Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
2069 besök totalt |
Uppkoppling...ja jösses :(
I går ringde sambon och uppgraderade vår Telia 8 lina till 24 lina, det skulle hoppa igång direkt fick hon höra. Innan vi la oss i natt hade vi fortfarande 8 enligt bredbandskollen, var på kurs hela dagen och förut kollade jag och vi hade fortfarande 8. Ringde upp supporten och blev skickad till bredbands nånting där hon bekräftade att vi hade 24 lina men för att det inte funkade blev jag skickad till supporten igen, där berättar då killen att bara för att vi har Telias digital tv har dom satt ett tak på 14 och för att få ut det måste digital tv:n vara avstängd! Så om jag vill ha en 24 lina så måste vi förmodligen säga upp digital tv:n och vad F*N ska man då kolla på? och varför dom inte meddelade deta igår när hon beställde hade han inget svar på, behöver jag säga att vi gick tillbaks till 8 linan igen? Vad jag tycker om detta? Skulle jag skriva det i ord här så skulle jag förmodligen bli bannad på livstid men fy f*n så dåligt av Telia (sorry Niklas men det är den bittra sanningen)! och det värsta av allt är att vi i förra veckan band oss till Telia i 18 månader så det är bara att suga snabel i 1½ år då ![]() |
||||
hehe Man ska inte uppgradera till 24...Du skulle ha kollat med mig först....Så här har det varit de senaste två åren. Står på flera ställen på Telias hemsida.
![]() Den här tråden passar egentligen bättre på OT-sidan kan jag tycka. ![]() 24 Mbit kommer man aldrig upp i. Det skulle vara om man sitter direkt på station. Som bäst är egentligen 24 ungefär 14-15 Mbit. Det är därför Telia skriver upp till 24 och 12-24 Mbit på sin hemsida. Så Telias tak är faktiskt ungefär det som är max på en sån lina. Sen att det ryker lite bandbredd när man kollar på TV är ju kanske inte så konstigt. Ungefär 5-6 Mbit går åt till det. Det bäst lönsamma är att ha 8 faktiskt för då lägger Telia på lite bandbredd som du inte behöver betala extra för. Den läggs ovanpå de 8 Mbit som man har. Detta funkar tyvärr inte med 12-24 eftersom det redan är maxhastigheten. Som alternativ kan du köra TVn via Boxer men då blir det lite dyrare för dig. Du måste också skaffa en inomhusantenn då. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Re: Uppkoppling...ja jösses :(
Hej Schumi. Ja du så är det nog med alla bredbandsbolag idag, jag har glocalnet 24 Mbit och kommer upp i 16,3 Mbit som bäst. Jag har varit farten och klagat mycket på det men det kan dom inte göra något åt tyvärr. Men o andra sidan så brukar man klara sig bra med det. Mvh/ Stig _________________ Stig Fasth Stig RC Skara |
||||
Re:
Fortsätter lite OT. Jag som bor "för långt från stationen" får som bäst ca10 Mbit på 24-abonnemanget. Dock är det enda sättet att få bättre flås uplink att bita i det sura äpplet och betala för 24 Mbit... Eller? Med 8Mbit går det klart segt att ladda upp. Med "24"-abonnemanget får jag runt 1.3 Mbit uplink. Ett 8 Mbit abonnemang med fullt flås åt andra hållet skulle passa mig bra... |
||||
Re: Uppkoppling...ja jösses :(
Jag har bredbandsbolaget o ligger som max 18,6 ner till 16.5 _________________ Ulf "Kavic" Carlsson Stockholm(Skogås) |
||||
Telias 8 Mbit abonnemang har alltid varit det bästa om man samtidigt ska ha bredband och TV eftersom det läggs på bandbredd så att det allt som oftast inte försvinner någon bandbredd alls för själva TV-tittandet.
Telias 12-24 Mbit är det enda där det går att öka upphastigheten lite. Det går inte på nåt annat abonnemang. Så vill man tex hosta bilspel eller om man använder uTorrent så kan det vara bra med 12-24. Normalt med en 12-24 Mbit så har man 1 Mbit i upphastighet. Har man ett Adsl 2+ modem med en mjukvara för Annex M tekniken, så kommer man få 2,5 Mbit i upphastighet istället. Men man klarar sig bra med 8 Mbit-varianten.... _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Re:
hehe Niklas Telia har väl aldrig varit best på något, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Ulf "Kavic" Carlsson Stockholm(Skogås) |
||||
Att jag skulle kollat med dig Niklas förstår jag nu i efterhand, men allvarligt talat...hur fan kan dom skriva 12-24? och att man som 8 kund "tjänar" bandbredd? om man nu som vi har en 8 lina med 97 % in och 98 % ut uppkoppling enligt bredbandskollen då vill ha lite "häftigare" lina och får ett litet papper i brevlådan som lockar till snabbare lina (12-24) och man vet att uppkopplingen i kåken är så jäkla bra, tyvärr nappar man på det direkt. Bra marknadsföring? Svar: JA... måna om kunder? Svar: NEJ!!! Jag personligen vill kalla detta för direkt bedrägeri med den suveräna uppkopplingen vi har med 8 linan. Hade vi nu haft en lite taskig lina så hade jag inte reagerat förmodligen utan betalt i glädje, nu ser jag det som ren jävla bluff tyvärr
![]() |
||||
Re:
Har talat enbart gott om Telia sen vi fick igång bredbandet i och med vår flytt för ett par år sedan, nu håller jag dessvärre med dig Kavic! |
||||
Glömde en sak, linan ut skilde ingenting enligt bredbandskollen...hur kommer det sig? Enligt Telia ska man få 2,5 ut med 12-24 gentemot 1 ut med 8? Vi låg på 0.93 ut med 12-24 inkopplat med ett ADSL2 modem???
|
||||
Köp fler Telia-aktier!! Verkar vara ett bra företag. De har ju lyckats sälja firman två gånger till samma kunder!
![]() |
||||
Hemma hos föräldrarna har vi använt oss av telia 2mbit.. sen 8mbit.. Och nu 24mbit.. Den största skillnaden jag märkte var uppladdningshastigheten, typ mer respons i browsern.
Nu bor jag dock i lund och har 100/100 fiber i väggen.. Maxar upp till det teoretiska taket utan några större bekymmer hehe ![]() _________________ Alexander Viksten |
||||
om ni bor i ComHem-hus så är det betydligt bättre pött. Jag har 24/10-lina och enligt bredbandskollen har jag 28,3/11,8, alltså mer än utlovat både upp och ner.
![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Nå'n som vet vad man bör ha (kan ha som max) på ett Telia 24Mbit med drygt 2km koppartråd till stationen?
Jag ligger oftast på ca8/2 Mbit. Det har varit problem med kvaliteten på linan, glapp etc. Skulle det teoretiskt kunna vara bättre? Modemet är ett Zyxel ADSL2 från Telia. |
||||
instämmer med Claes
![]() jag har comhem 24/10 och nyss fick jag på testet 27,47/9,31 med digital TV igång på samma lina ![]() _________________ Roland Johansson [SRM]Rolle www.racingmates.se Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag Probably the friendliest team in the world |
||||
Det roliga (eller inte) är att vi bor i ett Com-Hem hus med 3 hål i väggen men som skrivet= 18 månaders bindning på Telia
![]() |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
2069 besök totalt |