Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
S42?!?
1170 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
S42?!?

Jag köpte idag decembernr'et av Total BMW (ja, jag har blivit frälst )
Läste precis om en speciellt BMW med en speciell BMW motor, och nu undrar jag:
var hittar jag mer fakta om S42? Var får jag tag på en bil med en S42'a?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Total BMW? Var hittar du den och vad är det för något?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Total BMW? Var hittar du den och vad är det för något?

Men hallå!!!!
Det är juh en brittisk tidning (vad annars?), har för mig att det är samma förlag som i sverige ger ut bilsport som ligger bakom den.
Finns att köpa på press-stop eller interpress, men finns dom utanför sthlm?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

De gör nog inte det...

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
S42 är tvåliters supertouring motorn.

http://www.kiosken.com/kiosken/nummer.html?cat=15-0&lang=0&title=&nof=175&cust=1129931&tid=4759&count=101&ret=trafflista

Så mycket förstod jag av artikeln
Vad jag är mer intresserad av är vad måste man göra med en std M42'a för att "konvertera" till en S42'a?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Andrew Petrykowski skrev:

Vad jag är mer intresserad av är vad måste man göra med en std M42'a för att "konvertera" till en S42'a?

Det mesta + moms skulle jag tro dessvärre.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Det mesta + moms skulle jag tro dessvärre.

Någon gång måste man juh unna sig ett livstyngande lån
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Skulle tro att inget i en äkta S42 härstammar från M42 förutom grundidén. Blocket är troligtvis ett förstärkt M42 block precis som DTM blocket till S14 som är ett förstärkt S14 block enbart framtaget för tävlingsbruk, toppen har nog ingenting gemensamt.

Däremot borde det gå att hitta begagnade motorer nu när alla börjar köra långlopp med ST bilarna.

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

hittade lite info om bmws race motorer här men effekt siffrorna får man nog ta med en nypa salt.http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
jonaslarsson skrev:
hittade lite info om bmws race motorer här men effekt siffrorna får man nog ta med en nypa salt.http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm

Siffrorna är inte helt olika BMW's utgivna effektsiffror, så helt uppåt väggarna är dom nog icke.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
De gör nog inte det...

Interpress finns i Åre...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Interpress finns nog på många ställen runt om i detta land. Gå in på http://www.interpress.se välj din tidning, skriv in ditt postnummer och var närmsta butik finns dyker upp på skärmen.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Reglerna för gammla ST är sådana att man MÅSTE utgå från original block och topp. Inga specialare här. Identiteten på alla delar måste kunna styrkas.

Att det sedan tar 40h att bearbeta bara blocket för en gubbe på Motorsport är en annan sak, fast det är ett standardblock. Topparna fyllde "de flesta" igen både kanaler och förbränningsrum på för att göra upp nya former på hela rasket. M42 har dock ett så pass vettigt topplock att utgå ifrån att detta med största sannolikhet är ogjort arbete. Iaf visar div flödesmätningar det. Men på Volvo vet jag att man gjorde det.

Trimma efter ST är dock ett sätt att göra det ganska bökigt för sig då man bla hade en varvtalsbegränsning på 8500 varv, regler för ventil/kanalstorlekar osv osv. Mot slutet lyckades man få en körbar maskin ner mot 6500-6700 rpm. Under det var den död.

Effekterna är nog inte saltade allt för mkt. BMW själva uppgav 312hk i den sista maskinen Fredrik Ekblom åkte med. Själv trodde FE mer på "fel sida 300". Nissan och Honda tog ut runt 330 sista åren i Italien.

Axehult åker med en sådanhär maskin i sin ST 320, fast dom har satt i Endurancekolvar för längre livslängd. Det tappade han ca 7hk på och nu ger den 276 om jag minns rätt. Det är en motor efter 95 års spec. Nu ska han iaf kunna åka en säsong mellan renoveringarna... Volvo hade runt 50 mil på sina mot slutet...

Vi kan konstatera en sak. Super Touring var extremt!!!

Men visst Andrew, vill du ha lite bättre knuff i din maskin så har jag "nog" rätt kontakter...

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Johan Carlsson skrev:
Interpress finns nog på många ställen runt om i detta land. Gå in på http://www.interpress.se välj din tidning, skriv in ditt postnummer och var närmsta butik finns dyker upp på skärmen.

Shit Pommes Frites (va dumt det ser ut i skrift )! Det fanns minsann här i lilla Borås till och med. Blir till att ta sig en sväng dit. Är ju nästan 500 meter hemifrån. thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
S42?!?
1170 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande