Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Matra Bagheera -74 - Blästrar och lättar | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16674 totalt) |
Det hela började med att jag hittade en spännande bil ute i ett gammalt garage i huddinge 2006. När jag fått möjlighet att åka förbi och titta på vad det var förnågot så upptäckte jag modellen Bagheera. Jag bestämde mig för att lägga ett bud och jag hade då turen att få en till + en halv på köpet.
Då var jag där, det första började med att plocka ner bilen/arna: Vilket jag då upptäckte efter lite surfande var att jag kommit över en bil (läs väldigt) billigt i (väldigt) fint skick. När jag börjat plocka lite med den så finner jag lite rost här och var, ett hål. Osv. Bilen har stått obes sedan -92. Jag testkörde bilen lite fram och tillbaks, fick faktiskt rätt bra med sina 80 trötta hästar, som förmodligen inte var mer än 60 hästar. Bestämde mig -07 för att köra den till garaget för att plocka ner den: Det är en del fix: Jag bestämde mig då för att riva ner hela bilen totalt: Tänk va skönt om alla bilar var såhär enkla att plocka av karrosen på: Till en början så mätte jag allt skit jag skrapade och tog bort från ramen... men det tröttnade jag på fort: Skrapa skrapa: Rensa lite framvagn: När jag rensade kupén så hittade jag två franska mynt under instrumentbrädan, må de vara lyckomynt? och just nu som det ser ut i garaget så är jag här, en del rost att styra upp: Allra senast så var jag och köpte motor: Lite kort fakta om slutprodukten: 280hk motor á 70kg + vxlåda m.m. Individuell upphängning med a-armar runt om. Total bilvikt ca 600-670kg + förare. Jag tror jag läst någon som lagt upp tråd här förut om någon matra bil, men ej slutfört i brist på ork eller tid. Men detta projekt ska inte rinna ut i sanden. Denna kommer rulla på svensk väg, besiktigad och gatreggad förhoppningsvis till nästa vår _________________ Jacob oesterlindh |
||
Fränt Har haft en hatkärlek till dessa bilar då dom har rätt look, men fel motor orig.... Men det verkar du juh iaf få ordning på. Det här inlägget var helt meningslöst, men jag var tvungen att utrycka min beundran för deras former...... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Jag har sett bilen förut, då gillade jag inte formerna... sedan gillade jag inte motorn. Men när jag såg den första gången i verkligheten blev jag kär.
Håller på att byta ut delar för styvare ram + ändra karossen till u8-kaross. Bilen kommer bli lite längre och få en helt annan bakdel. Nu ska vi se att jag orkar åka iväg till garaget å svetsa lite plåt. uh uh... _________________ Jacob oesterlindh |
||
oooh Bagheera! Jag hade velat se bilder på inredningen - men det blir väl lite svårt i nuvarande tillstånd?
Den där motorn känner jag igen... |
||
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||
Det är bara denna jäkla rost som skall av å på med ny plåt. Bland det tråkigaste som finns, men kämpar gör jag.
Lite av den gamla inredningen, skumgummisäten och starwars mätare (de var futuristiska som tusan), jag har kompletta bilder någonstans: _________________ Jacob oesterlindh |
||
Bagheera:up: Det fanns en till salu i byn där jag bor för ett tag sedan med golf gti motor jag ångrar fort farande att jag inte köpte den.Lycka till med porjektet.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||
Wow, en av min barndoms verkliga drömbilar. Vilket om inte annat framgår av bilden från min "leklåda" med två halvkombisportisar från 1970-talet.
Imponerande projekt du tagit dig för, lycka till och hör av dig när projektet är klart! |
||
Kul projekt!
Skulle verkligen vilja äga en Bagheera någon gång. Blev kär i en gul rackare redan när jag var liten. Det var den lokala mackägare i Torshälla som ägde den. Undrar vart den står idag? Hur är det med reservdelar m.m. till Bagheerorna idag? Går det att få tag på nåt? Lycka til. mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
De gula var vanligast iom den stora produktionen vid -72/-73 Min kallas -74 men är en 73a i ramen. Reservdelar.. ja, det mesta är peugeot eller citroen, talbot. Annars tillverkar man själv delarna För övrigt har jag ju en hel bil till + en i två delar. Riktigt trevlig bil att köra redan som orginal... men då kan man tänka sig hur den är när den är färdigbyggd (; _________________ Jacob oesterlindh |
||
Den kan vara kvar i e-tunatrakten, för jag såg en gul på parkeringen vid Micro i tunapark för någon månad sedan _________________ Mattias Meldert |
||
Är du inte klar med den där bilen än?
Dags att höja tempot Hojta till om du vill ha ett par extra händer i garaget! Är ledig i stort sett hela kommande veckan! _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||
Nu har jag varit och mätt lite på bilen:
155 cm mellan hjulnav i fram och 150 cm mellan nav i bak. Så nog är den bredare i fram. Jag kommer behålla bredden så gott jag kan. Sedan ev köra på spacer om det ksulle behövas, lite bredare kan den ev. att bli i bak, kanske även i fram. Har även ringt efter plåt så nu skall jag bara ha något att hämta plåten med. Kommer lägga om hela botten samt byta ut två rostiga balkar. Ang. infästning med drivlina så ska jag köpa in en suzi framvagn och ev använda nav, drivaxlar, växellåda ja rubb å stubb. Sätta detta i en ram som a-armar, fjädring, hela drivlinan kommer att sitta i. Denna ram skall sedan måttas in i bilen. Så det blir lättmekat Får återkomma med bilder. _________________ Jacob oesterlindh |
||
Jag har redan testat polertrissan på den... _________________ Arne Lindgren |
||
Igår var jag i garaget och lämnade av 0,7mm plåt som jag ska använda, sedan har jag även styrt upp hålad 2mm plåt för lättare a-stolpar som skall svetsas dit.
Även köpt 6 meter 40x60x2 balk som skall hålla upp bilen bättre än de som sitter nu. Nu skall kapas! _________________ Jacob oesterlindh |
||
Det blev mest städa idag, undrar vartfan jag ska kasta simca-motorn som jag har stående i garaget. Verkar faktiskt ha vart genomgången inom de senaste 10 åren då den inte läcker olja och har hyfsad färg osv.
Men men, den tar bara plats... Lite bilder på vad som egentligen hände: Av med bakaxeln: Så här såg det ut innan jag städade: Detta var efter städandet: Å sen blev klockan mycket å jag packade ihop: Får se om jag hinner börja kapa lite imorgon, det borde jag göra _________________ Jacob oesterlindh |
||
Var ute i garaget idag med, träffade bland annat Arne som var lite skeptisk till att jag satte kapen i den söte lille matran.
Men vaf*n det skall vara en räserbil och mycket vikt.. tja.. det är inte bra! Nu känns karossen ganska jämn i vikten faktiskt. Kan inte väga många kilon nu, lyfter den lätt i fram och lätt i bak. Två personer kan nog utan problem knata iväg med den. Började så här lite försiktigt: och sen blev det plötsligt så här: Tomt? Kastas: å bort med skräpet r5or är enna jädrans packåsnor alltså!: Heeeejdå bilen: _________________ Jacob oesterlindh |
||
oj, här har jag inte skrivit på länge. Jag har ordnat blästring, verkar det som.. Så nu står ramen på hjul. För att höja min vilja att bygga bil så hängde jag på karossen för att se hur fin den är.
Man ser även att det mesta är borta, kommer att lägga om balkarna med då dem inte är i bästa laget. Jag och en vän lyfte bilen i garaget, tippar på 180-200kg som den är nu, ska fortfarande bort en del plåt och massa. Nu så är jag mycket mer pepp på att bygga fram och bakvagn _________________ Jacob oesterlindh |
||
Våra race- och banåkarbilar Matra Bagheera -74 - Blästrar och lättar | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16674 totalt) |