Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftintag ovanpå bagagelucka???
2304 besök totalt
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Är det möjligt att få in luft ovanpå bagageluckan med ett intag? Har försökt hitta info här på rejsa & google, men är endå tveksam till om det kommer fungera då det inte är något tryck där. Målet med detta är att luften ska igenom några kylare i bagagerummet & ut i nederkant på stötfångaren.
Bilen ifråga:

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Lurig men intressant fråga. Som du redan har konstaterat så är säkerligen bakluckan ingen höjdarplats för ett luftintag pga lågt tryck och mycket turbulens. Förutsättningen är dock att trycket är lägre på andra sidan, dvs bilens baksida och ett visst flöde borde du nog kunna räkna med. Denna kan du förbättra ytterligare mha en flap, en uppåtstående plåtfläns, i luftintagets bakkant. Hur detta kommer att påverka utseende och resten av aerodynamiken bör man dock analysera ytterligare!

Med tanke på hur sällan man ser denna lösning så talar det mot metoden. Vanligare är ju "öron" på bilen. Dvs sidoscoop där sidobakrutorna sitter eller längre ner en liten bit framför bakhjulet.

Vimmerby
Här sen Mar 2008

En spoiler i bagageluckans bakkant borde öka trycket över luckan en aning, och därmed förbättra situationen lite. Men jag kan inte påstå att jag gillar idén, det är inte ett bra ställe att placera ett luftintag!

Lite mer info om hur du tänkt att bilen ska byggas och användas kanske kan göra det lättare att ge bättre förslag.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Knepet är att se till att man ventilerar ut det i andra änden där det är ett ännu lägre lufttryck. Sätter du luftintaget på ett mindre ogynnsamt ställe så får du lägga möda på var du släpper ut luften efter kylaren, vilket man egentligen alltid bör göra. Att intaget sitter på ett bra ställe betyder ingenting om utsläppet sitter där det är samma tryck, då blir det inget flöde igenom kylaren då heller.

Nu är jag ingen Porscheexpert på något vis, men visst hade 911turbobilarna, åtminstone förr, laddluftkylaren liggande ovanpå motorn, med intag i motorluckan och ventileras ut nånstans i bak? Det är väl nåt åt det hållet du är ute efter att göra?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tack för svar, bilen ska gå på gatan med full inredning o.s.v. Har monterat en skruvkompressor med vattenkyld intercooler, därav kylpaketen i bagaget. Om man sätter intaget under bilen med styrning upp till reservhjulsbaljan & utsläpp i stötf. så borde man få bra luftström, men den luften borde ju vara varm då den kommer från motorrummet & avgassystemet?

Här är en länk till bygget: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13775

964 whp M5E34 TURBO
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Hur stora är kylarna i fråga?

Jag hade nog fortsatt stå vid bilen och kliat mig i skallen med måttbandet i näven för att försöka hitta plats för kylen i bilens front. En tanke: går det kanske få plats med dom liggande precis under huven? Luftutsläpp genom huven och kalluftmatning från fronten...

Visst, det går utan tvekan få det att funka bra också, men betydligt svårare att veta var man hör högre eller lägre tryck.

Västerås
Här sen Sep 2008

Vad sägs om att designa ett takscoop då? Med luftkanaler längs c-stolparna och ner genom hatthyllan.
Kanske inte helt lätt uppgift men det bör väl gå att få till något halvdiskret om du är lite estetisk av dig =)

Stockholm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Men om man tillverkar någon form utav läpp/ankstjärt längst bak på luckan & slitsar upp luckan på tvären innan & längs med läppen och böjer ner plåten i en mjuk radie, borde inte luften pressas ner där? Givetvis går det att sätta kylare fram, men då blir verkningsgraden för vanliga kylaren lidande m.m. Man har ju så mycket utrymme där bak till ingen nytta oxå

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

om du gör något liknande Toyotas MR2 turbo? Drar ner den längs takstolpen och genom bagageluckan. Toyotan hade väl bara en som standard, men jag har sett med intag på bägge sidor.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003

Nissan använde en sådan lösning på sin Skyline 2003 JGTC-bil. Den byggde på att man hade ett intag i framkant på bagage-luckan och utsläpp i den lilla glipan ovanför diffusorgolvet.

Tack vare att man använde kylfläkt så fick man den effekten att man drog ner luften bättre längs bakrutan och fick mer downforce eftersom det blev bättre strömning runt bakvingen

Principen har även använts på Volkswagen Sport .....

Stockholm
Här sen Mar 2003

om du har problem med att få in luften på ovansidan kan du inte ta in den från undersidan då istället?

Lund
Här sen Jan 2003

Re:

Mikael B skrev:
Tack för svar, bilen ska gå på gatan ...

Gatkörning, dvs <100km/h i alla rimliga fall. En bra fläkt gör säker mer nytta än airodynamiska funderingar.

Skruva banåkabil
2304 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande