| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck eller standard-däck på kall bana?
|
1775 besök totalt |
|
Tjenare. Jag tänkte åka ner till Nürburgring om ca en månad. Risken finns ju att det bara är typ 5 grader i luften och 0-gradigt på natten. Mao kommer banan vara riktigt kall. Vilka däck är vettigast att köra då? Ska man ta R-däcken och hoppas på att dom blir tillräckligt varma och greppar till slut eller ska man köra på gatdäcken? R-däcken är Toyo R888. Gatdäcken är Hankook S1 Evo som jag varit mycket nöjd med på Ringen innan, för att vara gatdäck. Bilen är en BMW Z3 M Roadster så jag har inte plats att ta båda omgångarna med mig ner för att testa utan kör även på däcken hela vägen ner och hem. /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
+1
Finalen i BMW Cup på Ring Knutstorp 2007 körde vi i minusgrader. Det tog lite längre tid att få ordentlig temp i däcken men annars var det inga problem alls. Slog faktiskt till med personbästa den dagen, som dessutom står sig än idag. Precis som Micke skriver tycker jag regn är ett större bekymmer för att få upp tempen i däcken än ren kyla i sig. Men min erfarenhet att även sportiga gatdäck är kassa på bana jämfört med r-däck även i riktigt skräpväder, i alla fall om man ser till en hel stint och inte bara de första kurvorna på passet. Med andra ord, trots risk för både kyla och regn skulle jag kört på r-däck.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Re:
Det enda som verkar hända är att optimal gummiblandning är lite mjukare (en alltför mjuk gummiblandning överhettar fortfarande men lite senare i stinten). Kallt och blött är nog kombinationen som behövs innan gatdäck är snabbare än Rdäck (förutsatt att man optimerat val av vardera). Det går att åka rejält fort i blöta med Rdäck så länge som det går att få upp lite temp (men vid 5 grader lär det bli svårt). Edit: Jaså, det var R888 det var frågan om. Hmm, det behövs nog snö och is innan de inte får upp lite temp och greppar i väta. Men då utgår jag iofs från ett chassi som peekar R888 efter fem varv i 20gradig torr väderlek
|
||
![]() |
Däck för banåka
|
1775 besök totalt |