, vilket innebär att vägen bryts ner för fort. Sen gillar inte faster agda att det lutar för mycket heller...

Blev en liten minikurs i vägbyggnad detta...

Där ligger väl en del av problemet, att man subventionerar vägar där det är väldigt lite trafik (och skatteintäkter) med pengar från bl a Mälardalen.
(Iofs, tror jag att även trafikantern i glesbygden betalar mer i skatt än vad de får tillbaka.)

Det är möjligt att det gäller för länet som helhet men kan ju knappast gälla E4:an. Det endq stället där den är sämre än mellan Uppsala och Södetälje är kring Linköping. Sen antar jag att du studerat de vägar som vägverket underhåller, de inne i kommunerna är under all kritik, sämst helt enkelt. Tar man dessutom in volymen trafik och de skatteintäkter som ges så borde vi ha vägar släta som salsgolv i Stockholmstrakten.

Vad gäller avrinning så verkar det fungera mycket bättre i övriga Europa, i synnerhet i Holland och UK. Men det är säkert en kostnadsfråga det också.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
johann skrev:

Nej, det kan jag väl aldrig tänka mig...

Eller hur?
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Tar man dessutom in volymen trafik och de skatteintäkter som ges så borde vi ha vägar släta som salsgolv i Stockholmstrakten.

Skulle all trafikskatt gå till vägar och andra trafikkostnader skulle vi ha nya och släta vägar i hela sverige. Det mesta går visst till sjukvården med anledning av att det är där alla trafikoffer hamnar. Det va nån politiker som sa så och jag har för mig att det va 80% av trafikskatt och bensinskatt som gick till annat än vägarna. Jag hoppas dock jag ha fel.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
johann skrev:
Tar man dessutom in volymen trafik och de skatteintäkter som ges så borde vi ha vägar släta som salsgolv i Stockholmstrakten.

Skulle all trafikskatt gå till vägar och andra trafikkostnader skulle vi ha nya och släta vägar i hela sverige. Det mesta går visst till sjukvården med anledning av att det är där alla trafikoffer hamnar. Det va nån politiker som sa så och jag har för mig att det va 80% av trafikskatt och bensinskatt som gick till annat än vägarna. Jag hoppas dock jag ha fel.

Dessvärre har du nog rätt.
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003

Arbeten pågår!

Anders Jonsson skrev:
Jag är överhuvudtaget lite tveksam till att man asfalterar om så mycket. Hoppen, guppen och ojämnhterna adderar till upplevelsen, men det är klart att man måste underhålla den gamla skönheten.

Personligen så saknar jag guppen och ojämnheterna i Keshelsen ( har svårt med tyskan. ), menar uppför efter Bergwerk.

Kommer aldrig glömma mitt första varv på ringen i högerstolen på en aningens för hård blå 993 RS, mina 65kg lättade från stolen. thumbs up

Förvisso så är det lättare att hålla bra fart där nu men fartupplevesen blir lite mindre dramatisk...

/Tobias

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Arbeten pågår!

Tobias Bohn skrev:
Personligen så saknar jag guppen och ojämnheterna i Keshelsen ( har svårt med tyskan. ), menar uppför efter Bergwerk.

Kommer aldrig glömma mitt första varv på ringen i högerstolen på en aningens för hård blå 993 RS, mina 65kg lättade från stolen. thumbs up

Förvisso så är det lättare att hålla bra fart där nu men fartupplevesen blir lite mindre dramatisk...

/Tobias

Morsning,

Kul att se dig här! Jo jag minns att RS:en med supercup fjädringen var lite i hårdaste laget för Kesselchen - man var faktiskt lite rädd för att blien skulle skutta av banan!

Kommer du till Scuderian i vår?

tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003

Re: Arbeten pågår!

Anders Jonsson skrev:
Tobias Bohn skrev:

/Tobias

Morsning,

Kul att se dig här! Jo jag minns att RS:en med supercup fjädringen var lite i hårdaste laget för Kesselchen - man var faktiskt lite rädd för att blien skulle skutta av banan!

Kommer du till Scuderian i vår?

Tack!

Kunde inte låta bli ett racing forum, som behandlar Ringen.

Scuderian fick jag bekräftelsen på i förra veckan så det är klart att jag skall dit, kommer du i år eller är du nöjd med kurserna.

I år kör vi i samma grupp så jag hoppas att du inte trimmat eller bytt bil.

R som i Racing.

1, 2   >>
3011 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande