Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trevliga fakta om GAMLA tävlingsbilar
1987 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Trevliga fakta om GAMLA tävlingsbilar

jag hittade en gammal bok idag som heter "Racing Cars, Seventy years of record breaking"

..Denna boken är tryck 1969 & min far köpte den 1974 i England när han var på en stor motorutställning kallad Earl's Court.

Jag kommer scanna lite bilder då jag anser att förläggaren i england trolign inte bryr sig direkt då boken som sagt är tryckt 1969.

TREVLIGA FAKTA: thumbs up

1907 - FIAT, 4 cylindrig motor på 16 186 cc, 130hk @ 1600varv kedjedrift, 160 km/h
denna bilen står nu i ett exemplar på motormuseet i Turin, Italien.

1911 - FIAT S 76, 4 cylindrig motor på 28 353 cc, 290 hk & 210 km/h

1927 - FIAT 806, 12 cylindrig parallell motor (dubbla vevaxlar?), 1484 cc,
185 hk @ 8500 varv, 700 kg torrvikt, 240 km/h

1935 - ALFA ROMEo Bi-motor (dubbla motorer) 338km/h, två stycken 8 cylindriga motorer, på totalt 530 hk o 6330 cc, torrvikt 1030kg

1934/36 - ALFA ROMEo Type B (även kallad P3), rak 8 cylindrig motor på 2905 cc, 255 hk @5 400varv, torrvikt 720kg, 262 km/h

1937 - Auto-Union, Streamliner, toppfart ÖVER 300 km/h & acceleratin UNDER 5 sekunder till 100 km/h & 225 km/h på 11 sekunder - SLÅ DET.

1963 - Ferrari, Monaco Grand Prix F1, 20 graders 6-cylindrig v-motor på 1476 cc, direkt insprutning & 210 hk @10200 varv, 480 kg.

1966 - Cooper F1, med Maserati v12 motor med 3-ventilsteknik &
380 hk @9000 varv

1967 - HONDA F1, Monaco Grand Prix, 12cylindrig 90graders V-motor på 2994 cc, 400 plus hk @ 12000 varv, avgasrören var placerad på "insidan" av V-et, 6-växlad, John Surtees vann med genomsnittshatighet på 226,119 km/h

1967 - Chaparral 2 F, Chevrolet v8 på 6996 cc & 570 hk @6500 varv, 3-växlad semi-automat låda med hydraulisk växelväljare, 830 kg torrvikt & 320 km/h - fetare bil får man leta länge efter anser jag.

MVH/
........Kristian [/u]

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jo, det sena trettiotalets racerbilar gick ungefär lika fort som dagens. Rakt fram i alla fall...

Chaparall kan jag prata om hur länge som helst. Eftersom dom hade semiautomatisk växellåda (från början var det faktiskt ingen växellåda alls, bara momentomvandlare) utan koppling kördes det med vänsterbroms redan på sextiotalet.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Läs senaste motorsport lång artikel om och med Jim Hall (chaparall) Först med mycket den gossen..

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Som inbiten Alfista dreglar jag över Alfa Romeos 159:a som i slutet av 1950 stoltserade med:

420bhp at 9,600rpm ur en 1500 kubiks rak 8:a. Dubbla kompressorer

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Som inbiten merca-fantast dreglar jag över Mercedes sista Grand Prix-bil innan kriget, W165 från 1939 som bara hann köra ett lopp. Det i Tripoli, som den självfallet vann! Den hade en 1,5 liters V8 som gav hela 254hk, dvs nästan 170hk/liter utan överladdning eller något annat "fusk".

Det kom att dröja 55 år innan en Mercedesmotor passerade den nivån...

BTW. Jag är ny här men har surfat runt innan jag reggade mig för att kolla läget först.
Uppenbarligen gillade jag detta forum för jag älskar när det svänger!

/Mikael

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Det var den som var det där stressbygget de gjorde, va?

Är ju uppväxt med Automobil och följetången de hade i form av Alfred Neubauers memoarer (Mercedes första stallchef) och sen dess har jag fascinerats av S, SS, SSK, SSKL och alla silverpilar. Det var bilar för MÄN det...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



var det inte 1.5liter med kompressor? (supercharger)

men mercedes hade väl en bil med 600hp oxå, ... har en video med intervjuer från tiden då det begav sig (Auto union mest) men de nämner mercedes bilarna oxå, o man får se en del

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



AndreasNystrom skrev:
var det inte 1.5liter med kompressor? (supercharger)

men mercedes hade väl en bil med 600hp oxå, ... har en video med intervjuer från tiden då det begav sig (Auto union mest) men de nämner mercedes bilarna oxå, o man får se en del


Jag har för mig att det var N/A, men jag kan ha fel.

Borde de inte haft mer motoreffekt/liter med överladdning då?

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



170hp per liter är väl rätt maffigt med överladdning?

Porsche 944 Turbo har ju 100hästar per liter o är betydligt nyare.

I vilket fall som helst så var det väldigt imponerande bilar för sin tid!

När mercedes Benz återvände till racerbanorna efter andravärldskriget utestängning, på 50talet, så vann de ju överlägset mot de italienska racerbilarna, med en nästan 15-20år gammal bil.. DET är imponerande

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



AndreasNystrom skrev:
170hp per liter är väl rätt maffigt med överladdning?

Porsche 944 Turbo har ju 100hästar per liter o är betydligt nyare.


Jo men 944 Turbo är ju en gatbil medans Mercedesen var en renodlad tävlingsvagn.

Jag håller med om att 170hk/liter är maffigt men för en tävlingsbil i spjutspetsteknologiklassen (långt ord ) borde det väl ändå varit fullt möjligt med den effekten på en N/A-motor även om den är från 1939?

Som sagt är detta bara vad jag tror och kan inte backa upp detta med fakta .

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



"The engine for this car was a new V8 with four ohc and two-stage supercharging developing 254 bhp. The German car's performance rating of 170bhp/liter was unmatched by the Italian Alfa Romeo and Maserati cars."

fast de här körde ju nog inte på vanlig handelsbensin heller

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



OK, jag hade fel .

Är det någon som vet något om hur kraftiga N/A motorer man hade på den tiden?

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Allmänt banåkaforum
Trevliga fakta om GAMLA tävlingsbilar
1987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande