Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4050 besök totalt |
Jag gillar det här.
Det visar att bilen måste anpassas till banan. Vill man t,ex frakta grejor får man sätta dit lastflak. Det är här hemligheten med en snabb bil ligger. Att man ändrar på den så att den passar just den uppgiften som för tillfället är för handen. Det går så himla fort att nått som i ett läge förefaller bra, blir en ren katastrof i ett annat sammanhang. Det är mycket bra att ta en titt på den här banan och försöka utröna vad som gjorde Smarten snabbare. Jag vill nog inte säga att det säger mer om banan. Det säger lika mycket att Smarten PASSADE till banan. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo precis! Enda skillnaden var att jag sa att banan passade bilen istället för att säga att bilen passade banan ![]() ![]() Min slutkläm var iaf att den typen av banor gillar jag ![]() PS: var ju tvungen o köpa numret av Automobil ögonaböj ![]() _________________ ![]() |
||||
Du är förare och jag mekaniker. Sett från två håll. Banans och bilens. Jag ville vända på det, inte för att du sa nått fel, utan för att det passade min grundinställning om att den "bästa bilen" inte finns. Det finns bara anpassning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Smart: Tjänstevikt (utan förare/last), kg 790 Volvo: Tjänstevikt kg man/aut: 1689/1704 Smarten borde ju väga drygt 860 med förare. Halva vikten alltså. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Fina bilder från Gotland i alla fall...
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det måste vara den näst intill optimala hjulbasen som gör det, 2272 mm är optimalt har jag hört..... ![]() ![]() När Jeremy Clarksson körde SMART roadster var det just väghållningen som imponerade på honom. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ingen som har en video där dom testar Smart Roadster? Top Gear borde väl har kört den?
|
||||
Har minnen av att Jeremy Clarksson kört den i top gear eller nått annat program, han skulle klocka den 0-100 men tröttnade efter 11sekunder sa han... Men i slutändan var han mycket positiv till bilen, nått om "true sportscar" har jag för mej... |
||||
Det kan man se klara exempel på i htcc där en hundkoja med ca 100hk har lika bra varvtider som en Mustang/Corvett med 400-500hk, visst den har bättre väghållning vilket man kan se ganska fort. De betydligt snabbare jänkejärnen blir frånkörda som skit i kurvorna sedan när det blir rakt så flyger de motorstarkare bilarna om tex kojorna så mycket effekt lönar sig inte jämt ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4050 besök totalt |