| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgars vikt
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5225 totalt) |
|
har ett par sådana här på g..
OZ - de brukar väl ha bra kvalitet på sina saker? har för mig att dessa fälgbanorna är smidda och vill minnas att centrumen är i magnesium... eller? Det där om magnesium kanske jag har rört ihop.. vad tror ni? Dimensionen är 18x12 och 18x9.5 bra köp? EDIT: minskade ner bilden något... |
||||
|
De är säkert väldigt bra, kontrollera bara extremt nog hela fälgbanan utan däck på. En av killarna i klubben körde med sådana och när han bytte däck uppmärksammade en däckgubbe att hela inre fälgbanan hade fullt av microsprickor på båda bakhjulen. Fälgbanorna var inte billiga vill jag minnas.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
hmmm... hur gör man det - han bor i stockholm, jag i lund.. tänkte be honom skicka ner dem, men då har man ju redan betalat för dem
Kanske finns någon vänlig själ i 08trakten som har tillgång till däckkrängare också?
|
||||
|
Det är ett litet problem
Sprickorna berodde på att materialet hade utmattats. Som en splittring kanske man ska diskutera om splitfälgar är lämpliga att åka bana med, finns det några konkreta bevis på att splitfälgar tål mindre stryk än fälgar i ett stycke?
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
om det är ett bra köp eller ej är förstås relaterat till priset... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
vågar inte skriva det här... ja, det är bra pris... har följt prissättningen på dessa fälgarna under ett par år (det är mina favoritfälgar - olagligt stilrena!
) och kan säga att det är ett bra pris på dessa... tror dock själva fälgbanan behöver en översyn ang polering, men det är inga större problem.
splitfälgar på bana? Jag trodde att splitfälgarna var bättre än de normala fälgarna, dels pga vikten (för de är väl lite lättare?) samt pga att skivan sitter skruvad ihop med fälgbanan istället för svetsad? har för mig att GM skriver i sin bok att splitfälgar är ett bra alternativ av banåkarfälgar...? vore fint om någon kunde kommentera detta lite ingående?
|
||||
Har hört precis tvärtom, att solida fälgar är starkare än split. Och att solida är lättare. Kan någon reda ut begreppen? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Jag vågar nog inte påstå att jag kan reda ut begreppen, men det som skiljer en splitfälg mot en solid är ju att den kan delas... det ger ju (1) möjlighet att bara byta fälgbanan vid en skada, och (2) möjlighet att lätt ändra fälgens bredd och offset (under förutsättning att det finns ett sortiment med fälgbanor), vilket sammantaget kan ge god ekonomi - för ett racingstall... Jag har svårt att se några fördelar med splitfälgar på en gatbil. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Vill bara passa på och påpeka att ni inte bara skall stirra er blinda på fälgvikten, däcken väger massor också...
Alltså summa av kardemumman är den som räknas (om man nu skall vara petig så bör man även tänka på bromsskivan och bromsoket...). Jag har för övrigt 4 st OZ Superleggera 8*17" med R-däck (liggandes till BMW E46 - bilen råkade jag sälja), dom väger 19.1 kg/styck om jag minns rätt (alltså fälg + däck). Med OZ 8*18" med Pirelli Zero Nero var vikten 18.6 kr/styck. EDIT: Det vart visst lite fel i vikterna på OZ+däck, sen nedanstående som referens: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3776 _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Vad gäller däckvikter så har jag märkt en stor skillnad mellan P Zero C och Kumho V70A. De förra är mycket lättare men jag har inte vikterna just nu. P Zero C känns också t.o.m. lite sköra i sidorna????? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Fast fälgvikten består eller vad man ska kalla det.. däcken måste ändå bytas förr eller senare den vikt man sparar på fälgarna finns ju alltid till godo.. Spar man 1kg/fälg så spar man 1kg/fälg oavsett däcksvikt..
Fast däcket gör väl större skillnad.. mycket vikt långt från centrum eller hur det var.. (borra lättningshål? )
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jo, sant, dock däcket väger mera än fälgen
Alltså, jag är lite "nipprig" när det kommer till upphängningar / hjul. På Bamse så monterades dämparna "åt rätt håll" (det är svårt att säga om detta märktes eftersom orginaldämparna var öhhh urkassa ), skivorna fram var hålade / flytande (halverade vikten på bromsskivan, och de blev bättre !), böt enkolvs oken mot 4 kolvs (Porsche förvisso) och kapade 35-40% av vikten på bromsoken, monterade först BBS RC och sedan OZ Superleggera (BBS fälgarna gick inte på med nya bromsoken...) vilket sparade otroligt mycket i vikt jämfört med orginal BMW fälgar (tror det var 6 kg / styck - men jag minns inte riktigt) och sedan valde jag ett däck som var relativt sett lätt (dessvärre vart det fel märke / model, men jag var bara tvungen att prova ).
Så vad jag vill få fram är, skall man nu lätta den ofjädrade vikten, och man verkligen är på G efter denna viktoptimering - ja då måste man gå grundligt tillväga. Men belöningen kommer i mycket smidigare och snabbare reaktioner Man måste bara ha en massa tålamod när man skall skruva på Öhlinsdämparna bara......
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
|
För att dra däcksvikten till det extrema.
På rallycrossbilen kör vi med ett set 15" compomotive fälgar sommar och vinter. På sommaren med grylldäck på väger dom ca 15-16 kg/st, på vintern med isracingdäck väger dom ca 40kg/st så det är ju en viss skillnad. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Contour M32 17x8.5 väger ca 9.7kg
Dito fast 17x10" väger ca 10.3 kg 275 40 17 Good Year GSD 3 väger 12 kg! räknade ut det genom att väga hela bakhjulet och sen har jag en extra uppsättning bakdäck (ung lika slitna) liggandes så jag drog bort vikten på däcket... suck... om man nu går upp till OZfälgarna (som är i lite 'finare' kvalitet) men dock 18" - kommer de att väga mer, lika mycket eller kanske rent av mindre?
|
||||
![]() |
Däck för banåka
Fälgars vikt
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5225 totalt) |
