| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hållfasthet M14 i grunt gods !
|
19 besök senaste veckan (3859 totalt) |
|
Hej Håller på att uppgradera bromsar och vi har lite olika åsikter angående en lösning för att montera dit adaptern för bromsoken. Efter kompis o svarvaren övertalande så ser det ut att bli en m14 bult i ett 14mm djupt genomgående gängat hål... Hålet blir gängat i fästörat för original bromsok där vi sedan fäster bromsoksadaptern. Jag tycker att 14mm(djupled)gängat hål för en M14 ser rysligt grunt ut ! Jag vill göra en cylindrisk anpassad brickmutter(får ej plats med en mutter på bredden)monterad på baksidan om örat. Brickmuttern vill jag ha 20-24mm djup med inv. M12 gänga. originalfästena på de nya oken är gängade M12 hål i alu. med genomgående djup på 20mm. Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att M14 i 14mm grunt hål är klent, Försiktig ,, ja,,, men det är första gången jag ger mig på bromsar. En M14 Mutter håller liknande höjd som djupet på gängan i mitt gängade fästöra och är säkert hållbarare ! mvh max _________________ Max Jarno |
||
|
Det är generellt en hyfsad tumregel att ha "lika mycket gängor" som diametern på skruven.
I själva verket behövs nog inte ens så mycket, nu var det längesen jag läste transmissioner men jag vill minnas något om två verksamma gängvarv.
Tänk på att det är friktionen i ytan mellan spindel/adapter och adapter/ok som ska bära lasten, inte skjuvkrafter i skruvarna. Så om du kan dra åt skruven så hårt att er förkalkylerade förspänningskraft uppnås utan att gängorna går sönder så borde det vara ok. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
1. Kolla hur tjock en mutter är till M14.
2. Kolla vad som går sönder, skruven eller muttern. En std mutter M14 är 12,8mm tjock och skruven går av före muttens gängor säger upp. Är man osäker så gör man lite prakriska prov. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Fortfarande tveksam..
Två verksamma varv På vårt företag kör vi 2 varv gängstigning på mekaniska förband.. Alltså 2 varv utanför muttern, är det det som spökar
Jag har hört talesättet om att diametern på bulten är vad du behöver i djup på gängan. Men hos oss i min lilla bransch så har jag aldrig monterat ett mekaniskt förband så grunt. Vi kör skakprov på våra produkter, om än så har jag aldrig varit inblandad i det. Det är bara elektriska produkter som hänger på tåg och där kör vi med mycket längre gänga än diam-kontra djup. Det är ju produkter som inte har lika stora temperaturspann och vibrationer som bromsar. om våra krav i tågindustrin på el.produkter kräver mer än bromsar gör det mig snurrig.. Fortfarande tveksam...o feg när det gäller bromsar.. _________________ Max Jarno |
||
|
Re:
Det där beror på helt andra grejer, det är för att skruven inte har rätt dimension i nosen utan oftast är lite smalare/inte fullt utvecklade gängor. Därför kör man med "minst två fria gängvarv" men det är ju för att maximera utnyttjandet av muttern. Jag hade kört på det där utan att tveka. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Här finns mycket nyttigt om hållfasthet för bultförband.
http://www.bufab.com/Portals/0/Teknikhandboken_150.pdf /Peter _________________ Peter Boström |
||
|
Re:
Där står även att allt med gängor heter skruv
Brukar ta upp detta med våra servicetekniker på firman när de kallar allt över M12 för bult och allt under för skruv. En bult har inga gängor, och rätt så om det är en M100 så är det fortfarande en skruv. Liten parentes sådär. on topic så tror jag som många andra skrivit, det kommer funka galant med så grunda gängor. Dock har vi här på firman en oskriven regel att dimensionerar man ett förband som skall dras till fullt moment, vilket skulle bli drygt 200Nm på en M14 i 12.9, så ska man ha 1,5 gånger gängdjupet mot vad skruvens diameter är. Sen är det ju även så att typ de 3 översta gängvarven tar upp 90% av belastningen, och att de flesta muttrarna endast är 0,8-0,9 gånger skruvens diameter... _________________ Peter Sternersson |
||
|
Re:
Den finns i tryckt bokform, riktigt fin kvalitet för de som får tag på den Kanonbok! _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Sedan finns den tredje parametern i dimensionering av skruvförband som inte nämts hittils, idioten som sedan ska montera allting. Det finns montörer på löpande bandet som saknar finmekanisk känsla i fingrarna, det finns reparatörer som saknar ännu mer armkänsla. Med andra ord designas och dimensioneras saker även efter tänkt livscykel för produkten. Ta en sak som hjulskruv på en vanlig bil, kunde varit klart klenare för att hålla kvar hjulet på de flesta bilar men då hade många mekaniker dragit sönder... Materialval påverkar, finns lämpligare och mindre lämpliga material. om det inte är en buss eller lastbil känns M14 som en grov överdrift
_________________ Roland Johansson |
||
|
Hej.
om du tittar på en Audi som har M14 fingänga på hjulbultarna så tror jag att du kommer se att drivflänsen som hjul, skiva och drivaxeln sitter i nog inte är ens 14mm tjock. Jag har sådana delar liggande i garaget, jag kan mäta tjockleken om du vill. / Fredrik Sen faller allas resonomang om man inte vet vad det är för material i det som skall gängas. Ett ex. från vekligheten. En sax för att klippa lastbilsdäck hålls ihop av 6-kantskruv i tumformat pga att den är Amerikansk och detta håller inte, Amerikanarna har mycket klenare stommar i sina däck än vi i europa har. Skruvarna ersätts med 12.9 M-gängat med 8.8 mutter på baksidan, muttern trycks av och lämnar en ganska ful "helicoil" kvar på skruven. Får inte tag på bättre muttrar än 8.8 så då provas det med 2 st ovan på varandra, samma resultat. Lösningen blev att tillverka en mutterbricka till samtliga skruvar i Hardox 400. _________________ Fredrik Kullgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
19 besök senaste veckan (3859 totalt) |