Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2151 besök totalt |
Re: Honeycomb
Ring och prata med Fredrik Wettermark på Composite design i Malmö 040-437437. Har du en Lola så lär han tycka det är kul att hjälpa till. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det vanligaste är glasfiberskins med kevlar honeycomb. de kommer i planaplattor och används mycket i flygindustrin. För att få andra former används sk. cut-and-fold teknik. man tar bort en remsa av skinnet som är lika bred som plattan är tjock (för 90deg böj) på ena sidan med en fräs. sedan viker man skivan varpå honeycomben viks ihop. Därefter limmar man fogen på insidan. Det finns även alu-alu paneler men dessa är känsliga som fan. Dock perfekta att göra krockstrukturer av. Det fanns två GT40 med chassiet tillverkade i alu-alu med cut and-fold, tyvärr var de omöjliga att laga efter små sammanstötningar. Man kan absolut bygga bärande delar med mycket hög styvhet, dock är man ju begränsad till just cut&fold vilket inte ger lika stor designfrihet somm upplagd fiber. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Har du tips på någon som säljer sånt material? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag har en kompis som jobbar i flygindustrin, men kolla med Fredrik (andra inlägget i denna tråd). Han kan säker skaffa fram material bara man är beredd att betala vad det kostar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det är bara en bit, c:a 500 x 1200, som behövs. Jag håller på att återställa mitt LOLA-chassie efter kraschen på Knutstorp för 2 år sedan. Lyckades hitta en nästan identiskt monocoque i England förra året, men det är en förstärkningsdetalj i förarutrymmet som saknas, och som blev knäckt så att den ej kan återanvändas. och ja, det är just alu - alu paneler som skall användas. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Hur tjock?
Vi reparerar en hel del honycombstrukturer (alu-alu) i vår verkstad. Men vi brukar klara oss ifrån att byta hela paneler (dyrt att byta skrov på en helikopter...) utan vi reparerar med hjälp av ilägg och ny plåt. Är den ireparabel går den ju alltid att tillverka... Har du bilder på den skadade detaljen? Maila över så visar jag dem för plåtslagarna i verkstan och låter dom komma med ett utlåtande. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hej Kristian (en frände?....
![]() c:a 20 mm skulle jag tro, bitarna liger på verkstan, men jag skall ta och mäta upp den under helgen så skickar jag dig bild och mått. Tills dess kanske du kan titta på den här bilden: ![]() Det är avdelaren som syns i mitten av bilden som avses. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Carlsson, Ser kul ut!
"Måste" man reparera med just den metoden? Hade det inte gått bra att göra ett litet laminat med bra skumplastkärna. Eller blir det varmt där? Viktmässigt kan det ju inte göra många hg. Merheim, Intressant med cut&fold-tekniken! Hur säkerställer man att kärnan från de båda "delarna" sammanfogas ordentligt? Lim i stora lass? _________________ Pär Hylander |
||||
Bra om du skickar ett par bilder. Bonus om du vet vad det är för alu ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Kärnan (dvs bikakestrukturen) sammanfogas inte alls, den bara viks ihop, ungefär som ett dragspel sedan limmar man i innerfogen med ett lätt elastiskt lim eller med en specialepoxi(tror jag). Är det någon som är seriöst intresserad av att bygga chassin så kan min kompis från flygindustrin hjälpa till med exakta instruktioner. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() ![]() ![]() Så märkligt och så långt ifrån vad som är acceptabelt vi (=DIAB, producent av Divinycell) laminerar med just skumplasten Divinycell. Kan det ha att göra med att honeycomben inte har samma egenskaper i alla riktningar (kommer inte ihåg det korrekta ordet, anisotropt?) så att det inte är lönt att sammanfoga kärnan? _________________ Pär Hylander |
||||
excaktemento... honeycomben är anisotrop. dessutom så förstörs inte strukturen vid vikningen såsom vid cut&fold med skumkärna utan viks ihop ungefär som ett dragspel i innerkant. Sedan läggs ju limsträngen så att den även limmar ihop kanterna. Detta tillvägagångssätt är standard i flygindustrin så det är väl utprovat. Man kan ju göra cut&fold även med divinycell men då skär man ju även ut trekantiga bitar ur kärnan där ytorna sedan måste limmas. med honeycomben så rör man aldrig materialet utan det är bara fiberskinnet som tas bort. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Aha! Där hade vi den felande länken i min tanke! Man skär inte inte sönder kärnan utan fäller bara ihop den lite försiktigt ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2151 besök totalt |